Anmeldelsesdato:06-05-2016
RJ CylerEarl
Olivia CookeRachel
Nick OffermanGregs far
Connie BrittonGregs mor
Molly ShannonDenise

Livet er smukt... og grusomt... og alting ind imellem

Det er en universel sandhed, at teenagere har det hårdt. Selv hvis de er så heldige at have to forældre, der elsker dem, rent tøj på kroppen, et tag over hovedet og nok at spise. For rigtig mange teenagere er det stadig svært at være i egen krop. Man bliver tæppebombet med hormoner indefra og oceaner af informationer udefra. Man har endnu ikke styr på hvem man egentlig er og hvad man kan og vil. Heldigvis rummer denne fase uendelig mange muligheder for at fortælle gode historier.

Angel Films
Fine stjernespirer og suveræne komedie-veteraner
Vores unge og uerfarne hovedperson hedder Greg (Thomas Mann). Han har efter flere års skolegang endelig lært hvordan man overlever skolen. Han passer ikke ind i én gruppe i high school, for han har arbejdet sig frem til at passe ind i alle grupper. Overfladisk ganske vist, men nok til at kunne gå uhindret igennem skolen. Greg er nemlig ikke meget for at blive set. Han har teknisk set kun en ven, Earl (RJ Cyler), men kan heller ikke rigtig magte at være 'venner' med ham og kalder derfor Earl for sin kollega. Drengene laver nemlig små film sammen. De er oppe på 42 titler – som Death in Tennis, Grumpy cul-de-sacs, A Sockwork Orange. Filmene er genindspilninger af diverse kunstfilm, de har set siden de var små. Gregs excentriske far (Nick Offerman i topform og slåbrok) er tydeligvis ophavet til al deres påskønnelse af udenlandsk og anderledes mad og kultur, men det er Gregs mor (en uglamourøs Connie Britton) der tvinger Greg til at tage kontakt til skolekammeraten Rachel (Olivia Cooke), som vil påvirke Greg endnu mere end farens fascination af alt fremmed.

Fra duo til trio
Rachel har fået konstateret leukæmi. Og Greg synes selvfølgelig at det er mega usselt, at han skal besøge Rachel, bare fordi hun nu er blevet syg: Han har aldrig talt med hende før, men mor bestemmer, og her sidder han så i Rachels værelse. Gæt selv om Greg bliver gode venner med Rachel? Tror vi han lærer noget om sig selv? Alt andet ville både være ondskabsfuldt og faktisk også usandsynligt, for naturligvis lærer man noget, når man omgiver sig med andre mennesker; men Gregs vej til oplysning er overraskende underfundig og ujævn.

Angel Films
Hjerteskærende godt
Me and Earl and the Dying Girl er trods al sin skæve humor, varme og ømhed ikke en bombastisk og larmende film. Her er det underspillede, poetiske og realistiske adfærd – og lidt stop-motion-spas om en elg og et egern – der præger filmens stemning. Her er det usagte konge og alting kikset og kejtet flettet ind i de troværdigt portrætterede teenagere. Dermed ikke sagt, at en film nødvendigvis er god, bare fordi den tangerer dokumentarisme, men det følsomme drama om de tre teenagere og deres simple hverdag med skole, sygdom og besværet ved at kommunikere, er svært rørende og aldeles vedkommende. Man skal være lavet af sten for ikke at blive ramt af Earl, Rachel og Gregs historie. Og selv når den bliver grusom beholder den sin lune skildring af sine figurer. Vi tror på filmen, fordi vi tror på figurerne og deres opførsel: Ægte, ikke altid sympatisk, slet ikke velformuleret eller velovervejet (specielt ikke Greg), men altid menneskeligt.

Seks slettede scener kan, eventuelt med en kommentar fra instruktør Alfonso Gomez-Rejon, nydes i deres 11 minutters form sammen med en abstrakt kortfilm og alternativ 'trailer' ("Greg's trailer", herlig!), som selvfølgelig passer perfekt ind i filmens særprægede univers.

Den tunge del af udgivelsens fine, om end begrænsede, ekstramateriale er dog kommentarsporet til filmen. Indtalt af føromtalte Gomez-Rejon får vi en masse name-dropping og teknisk info flettet ind med uddybninger om figurerne og deres handlinger. Det er ikke uinteressant, men decideret underholdende er det heller ikke.

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8