Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Paula PattonGarona
Ben FosterMedivh
Dominic CooperLlane Wrynn
Toby KebbellDurotan / Antonidas
Clancy BrownBlackhand

Velment filmatiseringsfors√łg falder til jorden

"World of Warcraft" er et af vor tids mest popul√¶re computerspil, og derfor var det n√¶rmest kun et sp√łrgsm√•l om tid, f√łr nogen valgte at filmatisere fort√¶llingen om Azeroth. At instrukt√łrrollen til sidst faldt p√• Duncan Jones, var der dog n√¶ppe nogen som havde regnet med. Jones har tidligere st√•et bag Moon og Source Code, der etablerede ham som en instrukt√łr, man skulle holde √łje med. Fantasy eventyret Warcraft er Jones f√łrste film uden for sci-fi genren, og selvom jeg ikke personligt kender meget til det originale materiale, f√łles det p√• intet tidspunkt, som om filmen ikke er i sikre h√¶nder.

En magisk portal er √•bnet i Azeroths rige, og en horde af orkere har inficeret den ellers fredfyldte verden. Orkerne er flygtet fra deres d√łende verden, for at finde en plads i en ny. Der er dog kun en m√•de, hvorp√• orkere h√•ndterer deres problemer; gennem krig. Azeroth er beboet af en r√¶kke forskellige racer, der bor sammen i en fredfyldt alliance. Det bliver op til denne alliance, ledt af menneskeracen, at stoppe orkernes alt√łdel√¶ggende indtog. Der opst√•r dog ogs√• samarbejde mellem parterne, da orkeren, Durotan, begynder at stille sp√łrgsm√•lstegn ved lederen, Gul'dans, brug af den s√•kaldte Fel-magi, der lader til at have skabt al den √łdel√¶ggelse, som orkerne er flygtet fra.

Warcraft vil enormt gerne v√¶re et episk eventyr, der ikke alene fort√¶ller en actionm√¶ttet og eventyrfyldt historie, men som ogs√• s√¶tter op til de efterf√łlgende film i Warcraft-universet. Problemet er bare, at historien ganske enkelt ikke er sp√¶ndende nok til at blive malket s√• tidligt. Ops√¶tningen giver udtryk for, at dette skal v√¶re den n√¶ste Ringenes Herre, men plottet kan d√•rligt nok konkurrere med Avatar. Der er enkeltdele i fort√¶llingen, som fungerer rigtigt godt, fx portr√¶tteringen af orkernes traditionsrige kultur, men det brede handlingsforl√łb, er simpelthen for generisk til at l√łftet om flere film virker indbydende. Avatar-sammenligningen har ogs√• mere p√• sig end det, for Warcraft st√¶rkeste side ligger utvivlsomt ogs√• i dens visuelle effekter og animation.

Selvom Warcraft er optaget n√¶sten udelukkende i et studie, er Azeroth storsl√•et og detaljerigt. Vi introduceres for adskillige riger, der alle har deres eget markante eventyrlige udseende som passer til rigets indbyggere. Orkerne er blevet s√• vellykkede og menneskeliggjorte, at de endda udkonkurrere deres menneskelige modparter p√• skuespilsfronten, hvor hverken Dominic Cooper (Need for Speed, Captain America: The First Avenger) eller Ben Foster (3:10 to Yuma, The Program) form√•r at g√łre sig bem√¶rkelsesv√¶rdige. Is√¶r Toby Kebbell (Abernes Planet - Revolutionen [hvor han var skr√¶mmende god som skurke-aben Koba, red.], Prince of Persia: Sands of Time) f√•r orkeren Durotan til at komme til live, p√• en m√•de der sj√¶ldent opn√•s i CGI-figurer.

Warcraft er ikke nogen d√•rlig film, og som et fors√łg p√• at skabe et episk fantasy eventyr, er den endda relativ vellykket. Den fors√łger bare at gabe over for meget, og ender med blot at f√łles generisk og overambiti√łs, selvom dele af rejsen er ganske underholdende. Jeg kan ikke forestille mig at en anden instrukt√łr, ville kunne have f√•et en bedre film ud af det originale materiale end Duncan Jones form√•r. Derfor kan jeg heller ikke lade v√¶re med at stille sp√łrgsm√•lstegn ved, om "World of Warcraft" overhovedet skulle have v√¶ret filmatiseret til at starte med.