Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Jean RochefortClaude Lherminier
Sandrine KiberlainAlice Lherminier
Laurent LucasThomas
Anamaria MarincaIvona
Clément MétayerRobin

En s√łrgmunter rejse mod form√łrkelsen

Rollen synes som skabt til den 85-år gamle franske veteran skuespiller Jean Rochefort. Det er den nu ikke. Floride (som er filmens originaltitel) er baseret på et fransk teaterstykke "Le Pere" skrevet af Florian Zeller, der med stor succes gik i Paris med Robert Hinsch i titelrollen. Men Jean Rochefort har til fulde kompetence, erfaring og alder til at gå ind i rollen som den aldrende smådemente pensionerede fabriksejer, der småtuller alene rundt i villaen fra hans velmagtsdage.

Miracle Film
Min fars store rejse er en af mange i striben af 'gammel-mand/kone-film': En kategori, der som en anden "St√łvsugerbande", de sidste par √•r har erobret biografl√¶rredet. Nogle menneskeligt gribende, andre tragikomisk muntre ‚Äď og de fleste (naturligt) uden happy-end. St√¶rkest st√•r Michael Hanekes Amour, muntrest Nebraska (Alexander Payne), men ogs√• dansk film har sat fokus p√• livets sidste dage. Bille August med b√•de En sang for Martin og Stille hjerte. Erik Clausens lidt sk√¶ve Mennesker bliver spist ‚Äď og for nylige N√łgle, hus, spejl (Michael Noer) hvor Ghita N√łrby fremstiller en karakter der smuldrer.

Instrukt√łren Philippe Le Guay, som vi kender fra comedierne Kvinderne p√• sjette sal (2010) og Cykeltur med Moliere (2013), har valgt at lade den popul√¶re skuespiller Jean Rochefort v√¶re filmens omdrejningspunkt ‚Äď der er kun f√• minutter af den n√¶sten to timer lange film, hvor vi ikke er n√¶r p√• den √¶ldre charmerende herre. For elegant, √•h s√• charmant, med gr√•t oversk√¶g, gebis og gallisk humor, s√•dan f√•r vi pr√¶senteret excentrikeren med tiltagende Alzheimer i en galgenhumoristisk tour de force ‚Äď for nu at blev i det franske.
Claude, der bor alene i villaen ned til den sk√łnne Annecy s√ł, er overv√•get af hastigt skiftende husholdersker. For ingen kan i l√¶ngden holde til den gamle sure patriarks mange ondskabsfuldheder. Fra p√•stande om tyveri af armb√•ndsur, sm√•lummer sexchikane til manglende punktlighed. Selv et yngre h√•ndfast rum√¶nsk husfaktotem forsvinder, der ellers turde sige fra overfor hans mange urimeligheder ‚Äď ja, endog indgyder respekt og en slags fortrolighed. Hvis ikke hans omsorgsfulde datter Carole, der har overtaget familieforetagendet ‚Äď en papirfabrik ‚Äď konstant overv√•ger og beskytter ham vil det g√• helt galt. Og galt g√•r det mange gange.

Miracle Film
Midt i al hurlumhejet af groteske snurrige muntre p√•fund skimter vi bag patriarkens styrke, en svaghed, gr√¶nsende til √łmhed. Is√¶r n√•r det g√¶lder hans yngste datter, der for mange √•r siden har bosat sig i Florida (deraf filmens originaltitel). Den manglende kontakt plager Claude, der har sat sig for at ops√łge datteren, som l√¶nge ikke har givet livstegn fra sig. En r√¶kke lettere overfl√łdige flash backs fra Claudes drengetid, skal forklare hans personudvikling, men mest hans afsky for Risbudding.

Jean Rochefort er trov√¶rdig og r√łrende i sin skiftende appel til vores latter- og t√•remuskler. Men den dramatiske nerve er mere til ydre bravurnumre end til en dyb psykologisk afd√¶kning. Far/datter forholdet er skematisk og ret forudsigeligt. Filmen er (ligesom livet, vil nogle mene) en lang rejse, hvis slutning peger mod form√łrkelse. Et stort og vigtigt emne ‚Äď ikke mindst, n√•r vi er bekendt med, at en stor del af de √¶ldre falder for demensgr√¶nsen. Her m√• vi n√łjes med en velspillet tragikomisk film uden de store overraskelser. I perioder underholdende og r√łrende. I korte momenter afskr√¶kkende ‚Äď og hele tiden temmelig overfladisk.

Hvem passer ikke ind?