Heart of a Dog

Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen
Varighed:85 minutter
Instruktør:Laurie Anderson

Premieredato:12-05-2016

Laurie Anderson fors√łger at finde mening i d√łden

Den anerkendte multikunstner Laurie Anderson har siden 70'erne gjort sig bem√¶rket gennem b√•de sin musik, sine malerier, sine skulpturer og meget andet. De sidste fem √•r har dog v√¶ret n√•desl√łse mod hende, hvor Anderson har mistet b√•de sin hund, mor og manden Lou Reed. Anderson har derfor haft d√łden uhyggeligt t√¶t p√• livet, og Heart of a Dog er hendes m√•de at fundere og filosofere over, hvad d√łden betyder for os mennesker.

Camera Film
Af √•benlyse √•rsager, er dette ikke en let sag at s√¶tte sig for. Anderson har derfor fors√łgt at formidle og unders√łge denne komplekse narrativ, ved at anvende en enorm collage af kunstneriske tilgange herunder egne violin kompositioner, h√•ndtegninger, 8 mm hjemmevideoer og tidligere kunstv√¶rker. Resultatet kan bedst betegnes som en mediterende kunstfilm, der p√• overrumplende vis form√•r at forene hele denne collage til en meningsfyldt helhed.

Selvom fokus ligger p√• Andersons h√łjtelskede afd√łde hund, Archie, er det naturligvis ikke kun Archie det handler om. Det enormt n√¶re forhold, som hun har haft til sin hund, vikles p√• beh√łrig vis sammen med tabet af b√•de hendes mor og mand, og repr√¶senterer den tragiske helhed, som hun fors√łger at forst√• ‚Äď d√łden. Her konsulteres b√•de buddhismen, David Foster Wallace, Wittgenstein og Kierkegaard. Samtidigt tr√¶kker Anderson ogs√• tr√•de til det moderne amerikanske overv√•gningssamfund, hvor hun p√• uhyre elegant vis, kobler en simpel fort√¶lling om en g√•tur med Archie i bjergene sammen med 11. septembers indvirkning p√• det amerikanske samfund.

Camera Film
Heart of a Dog er en film, der kr√¶ver at man giver sig hen til den. Der er ikke nogen traditionel narrativ fort√¶lling, og resultatet er p√• alle m√•der mere en kunstfilm end en dokumentar. Den er dog ogs√• ufattelig bel√łnnende som filmisk oplevelse, og dens evne til at √•bne fort√¶llingen op og relatere den til samtiden er uforlignelig. Man kan ikke undg√• at blive bl√¶st omkuld af et menneske som Laurie Anderson, der efter at have mistet alle som var t√¶t p√• hende, v√¶lger at lave en film, der ikke alene handler om d√łden og dens betydning for os som mennesker, men ogs√• om hvordan man acceptere den, som en naturlig del af sit liv.

Jerry Lewis-dramaet The Day the Clown Cried (1972) blev af pressen dømt så stødende, at filmen aldrig blev udgivet i biograferne ‚Äď hvad handlede filmen om?