Anmeldt af:Nadia Parbo
Varighed:78 minutter
Instruktør:Jafar Panahi

Anmeldelsesdato:08-04-2016
Jafar Panahi

Politisk "sandhedsvidne" på fire hjul

I vor tids politiske klima kommer en film som Taxi Teheran på det helt rigtige tidspunkt. Det er en film, der kan se den iranske del af den mellemøstlige situation indefra, og hvor vi får et sjældent og usædvanligt indblik i, hvordan verden er i et af de lande, der ikke er på vores radar uden for de daglige nyheder. Det er der en grund til, for demokratiet og ytringsfriheden har sine grænser og skal nok komme efter dem, der vover at forsøge at rykke disse grænser.

Camera Film
Filminstruktøren Jafar Panahi er en af de mennesker, der har betalt for sine kritiske portrætter af sit hjemland. Panahi sidder ikke længere i husarrest for sin film This is Not a Film fra 2011, men han har stadig mundkurv på. En mundkurv som han dog smider i Taxi Teheran, der viser Panahis egne frustrationer over sit hjemland i form af andre menneskers meninger og politiske holdninger. Forklædt som taxachauffør driver han rundt i den iranske hovedstads gader og stræder, mens han samler folk op. Det viser sig at være en broget flok, han samler op i sin skrotbunke af en taxa; men en broget flok med stærke meninger om både politik, overtro og filmkunst.

Det mest fremmelige ved Taxi Teheran er, at den skaber debat uden brug af direkte manipulation, men derimod folkets egne udtalelser, hvilket gør den til en demokratisk debatfilm om et samfund, hvor flertallet af storbybeboerne prøver at følge med moderne tider, mens regeringen holder dem tilbage. Dette gælder bestemt ikke for alle beboerne, men hvor den første holdning for sharia bliver modsagt af en innovativ kvinde i samme taxa, er de to kvinder, hvis overtro på sin vis også står for det gamle Iran, mere brugt som en slags komisk lettelse, der gør budskabet lettere at sluge for den mere kritiske del af målgruppen.

Camera Film
Denne konstruktion af filmen gør Taxi Teheran til en lettere affære end de fleste andre af sin slags, men det gør den også svær at gennemskue. En af taxaens første passagerer, en lidt emsig filmsælger, der genkender Panahi, er overbevist om, at han er med i en smart konstrueret film, hvor taxaens passagerer alle er skuespillere. Det er ikke svært at se, hvor han ville få denne idé fra, for Taxi Teheran virker for så vidt også meget konstrueret. Det er svært at sige, hvor mange dage eller uger det har taget Panahi at få sine optagelser, for hvis dette foregår på kun én enkelt dag – som filmen gerne vil gøre indtryk af – så er der godt med gang i den i Teheran.

På grund af dette er Taxi Teheran underholdningsmæssigt helt i top og den har nogle helt klare holdninger, der dog er skåret så lidt ud i pap, at der er nok at diskutere bagefter. Men er Taxi Teheran en metafilm? Hvor meget er konstrueret? Det kunne denne anmelder godt tænke sig at vide, før hun tog den fuldkomment for gode, og sandfærdige, ord.

Der er intet ekstramateriale på dvd-udgivelsen.

Human Flow9/11
The Shining9/11