Damian LewisHector
Naomie HarrisGail Perkins
Stellan SkarsgårdDima
Mark StanleyOllie
Alicia von RittbergNatasha

Menigmand på mission

Det skulle egentlig bare have v√¶ret den rejse, hvor parforholdet kom tilbage p√• rette k√łl. Hvor man fik kigget hinanden ekstra dybt i √łjnene og fik bekr√¶ftet, at alt nok skulle blive godt igen. Men det kan v√¶re sv√¶rt, n√•r ens bedre halvdel er forsvarsadvokat ‚Äď ung og fremadstormende, forst√•s ‚Äď og med j√¶vne mellemrum m√• afbryde selv de romantiske middage for at tage et opkald eller besvare mails. S√• da det sker ‚Äď igen ‚Äď for vores hovedperson, universitetsprofessoren Perry Makepeace (en langh√•ret Ewan MacGregor), s√• takker han ja til en sk√¶nk med det h√łjlydte og √•benlyst halvskumle russiske selskab ved nabobordet.

Russerne er ledet af en karismatisk Stellan Skarsg√•rd, der f√•r lov at spille titlens ‚ÄĚforr√¶der‚ÄĚ-rolle helt ud i en sk√łn pr√¶station, og han inviterer Perry med videre til en fest af den slags, som alle fordomme dikterer at rige russere holder. De m√łdes igen dagen efter til tennis p√• hotellet, og uden helt at vide hvorfor er Perry og senere frue pludselig blevet russiske Dimas bedste nye venner. Til en fest for Dimas datter afsl√łres baggrunden for det uventede venskab. Dima er pengemand for en russisk mafiagruppe, der har f√•et ny leder ‚Äď og nu d√łr de tidligere kassemestre p√• stribe i umiddelbar forl√¶ngelse af, at de har overdraget deres konti til den nye magthaver. Dima er den n√¶ste i r√¶kke, som skal overf√łre penge, og han vil pr√łve at redde sig selv og sin familie i sikkerhed i England mod at sladre om mafiaens planer og ikke mindst dens tr√•de helt ind i hjertet af London.

Perry bliver bedt om at tage en usb-stick med til London og få myndighederne gjort opmærksomme på Dimas eksistens og hans interesse i at sladre, men den umiddelbart overskuelige vennetjeneste bliver pludselig til en fuldtidsbeskæftigelse, da den ihærdige agent Hector omvendt skal bruge Perry og frue til at etablere kontakt til Dima. Alt under et betragteligt tidspres, naturligvis.

Hitchcocks varem√¶rke, den trykkoger-intense sp√¶nding, der bygger op gennem historien, her hele drivkraften i filmens energi. Rejsen ind i den skumle underverden og mylderet af skjulte dagsordener b√•de i den lovl√łse russiske organisation og ikke mindst hos den absolutte modpol, det britiske statsadministration, folder sig l√łbende ud for den m√•ske naive, men ikke dumme Perry og hans snu og handlekraftige kone Gail ‚Äď og midt i al virakken er den stadig mere desperate Dima, som s√łger kontakten, men samtidig er n√łdt til at bevare en sund skepsis overfor alle tilbud, krav og forslag, som pr√¶senteres for ham.

Our Kind of Traitor er en absolut habil og sine steder decideret sp√¶ndende thriller, godt besat med st√¶rke skuespillere, og med en forfriskende anderledes visuel tilgang til universet. Hvor Susanne Bier i den netop afsluttede Le Carr√©-filmatisering Natportieren, som har k√łrt p√• DR, er g√•et all in p√• Bond-looket og de stilrene, stort anlagte vistaer, s√• er Our Kind of Traitor bevidst mindre og mere lyrisk i sit udtryk. Den danske fotograf Anthony Dod Mantle, som har st√•et bag kameraet p√• en r√¶kke visuelt pr√¶gnante danske produktioner med Dogne-br√łdrene og noget af det senere von Trier som hovedv√¶rker, har sit helt eget filmiske udtryk, der p√• papiret er atypisk for en s√• gennemf√łrt genrefort√¶lling som Le Carr√© er garant for, men som giver fort√¶llingen en ekstra dynamik og hj√¶lper instrukt√łren med holde fokus p√• de to centrale personer snarere end plottets mange krinkelkroge. Sine steder f√•r de n√¶sten lagt for effektivt et l√•g p√• intensiteten, is√¶r i en sen, central scene, der n√¶sten afvikles som en sidebem√¶rkning ‚Äď men overordnet set er det behageligt afvekslende og et flot bevis p√• historiens grundl√¶ggende kvaliteter at se en ny tilgang afpr√łvet. Le Carr√© st√•r testen og vi bekr√¶ftes i, at selv genrefilm godt kan ligne noget andet.

Hvem spillede præsten i Sam Raimis The Quick and the Dead?