Premieredato:07-04-2016
Mikkel Boe F√łlsgaardThomas
Cecilie LassenSofie
Karen-Lise MynsterRuth
Silja Eriksen JensenNina

To liv i balance

En umage fusion mellem ballettens og krigens verden opst√•r i det nye danske drama De standhaftige, der er baseret p√• virkelige begivenheder, hvor balletdansere fandt ud af, at deres kropsforst√•else og tr√¶ningsmetoder kunne gavne soldater, der vendte skadet hjem fra krig. Uden at v√¶re den autentiske historie, s√• l√•ner handlingen i svenske Lisa Ohlins danske drama dette m√łde og bruger det som fundament for en historie, der er lige s√• velspillet, som den er h√•bl√łst konstrueret.

SF Film - Rolf Konow
Mikkel Boe F√łlsgaard er soldaten Thomas, som f√•r spr√¶ngt begge ben af p√• en mission i Afghanistan. Hjemme og i live er hans eneste m√•l at genvende f√łrligheden med kunstige ben, s√• han kan komme tilbage p√• slagmarken. En gang soldat, altid soldat ‚Äď og en klich√©, der g√łr filmens start tung. P√• samme genoptr√¶ningsafdeling p√• Rigshospitalet, hvor Thomas gemmer sig bag et iltert temperament og h√•rd rock i hovedtelefonerne, der hj√¶lper balletdanseren Sofie sin faster Ruth med at komme p√• benene efter et kr√¶ftforl√łb. Hun bem√¶rker Thomas og beslutter sig for at pr√łve at tr√¶nge ind til den s√•rede soldat, som skubber alle fra sig.

Sofies t√•lmodighed er alenlang og filmen f√•r aldrig hendes udholdenhed til at virke trov√¶rdig. Som om hun ikke har et liv for sig selv, hvis hun ikke s√¶tter alt ind p√• at hj√¶lpe en, der ikke √łnsker hj√¶lp, men langsomt vokser venskabet og k√¶rligheden frem, mens hun giver ham ballettens v√¶rkt√łjer til at finde balancen b√•de i livet og p√• de nye ben. Det er forudsigeligt og stort set uden overraskelser hele vejen gennem op og nedture.

SF Film - Rolf Konow
Hvorfor er det s√•, at De standhaftige ikke bare blankt skal afvises? Dels er skuespillet overraskende godt. Det er ingen nyhed, at Mikkel Boe F√łlsgaard har talent, og da han f√łrst er kommet over figurens indledende falske machoattituder, s√• er der gode lunser til ham undervejs i Thomas‚Äô rejse mod selverkendelse. Mere gl√¶deligt er det dog at se balletdanseren Cecilie Lassen debutere i filmens verden med en gennemf√łrt leveret indsats, som trods manuskriptets postulater bliver ved med at finde en naturlighed i den noget utrov√¶rdige rolle. Tidligere p√• √•ret s√• vi, hvor sv√¶rt det kan v√¶re at skulle spille sit eget fag p√• film i Mads Matthiesens The Model, men Cecilie Lassen har en jernst√¶rk s√•rbarhed, som er interessant.

Der er for mange relevante og vigtige spor, der ikke bliver fulgt op p√• i De standhaftige. Krigsbaggrunden bliver stort set glemt igen, og hele det virkelige projekts nybrud med traditionel tankegang inden for genoptr√¶ning bliver aldrig til andet end en biting i Thomas‚Äô og Sofies forhold. For det er nemlig de to, det handler om. En k√¶rlighedshistorie om to mods√¶tninger, der m√łdes og som trods alverdens forhindringer ender med at finde og holde fast i hinanden. Man t√¶nker desv√¶rre lidt mere over det potentiale, der ikke bliver forl√łst, mens man nyder de to centrale skuespilleres pr√¶stationer.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5