Bill Murrayst: Baloo
Ben Kingsleyst: Bagheera
Idris Elbast: Shere Khan
Lupita Nyong'ost: Raksha
Scarlett Johanssonst: Kaa

Liv i junglen

En af Disneys mest kendte og bredt elskede tegnefilm er den jazzede Junglebogen fra 1967, hvor menneskebarnet Mowgli voksede op blandt ulve, men mĂ„tte finde nye venner i forsĂžget pĂ„ at overleve den onde tiger Shere Khan. Disney-koncernen er i disse Ă„r i gang med en stĂžrre genindspilningsrunde, hvor klassiske tegnefilm bliver omsat til live action – altsĂ„ klassiske film med rigtige skuespillere i rollerne. Det er genbrug, men trods alt mere interessant genbrug end den strĂžm af halvbagte fortsĂŠttelser til de store klassikere, som har vĂŠret drĂžmmefabrikkens strategi de sidste mange Ă„r. Faktisk har Junglebogen fĂ„et en live action-overhaling for 22 Ă„r siden, hvor man brugte trĂŠnede dyr omkring Jason Lees Mowgli, men denne udgave har sat ambitionsniveauet endnu hĂžjere.

Efter Maleficient, som genfortolkede Snehvide-fortĂŠllingen, og Kenneth Branaghs Cinderella, som – nĂ„, ja – genindspillede Askepot i traditionelle klĂŠder, sĂ„ er det nu altmuligmanden Jon Favreau, som tager livgreb med fĂ„ Junglebogens jungle og mangfoldige dyreliv gjort levende. Det bliver pĂ„ Dr. Doolittle-modellen, hvor dyrene er dygtigt animeret, sĂ„ de ogsĂ„ kan tale sĂ„ livagtigt, som noget sĂ„ kunstigt nu engang kan blive. Filmen er i flot 3D og allerede fra fĂžrste Ăžjeblik indstillet pĂ„ at imponere og underholde med store billeder og et hĂžjt, actionprĂŠget tempo.

Overordnet set fungerer denne genindspilning godt som et kulĂžrt eventyr med fuld fart over feltet og nogle oprigtigt skrĂŠmmende scener undervejs, ikke mindst med Shere Khan, som nok skal kunne sĂŠtte mareridt i hovederne pĂ„ de yngste gĂŠster. Man skal nemlig vĂŠre opmĂŠrksom pĂ„, at Disney modigt nok er gĂ„et efter en mĂžrkere tone med et klarere fundament i Rudyard Kiplings oprindelige bĂžger. SelvfĂžlgelig ser vi ikke direkte drab mellem dyrene – det er trods alt stadig en film for store bĂžrn – men dyr dĂžr og drenge er truet pĂ„ livet, og Khan og den forfĂžreriske slange Kaas er skrĂŠmmende realiseret.

Handlingen er strukturelt den samme, men med mange afstikkere og nye vinkler pĂ„ det kendte forlĂŠg. Sangene er stort set skĂ„ret ud, men helt slippe de klassiske jazz-toner fra tegnefilmen kan man ikke bĂŠre, sĂ„ vi fĂ„r bĂ„de hittet ”The Bare Necessities” og King Louies ”I Wanna Be Like You” i tilpassede udgaver. Det giver en sĂŠr familiĂŠr fĂžlelse, men tilfĂžjer reelt ikke den ellers ganske velfungerende live action-version nogen mervĂŠrdi.

Junglebogen lykkedes bedst, nĂ„r den skildrer filmens kulĂžrte og altid imponerende flotte univers. Der er nĂŠsten en overjordisk Avatar-stemning over de flotteste scener – og man mĂ„ blot konstatere, at man kan meget med en computer. Den unge dreng, der som eneste levende vĂŠsen, spiller hovedrollen som Mowgli formilder med varierende held figurens ubĂŠndige trang til eventyr. Sine steder fint og optimistisk, andre gange noget stift, mens filmens egentlig attraktioner vimser rundt om ham.

De mange animerede dyr fÞrer nÊsten filmen tilbage til dens tegnefilmsbaggrund, blot i et moderne snit, hvor Walt Disneys mange hÄndtegnere er udskiftet af koldt kalkulerende hukommelseskredse pÄ nogle velbyggede grafikkort. Favreau udnytter i det store hele mulighederne godt, og han fÄr skabt en verden, som man ser frem til at genbesÞge. BÄde ved et gensyn med denne historie og i den fortsÊttelse, som allerede er sÄ godt som pÄ plads. IsÊr Baloo i Bill Murrays tilbagelÊnede udlÊgning er sÄ godt en makker for den lidt ferske Mowgli, at der sagtens kan findes flere eventyr med de to makkere.

IndlÊg:

Mit GrĂžnland24/5
C'est la vie!24/5