Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Premieredato:19-05-2016
Juliette BinocheAnna
Giorgio ColangeliPietro
Lou de LaâgeJeanne
Domenico DieleGiorgio

Et sorgfuldt realistisk drømmespil

I tætte nærbilleder kærtegner kameraet den lidende Kristus forpinte nøgne legeme på korset. En kvinde kysser den korsfæstedes fødder. En katolsk messe for sortklædte sørgende. En begravelse, måske? Næste billede er af en smuk gammel herskabelig italiensk villa, hvor spejle, møbler tildækkes med sorte klæder. Sorg, mørke og mystik.

Filmbazar
Sådan er introduktionen til den fransk/italienske film L'Attesa (på dansk Ventetiden). Og vente kommer vi til. Fraskilte Anna, spillet af den skønne franske skuespillerinde Juliette Binoche, bor alene i sin ensomt beliggende villa nær vulkanen Etna på østsiden af Sicilien. Tynget af sorg har hun isoleret sig fra omverdenen. Et telefonopkald fra Paris, en ung kvinde Jeanne (Lou de Laâge), der angiver at være hendes søns kæreste og hævder at have en aftale om at de to skal mødes. Anna inviterer straks Jeanne til Sicilien, hvortil hun snart venter sønnen Guiseppes besøg.

I smukke, næsten overæstetiske stemningsmættede billeder, kan ventetiden tage sin begyndelse. Billeder hvor den sorgtyngede Anna nærmer sig den unge Jeanne ved hele tiden at kredse omkring sønnens liv – og hans genkomst. En mobiltelefon er tredje personen, hvor Guiseppes stemme repeterer, at han ikke kan komme til telefonen – mens beskederne hober sig op på mobilsvaren.
For Annas hemmelighed – som hun fortier overfor Jeanne og vi for længst har gættet – er at hun ved, at sønnen aldrig kommer tilbage. I påskeugen – ugen med død og opstandelse – nærmer de to kvinder sig hinanden, hvor Jeanne i sin utålmodige venten på kæresten nyder naturen og dykker med ungdommelig glæde i den uudgrundelige skovsø, mens Anna dyrker sin sorg og eftermælet efter Guiseppe.

Filmbazar
I næsten drømmeagtige surreelle sekvenser fremdyrker de to kvinder deres fortid med Guiseppe. Sammen vil de ikke slippe ham. Tydeligst, hvor mor Anna knuger en oppustet luftmadras og lader luftstrømmen, som tydeligvis er Giuseppes ånde, køle sit ansigt.
L'Attesa er en overæstetisk symbolladet film, med en undertone af religiøs mystik i slægt med Antonioni klassikeren L'Aventura (1960), hvor netop hovedpersonen uforklarligt forsvinder på vulkanøen. Den unge filmdebutanten Piero Messina siger selv, at han har hentet inspiration hos Luigi Pirandllos teaterstykke "Livet jeg gav dig" (1923), som netop spiller på identitet/tid/virkelighed. Men mest af alt synes slægtskabet tydeligst med Paolo Sorrentinos Den store skønhed (2014), hvor han da også var filmens instruktørassistent. Æstetisk skønne naturbilleder, detailrigdomme fra villaen, parret med en religiøs mystik, der kulminerer i et katolsk påskeoptog med kutteklædte mænd og undertoner af angst og mørke.

Har man tålmodigheden, evnen til at glemme logik og sund fornuft, kan man nyde filmens stillestående melodramatiske religiøst parfumerede handling – og ikke mindst Juliette Binoches inderlige nuancerde og smukke spil. En kvinde i sorg, der i en fortvivlet livsløgn vil fastholde fortiden og ikke vil give slip på den søn hun elsker så højt. I sin vekslen mellem italiensk og fransk, viser hun både temperament og en dyb indre smerte, som vi forstår og kan leve os ind i. Hun er ikke kun filmens sorg og mystik. Hun er filmens nerve. Et realistisk drømmespil – så selvmodsigende det end måtte lyde.

Hvad hedder George Clooneys onkel, der i 1950 havde sit livs rolle som Cyrano de Bergerac?

Søg på Google