Anmeldt af:Charlotte Sarah Stuhr
Genre:Musikfilm
Varighed:93 minutter
Instruktør:Hamish Hamilton

Premieredato:28-04-2016
Amy Winehouse

En ubehagelig realistisk koncertoplevelse

De skr√• eyelinerformede katte√łjne, den meget korte kjole og den enorme frisure ‚Äď vi kender alle ikonet Amy Winehouse ‚Äď og desv√¶rre ogs√• historien om, hvordan det gik k√¶mpetalentet, der afsluttede sin alt for korte karriere og eksistens i 2011. Denne 60-minutters koncertoptagelse fra Londons Sherperd‚Äôs Bush Empire giver os et klart indblik i den unge sangerindes ustabile tilstand, samtidig med, at den viser den trofaste og jernh√•rde klippe, der b√•de blev hendes redning og undergang, nemlig hendes karismatiske stemme.

Manden med kameraet
Under filmens introduktion bliver vi b√•de inviteret med til interviews, lukkede pr√łver og interne samtaler, inden selve koncerten g√•r i gang. Det er med et s√¶rdeles oplagt band, og ikke mindst korsangere, der alle danser rundt p√• scenen med en umenneskelig energi, mens n√¶roptagelser viser udmattelsens sved, der l√łber ned af kinderne p√• dem, og et publikum der energisk synger med p√• hver en tone. Den eneste, der ikke rigtigt er til stede, er Winehouse selv. Med et flakkende blik, der bliver mere og mere fjernt, en permanent drink i h√•nden og selvudslettende kommentarer samt d√©t, der tenderer til sort snak ind imellem de i√łrefaldende numre, bliver det tydeligt, at hun allerede i 2007, hvor koncerten blev optaget, befinder sig i en tilstand, der ikke egner sig til optr√¶den.

Man har hele tiden indtrykket af, at man er vidne til et s√•ret dyr i manegen, uden at hverken hendes far eller mand, som hun bliver ved med at henvende sig direkte til og f√¶stne sine √łjne p√•, lader til at reagere p√• hendes h√•ndsr√¶kning. Naturligvis er dette ogs√• set i lyset af de senere begivenheder, og ikke mindst dokumentarportr√¶ttet Amy (2015), der giver os netop dette indtryk, men det er nu sv√¶rt ikke at blive grebet af en t√•krummende og trist f√łlelse, n√•r man ser denne optr√¶den, der vidner om, at hun ikke l√¶ngere er til stede i d√©t, hun ellers elskede allermest, at synge.

Manden med kameraet
Det er faktisk imponerende, hvordan stemmen ikke ryger af sporet trods den stigende promille, for hun kommer igennem koncerten og forsvinder vaklende fra scenen lige så snart den sidste sang er sunget til ende. Optagelserne fokuserer via nærbilleder og lange indstillinger på både kontrasten mellem hende og det hujende publikum på den anden side, og der zoomes sigende skiftevis ind på drinken, det triste blik og bandmedlemmernes store smil og entusiastiske dansetrin. På den måde bliver det mere end blot en koncertoptagelse, der dog er fyldt med gode og velspillede numre som "Valerie", "Tears Dry On Their Own" og "Rehab".
I Told You I Was Trouble skal ses, hvis man holder af Winehouses velklingende numre, eller hvis man vil opleve en anderledes koncertoplevelse, hvor det bestemt ikke kun er musikken ‚Äď men ogs√• musikerens eget personlige jeg, der er i centrum.

Hvem debuterede som instruktør i 1978 med ungdomsfilmen Vil du se min smukke navle??