Keanu ReevesHank
Christina HendricksJan
Jena MaloneRuby
Bella HeathcoteGigi
Abbey LeeSarah

På toppen af syndens by

At modellivet kan v√¶re farligt l√¶rte vi tidligere p√• √•ret i Mads Matthiesens The Model, som str√¶bte efter noget autentisk, men endte skingert og overdramatisk. Nu bekr√¶fter den anderledes kreative og talentfulde Nicolas Winding Refn, at tilv√¶relsen som den nye hotte nye sensation i Los Angeles‚Äô modelverden kan ende med at tilintetg√łre dig. The Neon Demon er en skr√¶kfilm, der dyrker horrible tableauer snarere end gyserfilmens klassiske "jump scares" ‚Äď og samtidig en lidt simpel, ja n√¶sten primitiv afd√¶kning af en kynisk modeverden, hvor alle bogstavelig talt vil have en bid af dig og dit talent.

Jesse er 16 √•r og lige ankommet fra landet til den store syndefulde by, hvor modeeliten mut og tavst ser til, mens den bl√•√łjede debutant g√łr sin entre. Omringet af plastic og kunstige positurer fremst√•r Jesse som noget exceptionelt naturligt ‚Äď noget som alle eftertragter og derfor n√¶rmest per automatik hader ‚Äď men hovedpersonen selv har rigeligt at se til med overhovedet at overleve i en verden, som enten vil opsluge eller misbruge hende. Eneste lyspunkt lader til at v√¶re makeup-eksperten Ruby, som tager Jesse ved h√•nden og f√łrer hende ind i den verden, der umiddelbart virker lukket og fjendtlig.

Modefotograferne iscenes√¶tter straks fra f√łrste optagelse Jesses naturlighed i stadig mere kunstige fotomotiver for p√• den m√•de n√¶rmest at opsluge hendes unikke v√¶sen i deres forvr√¶ngede √¶stetik, kollegerne ser med bekymret misbilligelse p√• hendes talent og hjemme p√• motellet har motelv√¶rten helt uden tvivl ogs√• skumle hensigter. Jesse er ganske enkelt et d√•dyr fanget i en ulveg√•rd ‚Äď og s√• er den eneste overlevelse at opf√łre sig som en ulv. Jesses forvandling tager fart samtidig med at hendes karriere skyder mod toppen, men kan man overvinde de mange farer ved blot at udvise en selvsikker attitude ‚Äď eller var uskyldigheden det eneste, der afholdte det glubske modstandere mod at fare i k√łdet p√• en.

Historien er ganske spinkel og som Winding Refn har vist f√łr, ogs√• n√¶sten un√łdvendig, n√•r man som han er s√• ferm p√• billedsiden. The Neon Demon skriver sig ind i Winding Refns filmografi lige under de n√¶sten plotl√łse film Only God Forgives og Valhalla Rising, som alene levede p√• deres evne til at skabe uforglemmelige billeder og en intens og kryptisk stemning. Her er der trods alt en historie, en simpel r√łd tr√•d, der udspiller sig som et dystert eventyr af den slags, der l√¶rer sm√• piger at blive tilbage p√• landet og ikke str√¶be efter at opn√• succes alene baseret p√• deres sk√łnhed, men det er billederne i The Neon Demon, der bliver siddende.

Modeverdenen er et taknemmeligt univers at begive sig ind i med et kamera, og med den n√¶sten Kubrickske pr√¶cision, som billedsiden bliver underlagt, s√• opst√•r der dr√łmmende smukke sekvenser, hvor vi bliver suget helt med ind i selve grundpulsen i fort√¶llingen ‚Äď og det virker is√¶r godt i det st√¶rke midterstykke, hvor historien er ved at forlade den mere traditionelle indlednings pr√¶sentation af by, branche og personer. Her er l√¶ngere passager, hvor Jesse l√¶gger sin uskyld p√• hylden og filmen f√łlger med hende ned i m√łrket i en s√łgen efter en ny identitet, og her st√•r The Neon Demon st√¶rkest, inden den i finalen kaster sig ud i at forl√łse genretilh√łrsforholdet med s√¶rlige hilsener til den makabre italienske gysertradition, som Dario Argento st√•r som v√¶sentligste repr√¶sentant for. Her er alle gr√¶nser oph√¶vet, ondskaben f√•r frit l√łb ved midnatsm√•nens sk√¶r og filmens pointe om, at den konstante jagt p√• sk√łnhed ingen gr√¶nser kender bliver banket p√• plads med syvtommers√łm. Den konsekvente stil m√• vige for excesser p√• manuskriptplan ‚Äď og det f√łles som et tab.

Nicolas Winding Refn er en begavet og stilsikker billedskaber, som forst√•r filmmediets fundamentale rytme. Han ved, hvordan han kan f√• vores puls til at f√łlge filmens puls ved simpel billed- og lydmanipulation ‚Äď og det talent st√•r efter hans tre Cannes-film lysende klart. Nu mangler man blot, at han kan kombinere den l√¶kre overflade med et indhold, hvor man ikke skal gribe helt s√• langt ned i det bevidst obskure dyb for at hive en vellykket tolkning op. Det lykkedes i Drive der ogs√• blev bredt modtaget i biograferne. Her vil The Neon Demon helt sikkert skabe mere splid, men filmens konsekvente sk√łnhed og helt enorme selvsikkerhed kan man bestemt ikke tage fra den.

I Syrien21/6

Hvem er ikke en "mystery man"?