Alex JenningsAlan Bennett
Jim BroadbentUnderwood
Frances de la TourMrs Vaughan Williams
Deborah FindlayPauline
Roger AllamRufus

Farverig men kedelig

Trods sin høje alder på hele 81 år er britiske Maggie Smith stadig en aktiv dame i branchen – de sidste par år nok mest grundet Harry Potter-filmserien og Downton Abbey-tv-fænomenet – og hun imponerer stadig. I The Lady in the Van spiller hun noget så sjældent som fattig. De hjemløse roller er ikke lige frem dem der oftest sættes i centrum, men det er lige præcis hvad teatermanden Nicholas Hytner (The Crucible) har gjort med sin nyeste spillefilm, The Lady in the Van.

Filmen er skrevet af Alex Bennett, der har givet sig selv den anden hovedrolle som forfatteren Alex Bennett, der får en noget speciel nabo da den ældre, hjemløse og mystiske Miss Shepherd indtager hans forhave. Året er 1970, stedet er det smarte Camden Town-område i Nordlondon, hvor Miss Shepherd det sidste stykke tid har opholdt sig ud for en række forskellige huse på Gloucester Crescent. De fleste af hans nye naboer forsøger at være overbærende, nogle lige frem imødekommende, men Miss Shepherd er ikke nem at indgyde sig hos, men hun synes tilsyneladende godt om Bennett, og inden længe giver han hende tilladelse til at flytte hendes gamle varevogn ind i hans forhave.

Det er det umage og komisk ufrivillige venskab mellem Bennett og Shepherd der driver historien, der er ganske usentimental. Formålet er ikke at levere en sød fortælling om gamle og bitre hjerter der langsomt smelter (filmen foregår over cirka 15 år), men mere hvordan sære sjæle også kan gøre indtryk. Maggie Smiths farverige figur er nemlig ikke synderlig sympatisk. Hun opfører sig alt for egoistisk til vi rigtig kommer til at holde af hende, men hun er samtidig ganske fascinerende. Komediedramaet fremlægges næsten som en krimi, for vi ved Miss Shepherd er på flugt allerede fra startscenen og med små hentydninger undervejs får vi også en smule info afsløret om hendes baggrund undervejs, men alligevel bruger filmen al sin energi på de konstante sammenstød mellem den lettere frustrerede Bennett – der gerne vil leve et meget begivenhedsrigt liv – og den krakilske Shepherd der med al sandsynlighed har levet et begivenhedsrigt liv.

Dette lyder måske alt sammen vældig underholdende og hjerteskærende. Problemet med The Lady in the Van er dog at den – mest grundet sit afsindige langsomme tempo – hovedsageligt fremstår lidt langtrukken. Dens åbenlyse forsøg, på at portrættere en hjemløs person og hvilke udfordringer disse må kæmpe med, drukner fuldstændig i Miss Shepherds excentricitet og finurligheden ved at vise Bennett i den selvskabte dobbeltrolle som 'forfatteren' og 'mennesket'. Især førstnævnte er skuffet over den andens livløse livsstil.
Der er bestemt lune og klassisk engelsk vid flettet ind imellem brikkerne i fortællingen, og er man anglofil til fingrespidserne vil man sikkert få brugt smilebåndene sporadisk, men The Lady in the Van er desværre ikke helt så morsom eller interessant som den gerne vil være. Maggie Smith, hun er dog pragtfuld. Men det giver jo sig selv.

Hvilken af følgende skuespillere blev ikke klippet ud af The Thin Red Line?