Anmeldt af:Mia Brygger

Trine Pallesenmor
Mikkel Boe F√łlsgaardHr. Prins
Celine Julie Rosslille pige
Stine StengadeRose
Huy Truongden lille prins

Visdom til en ny generation

De fleste voksne og/eller l√¶stlystne b√łrn har efterh√•nden f√•et bekendtskab til Antoine de Saint-Exup√©rys legendariske fort√¶lling om piloten, der strandet i √łrkenen st√łder ind i den lille prins og l√¶rer om livets og is√¶r k√¶rlighedens skabende kraft; d√łdelighedens ud√łdelighed i al dens pragtfulde paradoksalitet. Hvis det ikke er tilf√¶ldet fungerer den s√•kaldte filmatisering som en glimrende inspiration til endelig at f√• k√łbt den, l√•nt den og l√¶st den. Eller genl√¶st den. Til de heldige, som allerede kan historien fra ende til anden, kan de gl√¶de sig til en mere omfattende udgravning af fort√¶llingen og dens budskab, n√•r den s√¶tter sig for at unders√łge hvad der sker n√•r barndommens √•benhjertighed og dr√łmmeevner ofres p√• voksenlivets alter af forpligtelser og basal overlevelse.

Rammefortælling, eller hvordan den lille pige bliver introduceret for piloten
Den lille pige og hendes mor tr√¶ner h√•rdt for at hun kan komme til at g√• p√• det prestigefyldte Werth akademi, hvor optagelsespr√łven alene f√•r horderne af overambiti√łse for√¶ldre til at bryde sammen. Den lille pige dumper da ogs√• sin optagelsespr√łve, og plan b m√• s√¶ttes i spil: de flytter ganske enkelt ind i skolens n√¶rdisktrikt, s√• pigen er n√łdt til at blive optaget. Men det er sommerferiestart og der er kun 53 dage til skolestart. De har travlt. Hver dag, hver time, hvert minut er skemalagt, s√• mens mor er p√• arbejde, er det op til den lille pige at tr√¶ne sine f√¶rdigheder. Det s√¶tter naboen dog snart en stopper for, da en uregerlig flypropel braser gennem b√•de planke- og murv√¶rk, og senere en uanmeldt papirsflyver med en m√¶rkv√¶rdig fort√¶lling p√• om et fors√łgt tegnet f√•r. Pigens nysgerrighed v√¶kkes langsomt af den √¶ldre mand med de tossede indfald og aparte livsindstilling, for hvis voksendom er ansvar og sure pligter; hvordan kan han dog s√• endnu lege?

Damn the torpedoes, full speed ahead
Instrukt√łr Mark Osborne, som tidligere har bragt os Kung Fu Panda (2008) er en meget dristig mand. Allerede tilbage i 2009 fik han besked om at nogle franske producenter gerne ville have ham til at lave den f√łrste filmatisering nogensinde af bogen, og han svarede t√łvede ja. Det er utvivlsomt et k√¶mpe ansvar at finde en m√•de at visualisere en ikonisk fort√¶lling, som er oversat til mere end 250 sprog og har solgt mere end 145 millioner eksemplarer verden over, for hvordan bevarer man historiens integritet samtidig med p√• ny at introducere den for verden? Hans l√łsning, som han lukkede sig inde i ugevis for at komme frem til, og f√łrst pr√¶senterede 6 m√•neder senere, er intet mindre end genial. Og skr√¶mmende enkel. Rammefort√¶llingen med den lille pige og hendes mor, der er all work and no play, er en kl√łgtig m√•de at iscenes√¶tte handlingen p√•, idet filmen ikke blot reciterer "Den lille prins", men snarere g√•r i dialog med den og derigennem f√•r skabt en ny og moderne vinkel p√• dets budskab. Det er en fordelagtig metode af flere √•rsager. For det f√łrste f√•r man som publikum lov til at genopleve fort√¶llingen gennem den lille piges √łjne og hendes endnu uh√¶rdede barnesind; for det andet beskyttes den klassiske historie, s√• flere generationer endnu f√•r mulighed for at skabe sig sine egne og helt personlige tanker om den.

Visuel barneleg
Visuelt set er filmen liges√• opfindsom og sprudlende af overskud som dens kapable id√©opl√¶g. I den voksne og meget farveudvaskede verden, hvor den lille pige befinder sig, benytter filmen sig af en ligeledes meget voksen CG-animation, i mods√¶tning til den lille prins' fremtoning, hvor animationen er en finurlig stop-motion animation af pap og papir materiale, der trods sin tilsyneladende uskyldighed, er den mest vise af de to verdener, vi pr√¶senteres for. Det er lige akkurat s√• on-the-nose symbolsk som det kan v√¶re, og yderst passende for en film med et s√• s√•re enkelt koncept som at pr√¶dike n√¶rhed og troskab mod sig selv frem for distanceret pligtsyge og p√•tvunget v√¶rdigrundlag i form af arbejdsevner og funktionsdygtighed. Den lille prins er s√• tilpas proppet til randen af alt hvad der m√• og skal siges til b√łrn (og de voksne, der m√•tte have glemt det undervejs), der √łnsker sig mening og indhold i livet og alt det sjov, mod og hjertevarme, som f√łlger med i den kuffert. Derfor m√• det anbefales at sl√¶be den 7-√•rige s√•vel som 97-√•rige sl√¶gtning med ind i biografm√łrket. Den lille prins er en vildt og magisk eventyr ridende p√• ryggen af menneskets alm√¶gtige skaberkr√¶fter.

I Syrien21/6

Hvilken anden tidigere Saturday Night Live-skuespiller har altid en lille rolle i alle Adams Sandlers film?