Anmeldt af:Charlotte Sarah Stuhr

John CusackBrian, fremtid
Elizabeth BanksMelinda Ledbetter
Paul GiamattiDr. Eugene Landy
Jake AbelMike Love
Kenny WormaldDennis Wilson

Uskyldige strandtoner og psykotiske vibrationer

Det er ikke altid en let sag at v√¶re verdensber√łmt popsanger ‚Äď det har vi set ikke s√• f√• eksempler p√• ‚Äď men det g√łr det bestemt ikke nemmere, n√•r bandet best√•r af ens br√łdre og anerkendelsen naturligvis helst skal komme fra den far, der bankede √©n gul og bl√• hele barndommen igennem. Tilv√¶relsen er heller ikke problemfri for Brian Wilson, den hyperf√łlsomme sanger, med en stemme s√• r√łrende, at alt omkring ham g√•r i st√• til lyden af hans intense falset.

DFI
Men hvordan kan d√©t at v√¶re et popband, der producerer i√łrefaldende og sukkers√łde sange i de tidlige 60‚Äôere, forenes med det indre vanvid, der gradvist fylder mere og mere hos en t√¶nksom kunstner, der har mere p√• hjerte end surfing og californiske strande, som jo bekendt er bandets varem√¶rke? Det skildrer instrukt√łren Bill Pohlad sammen med Brian Wilson (portr√¶tteret af de totalt velspillende Paul Dano og John Cusack) med en vinkel, der behandler temaet om den psykotiske kunstner p√• en forskudt m√•de, s√• vi kommer t√¶t p√• den unge Wilson, der selv er forvirret over de ukendte stemmer i h√łretelefonerne under pr√łverne, og den √¶ldre, der er st√¶rkt syg og overmedicineret af psykiateren Dr. Eugene Landy (spillet af en overbevisende Paul Giamatti), der har overtaget al kontrol, ligesom det tidligere var faderens rolle.

Man skal ikke forvente, at man skal se en klassisk musikfilm om bandet The Beach Boys og deres gennembrud og succes, selvom de kendte sommermelodier og studiepr√łver ogs√• er gennemg√•ende, men hovedfokus er p√• Wilsons liv, fra helt ung ambiti√łs bandstifter og nybagt familiefar, til den √¶ldre st√¶rkt plagede og misbrugsramte, der har forliget sig med sin sk√¶bne ‚Äď alts√• indtil han m√łder bils√¶lgeren Melinda (Elizabeth Banks), der med sin overmenneskelige omsorg bliver hans frelsende engel.

DFI
Love & Mercy har en meget smuk billedside, der kontrasterer mellem de lyse sommerfarver og de dystre m√łrke, hvilket stemmer fint overens med filmens tema. Skuespillet er vellykket fra alle sider, men is√¶r skal Dano og Giamatti fremh√¶ves for deres overbevisende pr√¶stationer, og det er interessant at v√¶re vidne til en kreativ sj√¶l, der form√•r at st√• i spidsen for et albums (Pet Sounds) tilblivelse samtidig med at de indre d√¶moner bliver v√¶rre og v√¶rre. Det er forfriskende, at vi tidsm√¶ssigt hopper frem og tilbage mellem den unge og √¶ldre Wilson, hvilket g√łr, at filmen aldrig bliver langtrukken. Dog er det sv√¶rt ikke at lave en portr√¶tfilm med et tema om den psykisk besv√¶rede kunstner, der hele livet ligger under for autoritetsfigurer som fader og senere l√¶ge, uden at klich√©erne p√• tur rammer √©n h√•rdt i ansigtet; men hvis man kan se bort fra det, er det jo en historie, der ikke desto mindre er baseret p√• virkelige h√¶ndelser, og som endnu engang kan synligg√łre, at de store succeser n√¶sten aldrig kommer, uden at de m√łrke sider f√łlger med.

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8