Instruktør:Juliane Fezer

Premieredato:19-05-2016
Charlotte MunckHelen Sander
Christoph GrunertJohannes Sander
Nadja BobylevaFrances Sander

B√łlgeskvulp fra fortiden

Af indlysende grunde er kammerspillet popul√¶rt i teaterregi. Den stramme form er velegnet til at frembringe f√łlelser hos karaktererne og fastholde publikum i et intimt greb og spillerum. Det begr√¶nsede spillerum er ikke uegnet til filmmediet, men det er dristigt at benytte det. Det kr√¶ver nemlig klar dramaturgisk opbygning og sp√¶ndstig dialog. Den tyske instrukt√łr Juliane Fezer har i hovedparten af sin film Meeres Stille henlagt handlingen til et afsidesliggende sommerhus langs en smuk og vindbl√¶st kyststr√¶kning. Huset er smukt indrettet med personlige klenodier og genstande. Et slags refugium for familien der opholder sig der eller m√•ske har s√łgt tilflugt fra byens snigende fremmedg√łrelse. Et sommerhus giver fluks associationer til afslapning og n√¶rv√¶r. Situationen kunne dog ikke v√¶re mere v√¶sensforskellig. En knugende og ansp√¶ndt stemning er allerede ansl√•et p√• vejen derhen gennem et bidsk sk√¶nderi i bilen mellem moren Helen (Charlotte Munck) og faren Johannes (Christoph Grunert). Den fremmedg√łrelse, de flygter fra, bliver paradoksalt nok endnu mere udtalt ved ankomsten til sommerhuset. Det lykkedes dog aldrig rigtigt at oms√¶tte filmen til et sev√¶rdigt kammerspil. Som tr√¶erne langs stranden bl√¶ser karakterne mestendels mutters alene i vinden.

Julex Film
Utydelig skum
Ved ankomsten er der umiddelbart lagt i kakkelovnen til en gedigen gyserstemning. Den vej sl√•r filmen heldigvis ikke ind p√•. Den forbliver tro mod sin inspiration fra kammerspillet. Frem for at spekulere i konfliktoptrapning fastholder filmen tilskueren i en suspense-lignende tilstand. Hovedkarakteren Helen rammes hurtigt og uventet af erindringsglimt p√• samme m√•de, som b√łlgerne skyller op p√• strandkanten. De forsvinder dog og forbliver en slags utydelig skum i sindet p√• Helen. Denne drilske virkelighedsleg og de forvredne tidsforskydninger forbliver et fast ledemotiv i filmen. Selvom karaktererne fremst√•r komplekse i deres f√łlelsesliv og ageren, bliver filmen desv√¶rre langt hen ad vejen uforl√łst og un√łdigt v√¶vende. Fokus er i mindre grad p√• handlingsfremdrift og i st√łrre grad p√• forvirrende fabuleringer.

Nervedirrende drama
Det har nok ikke v√¶ret hensigten, men Meeres Stille fremst√•r pr√¶tenti√łs i sin virkelighedskonstruktion, selvom der er tydeligt antrit til et sp√¶ndende og nervedirrende drama. Charlotte Munck yder en fin pr√¶station som den forknytte og v√¶gelsindede kvinde med en mystisk fortid. Datteren Frances (Nadja Bobyleva) er ogs√• overbevisende som arrig teenager, mens Christoph Grunert er sikker i sin intrigante og kontrollerende faderrolle. Dramaet udfoldes dog aldrig rigtig imellem dem, men fastl√•ses hos den enkelte karakter, der i deres introverte adf√¶rd ikke rigtig f√•r ordentlig afl√łb for deres tanker og f√łlelser. Deres indbyrdes interaktion virker konfus, og der opbygges aldrig en dybf√łlt identifikation hos tilskueren.

Julex Film
Moderne fotokunst
Meeres Stille fungerer ikke optimalt p√• handlingsplanet, men p√• billedsiden brillerer filmen. En stram komposition og krystalklare n√¶rbilleder samt stor sans for perspektiv og farvesymbolik er kendetegnende for filmen. Adskillige indstillinger kunne snildt h√¶nge p√• et galleri med moderne fotokunst. Det filmtekniske raffinement er dog ikke nok til at g√łre Meeres Stille til en tilfredsstillende filmoplevelse. Tr√¶ghed og inerti er den stemning, man ofte efterlades med. Al respekt for at der er arbejdet h√•rdt med den √¶stetiske side, men filmen kunne godt tr√¶nge til mere sp√¶ndingsopbygning. Is√¶r dialogen tr√¶nger til et kyndigt eftersyn. En manuskriptforfatter fra Hollywood eller en dramaturg p√• et teater i K√łbenhavn ville nok kunne g√łre underv√¶rker. Med en spilletid p√• mere end 2 timer er filmen desuden for lang. Det kan alligevel tilr√•des at se Meeres Stille, der m√•ske ikke mejsler sig men n√¶rmere prikker sig ind i erindringen via flere velfungerende kammerspilscener og en virtuos billedside.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5