Anmeldt af:Nadia Parbo
Varighed:78 minutter
Instruktør:Jafar Panahi

Anmeldelsesdato:08-04-2016
Jafar Panahi

Politisk "sandhedsvidne" på fire hjul

I vor tids politiske klima kommer en film som Taxi Teheran p√• det helt rigtige tidspunkt. Det er en film, der kan se den iranske del af den mellem√łstlige situation indefra, og hvor vi f√•r et sj√¶ldent og us√¶dvanligt indblik i, hvordan verden er i et af de lande, der ikke er p√• vores radar uden for de daglige nyheder. Det er der en grund til, for demokratiet og ytringsfriheden har sine gr√¶nser og skal nok komme efter dem, der vover at fors√łge at rykke disse gr√¶nser.

Camera Film
Filminstrukt√łren Jafar Panahi er en af de mennesker, der har betalt for sine kritiske portr√¶tter af sit hjemland. Panahi sidder ikke l√¶ngere i husarrest for sin film This is Not a Film fra 2011, men han har stadig mundkurv p√•. En mundkurv som han dog smider i Taxi Teheran, der viser Panahis egne frustrationer over sit hjemland i form af andre menneskers meninger og politiske holdninger. Forkl√¶dt som taxachauff√łr driver han rundt i den iranske hovedstads gader og str√¶der, mens han samler folk op. Det viser sig at v√¶re en broget flok, han samler op i sin skrotbunke af en taxa; men en broget flok med st√¶rke meninger om b√•de politik, overtro og filmkunst.

Det mest fremmelige ved Taxi Teheran er, at den skaber debat uden brug af direkte manipulation, men derimod folkets egne udtalelser, hvilket g√łr den til en demokratisk debatfilm om et samfund, hvor flertallet af storbybeboerne pr√łver at f√łlge med moderne tider, mens regeringen holder dem tilbage. Dette g√¶lder bestemt ikke for alle beboerne, men hvor den f√łrste holdning for sharia bliver modsagt af en innovativ kvinde i samme taxa, er de to kvinder, hvis overtro p√• sin vis ogs√• st√•r for det gamle Iran, mere brugt som en slags komisk lettelse, der g√łr budskabet lettere at sluge for den mere kritiske del af m√•lgruppen.

Camera Film
Denne konstruktion af filmen g√łr Taxi Teheran til en lettere aff√¶re end de fleste andre af sin slags, men det g√łr den ogs√• sv√¶r at gennemskue. En af taxaens f√łrste passagerer, en lidt emsig films√¶lger, der genkender Panahi, er overbevist om, at han er med i en smart konstrueret film, hvor taxaens passagerer alle er skuespillere. Det er ikke sv√¶rt at se, hvor han ville f√• denne id√© fra, for Taxi Teheran virker for s√• vidt ogs√• meget konstrueret. Det er sv√¶rt at sige, hvor mange dage eller uger det har taget Panahi at f√• sine optagelser, for hvis dette foreg√•r p√• kun √©n enkelt dag ‚Äď som filmen gerne vil g√łre indtryk af ‚Äď s√• er der godt med gang i den i Teheran.

P√• grund af dette er Taxi Teheran underholdningsm√¶ssigt helt i top og den har nogle helt klare holdninger, der dog er sk√•ret s√• lidt ud i pap, at der er nok at diskutere bagefter. Men er Taxi Teheran en metafilm? Hvor meget er konstrueret? Det kunne denne anmelder godt t√¶nke sig at vide, f√łr hun tog den fuldkomment for gode, og sandf√¶rdige, ord.

Der er intet ekstramateriale på dvd-udgivelsen.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9