Anmeldt af:Nadia Parbo

Hugh JackmanBronson Peary
Christopher WalkenWarren Sharp
Tim McInnernyDustin Target
Edvin EndreMatti Nykänen
Jim BroadbentBBC kommentator

En mands besættelse

At lave film om en mands bes√¶ttelse kan v√¶re sv√¶rt, for hvordan viser man bes√¶ttelse? Og hvordan viser man bes√¶ttelse uden at det bliver kedsommeligt for publikum? For at komme udenom sidstn√¶vnte, er Eddie the Eagle opsat som en komedie. Det virker dog kun delvist, fordi de er s√• gode til at beskrive f√łrstn√¶vnte.

Fox Film
Der er aldrig nogen, der har troet p√• 'Eddie' Edwards (Taron Egerton fra Kingsman: The Secret Service). Hans mor tror p√• det bedste, men bliver ofte trumfet af en far, der ikke helt ved, hvad han skal g√łre med sin s√łn, hvis eneste tanke i livet handler om at komme med til De Olympiske Lege. Det √¶ndrer sig ikke senere i livet og selvom Eddie ikke har de st√łrste foruds√¶tninger for at blive en tillidsv√¶kkende atlet, g√łr han hvad han kan, da han opdager skihop. Med ufrivillig hj√¶lp fra den tidligere professionelle skihopper Bronson Peary (Hugh Jackman), vil han nu g√łre sit bedste for at vende omverdenens h√•n til accept af den kiksede dreng fra en lille by i England.

Bes√¶ttelse er netop det mest interessante i Eddie the Eagle. Vores hj√¶lpel√łse, men m√•lrettede, hovedperson ved, hvad han vil, men han ved ikke helt, hvordan skal f√• del i det. Han har ikke naturtalentet, men hans higen efter at v√¶re en del af det, der optager alle tanker og handlinger, er fastgjort i hver en scene. Eddie befinder sig simpelthen udelukkende i et univers, der omhandler den sport, han √łnsker at mestre og mens Eddie the Eagle mestrer kunsten at beskrive en bes√¶ttelse trov√¶rdigt, glemmer de dog lidt publikum i farten. Hvis man ikke selv sidder og har en br√¶ndende interesse for skisport, vil det hele m√•ske virke en smule kedsommeligt i l√¶ngden.

Fox Film
P√• trods af dette er forl√łsning det store tema i Eddie the Eagle. Eddies alkoholiske tr√¶ner ender med at se sine d√¶moner i √łjnene og Eddie selv vinder gunst og h√¶der. Denne skabelonagtige historie kan nemt give fornemmelsen af en m√•ske ikke helt sandf√¶rdig historie, der er blevet poleret nok til at kunne passe ind i en fin kasse. Alle er imod Eddie. Peary har mistet livsmodet. Begge har de alt at vinde og intet at tabe. Det er den klassiske historie om at overvinde alle odds, men det er ogs√• alt, det er. For selvom Eddie the Eagle er en sympatisk historie om to underhunde, alle andre har opgivet, er det ogs√• alt den er.

Bes√¶ttelse gennemsyrer hver en scene i en film, der er s√• gennemarbejdet, at den ender med ikke at v√¶re sv√¶r at regne ud. Det g√•r galt inden det g√•r godt. Sejren kommer til sidst. Det g√łr det sv√¶rt ikke at sidde med et smil p√• l√¶ben til sidst, men det g√łr ogs√• Eddie the Eagle sv√¶r at huske i l√¶ngere tid, n√•r f√łrst rulleteksterne er rullet over l√¶rredet.

Hvem spillede rollen som den tilfangetagne forfatter i Misery?