Anmeldt af:Nadia Parbo

Rupert EvansMalcolm
James RussellBrahms Heelshire
Jim NortonMr. Heelshire
Diana HardcastleMrs. Heelshire
Ben RobsonCole

(Næsten) nyt indhold i gammel forklædning

Der er efterh√•nden g√•et inflation i den str√łmlinede del af skr√¶kfilmsgenren. Dukker, 50‚Äôernes popsange og jumpscares er bare nogle af de ting, publikum bliver stopfodret med, n√•r de g√•r ind for at se det nyeste skud p√• stammen. I k√łlvandet p√• film som Annabelle, The Conjuring og deslige bliver vi nu pr√¶senteret med The Boy, hvis skr√¶mmetaktik prim√¶rt ligger i en porcel√¶nsdukke ‚Äď men med et frisk twist, der pifter lidt liv i en efterh√•nden lidt for genkendelig version af genren.

Angel Film
Den amerikanske Greta er rejst til England for at slippe v√¶k fra en voldelig fortid. Her har hun f√•et til opgave at v√¶re barnepige for en lille dreng, da hans for√¶ldre skal p√• ferie i et par m√•neder. Som en omvendt Annabelle viser drengen sig at v√¶re en dukke, der har et helt specifikt s√¶t regler, som den forvirrede Greta skal varetage. Men i det store hus begynder tingene er blive s√¶re, n√•r m√łrket s√¶nker sig og m√•ske er der alligevel noget om snakken, n√•r landsbyens beboere taler om den underlige Brahms, der d√łde som lille dreng og efterlod sig et spor af blod...

The Boy bruger mange af de remedier, der efterh√•nden er at finde overalt i mainstreamhorror efter James Wan f√łrste gang viste Insidious i alverdens biografer. Det eneste, The Boy mangler at tjekke af, er den gamle uhyggelige dame ‚Äď men hvad den mangler i gamle damer, har den i sin dukke, hvis tilstedev√¶relse ofte er designet til at v√¶re nok til at indgyde frygt i sin tilskuer. For en h√¶rdet horrorfan virker dette ikke, men huset er stort og uhyggeligt og historien hyggelig i sin genkendelighed. Intet er anderledes, end hvordan det plejer at v√¶re.

Angel Film
Og s√• alligevel. For n√•r The Boy virker allermest sat, viser den i en enkelt scene tegn p√• at t√¶nke en smule alternativt. Det er denne m√•de at t√¶nke p√•, der redder den fra det str√łmlinede og kedelige dynd og l√łfter den fra de andre, lignende film. Ved n√¶rmere eftertanke giver filmens plottwist ikke helt mening, men det n√¶rmer sig noget, der virker efter den skr√¶mmende hensigt samtidig med, at det er ganske overraskende. Sidstn√¶vnte er is√¶r ikke noget, man som skr√¶kfan er vant til efterh√•nden (is√¶r ikke i de genrefilm, der kommer op i de danske biografer) og s√• er det en gl√¶de at se en film, der t√łr noget lidt andet. Ogs√• selvom dette andet ikke er helt blottet for plothuller.
Men der er ikke meget nyt under solen i denne film, der pr√łver at tage lidt af det, der har virket s√• godt i andre film og blande det med noget, der kommer som en mild overraskelse. Men milde overraskelser skal der ogs√• v√¶re plads til og det f√łles godt at blive forbavset i en film, der p√• overfladen ikke s√• ud til at vilde andet end at v√¶re som alle de andre.

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8