Anmeldelsesdato:20-05-2016
Michael CaineFred Ballinger
Harvey KeitelMick Boyle
Rachel WeiszLena Ballinger
Paul DanoJimmy Tree
Jane FondaBrenda Morel

Billedsk√łn fort√¶lling om livet efter alderdom

Youth udspiller sig p√• et luksuri√łst hotel i de schweiziske alper, hvor komponisten Fred Ballinger, spillet af en magel√łs Michael Caine (Interstellar, The Dark Knight), og instrukt√łren Mick Boyle, spillet af Harvey Keitel (Reservoir Dogs, The Grand Budapest hotel) i en af sine absolut fineste pr√¶stationer, begge er indlogerede. De har et 60 √•r langt venskab bag sig, men lever p√• vidt forskellig vis. Fred har lagt arbejdet som verdenskendt komponist bag sig, og har ingen intentioner om at vende tilbage, mens Mick ikke kan f√• sig selv til at stoppe. Vi ser dem i deres feriedage p√• hotellet, hvor Fred g√•r filosoferende rundt, mens Mick arbejder med sit filmhold, i et fors√łg p√• at f√• f√¶rdiggjort det manuskript, der skal fungere som et intellektuelt og personligt testamente for hans filmkarriere. Alderdommen trykker, og selvom Fred og Mick h√•ndterer den p√• forskellig vis, kan de godt blive enige om, at fortidens ungdom f√łles uendeligt langt v√¶k.

Instrukt√łren bag, er den italienske Paolo Sorrentino, der er bedst kendt for den Oscar-vindende Den store sk√łnhed. Sorrentino arbejdede ogs√• med amerikanske skuespillere i den glimrende This Must Be the Place og bekr√¶fter med Youth, at han er al rosen v√¶rd. Ikke et √łjeblik af filmens billedside kunne have v√¶ret smukkere, og hver eneste scene bliver fremf√łrt med overbevisende √¶rlighed. De to aldrende m√¶nds filosoferende snakke om livets gang, form√•r at fremst√• komiske og respektfulde p√• samme tid, og p√• trods af deres kyniske tilgang til livet, bliver det aldrig for selvmedlidende eller bittert. Youth er sp√¶kket med gammelmands lommefilosofi, men den virker intim og oprigtig, takket v√¶re den sublime dynamik, der er mellem Caine og Keitel.

Youth er en noget n√¶r perfekt film, og derfor g√łr det ogs√• ufatteligt ondt, at dens sidste akt f√łles s√• p√•klistret. Her tager tristessen overh√•nd, og det f√łles som om, at Sorrentino skal rette op p√• noget, som han var utilfreds med i f√łrste del. Kynismen tager overh√•nd, og elendigheden begynder at f√łles form√•lsl√łs og un√łdvendig, som om den er fremf√łrt af en bitter mand, der er tr√¶t af livet. Dette kan naturligvis v√¶re et bevidst valg fra Sorrentinos side, men det f√łles ude af trit med resten af filmen, og ender med at skabe en uj√¶vn oplevelse, der g√łr det endelige indtryk rodet.

Resten af filmen er dog så ufattelig tilfredsstillende, at det er svært ikke at være begejstret uanset hvad. Udover toppræstationerne fra Caine og Keitel, leverer Rachel Weisz (The Mummy og The Bourne Legacy) også en fantastisk præstation som Freds assistent og datter, mens Paul Dano (Prisoners, Little Miss Sunshine) ligeledes er uforglemmelig som den unge skuespiller, der er utilfreds med kun at blive genkendt for en robotfilm, han engang var med i.

Der er intet ekstramateriale på blu-ray'en anden end en binke trailers.