Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Premieredato:05-05-2016
Vincent LindonThierry Taugourdeau

Mennesket overfor systemet

"Det nytter ikke, at I sender 20 mand ud på en byggeplads, når de ikke tidligere har arbejdet på et byggeri"...
Arbejdsmarkedssekretæren ser undvigende væk fra Thierrys tomme ansigt og kikker intenst på sin it-skærm.
"Jamen, nu skal du bare h√łre"...

Thierry er 51 √•r, arbejdsl√łs fabriksarbejder p√• 20.uge, der snart ikke gider ikke h√łre mere "tom snak". Han er tr√¶t af jobcentrets meningsl√łse kurser, ydmygende og nedg√łrende jobinterviews og irrelevante jobtilbud. Thierry er billedet p√• velf√¶rds Frankrigs "gode arbejder". En velfungerende familie, en dejlig og forst√•ende hustru, k√¶rligt omkring deres udviklingsh√¶mmede teenager. Gode boligforhold, sommer-campingvogn ved s√ł og strand. En lille ganske almindelig fransk ‚Äď for den sags skyld dansk ‚Äď familie, der udstr√•ler menneskelighed og v√¶rdighed.

Øst for paradis
I f√łrste halvdel af Markedets lov gennemlever vi Thierrys kamp med arbejdsl√łshedens vilk√•r. Sommercamperen m√•, p√• ydmygende vis, s√¶ttes til salg. Bankr√•dgiverens iskolde, nedladende, bedrevidende irettes√¶ttelse g√łr ikke situationen lettere. Familien er ved at g√• i opl√łsning. Thierry v√¶lger derfor, som sin redning, at sige ja tak til en fast m√•nedsl√łn, som sikkerhedsvagt i et supermarked. Nu er det ham, der skal overv√•ge og p√•gribe dem ‚Äď der oftest af n√łd ‚Äď sm√•stj√¶ler fra hylderne. Identifikationen med "tyvene" er mere n√¶rliggende for ham, end at v√¶re h√•ndlanger for "systemet". Et voldsomt psykologisk og moralsk dilemma som voyeuren og kontroll√łr af dem han allermest er solidarisk overfor. En hudl√łs afsl√łring af en kassedames "forbrydelse", hun har fiflet lidt med rabatterne, g√łr ondt p√• ham ‚Äď og p√• os.

St√©phane Briz√©, har med sin sjette spillefilm skabt et vedkommende aktuelt socialrealistisk n√¶rbillede, i sl√¶gt med film af Br√łdrene Dardonne og Ken Loach. En film, hvor instrukt√łren p√• forbilledligvis har blandet professionelle skuespillere med amat√łrer. Med en langsom og rolig kameraf√łring, hvor Thierry n√¶sten konstant er i billedet, understreger n√¶rheden, og giver os god tid til at identificere os med hovedpersonens indadvendte smerte.

Øst for paradis
Markedets lov h√¶ver sig over vreden og politisk aggression. Takket v√¶re den franske skuespiller Vincent Lindons pragtpr√¶station oplever vi en stille, menneskelig smerte ‚Äď √łjnenes fortvivlelse ‚Äď og, til en vis grad, en tvungen accept af "systemets" urimelighed. Alt det og mere til, udstr√•ler Thierry, der uden at forfalde til klicher, st√•r som en v√¶rdig repr√¶sentant for den ufagl√¶rte arbejder. Ham som "dem udefra" og robotter er ved at fortr√¶nge fra arbejdsmarkedet. En stille protest, mod et system, der ikke er ondt t√¶nkt ‚Äď tilsyneladende fuld af forst√•else og hj√¶lpsomhed ‚Äď men i sin funktion viser sig at v√¶re inaktivt, uigennemskueligt og umenneskeligt.

Markedets lov er en stille vedkommende film, om kampen for værdighed, i en verden, hvor markedskræfterne har magten. Lad ikke den lidt tunge filmtitel afskrække nogen. Filmen er om mennesker eller rettere, mennesket overfor "systemet". Mere aktuel og nærværende kan det ikke være.

Hvilken af følgende titler er ikke instrueret af Alfred Hitchcock?