Genre:Animation, Fantasy
Varighed:84 minutter
Instruktør:Jean-Loup Felicioli
Alain Gagnol

Premieredato:14-04-2016

Kampen mod virusangrebet

Makkerparret Alain Gagnol og Jean-Loup Felicioli stod for 6 år siden for den fine og elegante En kat i Paris, der med sin enkle streg og lunefulde handling overbeviste om, at animationsgenren har mange flere facetter end det, der sælger flest billetter. Mere i stil med Studio Ghiblis fantastiske universer og enkle stil end med de store amerikanske studiers buldrende og pletfrie animation – og leveret til de danske biografer under Rabalder Bio-konceptet, som sikrer nye danske biografgængere oplevelser af generelt høj kvalitet.

Angel Film
Nu er de to instruktørers nye film - Fantomdrengen klar i Rabalder Bio-regi, og fra første billede genkender man deres særegne og sparsomme streg. Det er nu ikke længere Byernes By, der lægger tagrygge til fortællingen, men i stedet New York i al sin glitrende farlighed – og vi bevæger os ned i film noir-genren med så stor overbevisning at de unge biografgængere, der kunne nyde pariserkattens løjer, har godt af at have fået lidt ekstra år på sidebenene. For der bandes og bankes i den dramatiske og umiddelbart lidt rodede historie om en superskurk, der installerer en virus, som truer med at lukke hele storbyen ned. En kidnapning og en overtagelse af byen, som truer hele dens eksistens.

Historien giver dog lidt mere mening – i hvert fald for den årvågne voksne tilskuer – når man ser på rammefortællingen omkring film noir-laget, hvor vi følger drengen Leo, der er alvorligt syg af kræft. Han bliver indlagt i filmens start og finder snart ud af, at hver gang han falder i søvn – og det gør en syg krop ofte – så glider hans sjæl ud og svæver frit gennem vægge og over byen. Så mens Leos krop er bundet til sygehuset, så svæver han i ånden nysgerrigt ud i den storby, hvor farerne og ikke mindst virusangrebet truer. Her må Leo hjælpe en politimand, som er på sporet af sagen om den mystiske skurk, men som er blevet overfaldet og fanget i en kørestol – og en ung journalist, der nysgerrigt prøver at afdække mysteriet.

Angel Film
Fantomdrengen er en ofte regulært spændende og meget dramatisk hyldest til storbyen som det farefulde arnested for lurende ondskab og en fejring af storbyen som filmkulisse, komplet med en hilsen til new yorker-filmen over dem alle, Woody Allens Manhattan – og så har den som sorgfuld og melankolsk klangbund hele den sygehistorie, der sætter den dramatiske fortælling i fin relief. Det er sorgbearbejdning og virkelighedsflugt – og netop dén sensibilitet i skildringen af et sygt barns forsøg på at danne mening i et verdensbillede, hvor noget skjult og obskurt truer det på livet, bringer i endnu højere grad end tidligere tankerne over på Ghibli og mesteren Miyazaki, som netop også formåede at kombinere det eventyrlige med det jordnære, og at forankre fantasien i noget virkeligt og også gerne smerteligt. Fantomdrengen står ikke så legende skarpt som En kat i Paris, men den underholder effektivt og vækker fint til efterfølgende eftertanke.

Hvilken spansk skuespillerinde virkede dragende på både Diego Luna og Gael García Bernal i ...og din mor!?