Anmeldt af:Nadia Parbo

Premieredato:28-04-2016
Catherine FrotMarguerite Dumont
André MarconGeorges Dumont
Michel FauAtos Pezzini
Christa ThéretHazel

Når sangen ikke matcher mennesket

Det er svært at sige til sine nærmeste, hvis de ikke er gode til noget, som de har brugt lang tid på at gøre perfekt. Hvis en kunstmaler bruger al sin tid på at male sig ind til det store gennembrud for at opdage, at talentet ikke er der – er det ikke hendes livs tragedie? Det samme må kunne siges om titelpersonen i Marguerite, der har alt, hvad hjertet begærer, hvis hendes hjerte da bare kunne holde op med at begære accept fra hendes ægtemand og et håb om at gøre sig i den store kunstverden.

Angel Film
Marguerite går rundt i sit store, ensomme hus og keder sig. Manden er fraværende og prøver at frigøre sig fra sin kone ved at give halvhjertede råd om at få tiden til at gå og bruge tiden på sin elskerinde i stedet. Hendes bedste ven er butleren med stenansigt og så hendes opera. Den kan hun nemlig beskæftige sig med i stedet. Der bliver holdt store fester, hvor den operasyngende Marguerite er hovedattraktionen og folk dukker op i hober. Der er bare ét problem. Marguerite synger så alarmerende pivfalsk, at selv vinduerne er i fare for at knuses, når hendes toner rammer (forkert).

Der er en fin tråd mellem Marguerite og den klassiske historiekomposition i en opera. Marguerite er vores naive heltinde, der ubevidst bliver udnyttet af menneskene omkring hende. Nogle af dem higer efter alskens monetære goder, nogle stræber efter berømmelsen og så er der dem, der bare ikke kan nænne at sige til hende, at hendes stemme hører hjemme i en stumfilm. Scenarierne ligner billedrum tager direkte fra teatret og den græske tragedie lurer bag hvert et hjørne under komediens glans. Der er noget sårbart i vores heltinde, der gør det nærværende for alle i hendes nærhed at beskytte hende, ligesom hendes naive tilgang til livet gør det påfaldende let at gøre hende for nar.

Angel Film
Historien om den godhjertede, men talentløse, Marguerite er god, men lader for lidt stå tilbage til andre af filmens historier. Romancen mellem den arrogante, men også menneskelige redaktør Lucien og den unge operasangerinde Hazel er fængende, men får for lidt plads. Det gør ligeledes motivationen for husets overbutler, der sommetider beregner i profit og andre gange vil det bedste. Det er forvirrende, når hans følelsesliv ikke får mere plads end det gør. Det er uden tvivl Marguerite, der er filmens stjerne – bare se titlen – men det ville ikke tage opmærksomhed fra hende at give bipersonerne lidt liv. Det ville bare gøre filmen bedre.
Der er dog stadig boblende liv i Marguerite, både filmen og titelpersonen, og det er dette liv, der endelig overmander tilskueren og gør det svært ikke at holde af operasangerinden med den falske stemme.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10