Anmeldt af:Bjørn Andersen

Ryan GoslingHolland March
Angourie RiceHolly March
Matt BomerJohn Boy
Margaret QualleyAmelia Kuttner
Kim BasingerJudith Kuttner

Sjov, ja. God, mjah

Efter en kort afstikker til Marvels superhelteunivers med Iron Man 3 er Shane Black nu tilbage i mere familiært terræn med filmen The Nice Guys. Filmen lægger sig i film noir-traditionen, som Black også havde fingrene nede i med Kiss Kiss Bang Bang tilbage i 2005. Igen er omdrejningspuktet en lyssky underverden og antihelte, som lidt tilfældigt trækkes ind i en labyrintisk kriminalgåde.

1970ernes Los Angeles danner scenen for denne film, som åbner med en bil, der smadrer igennem et hus, og en død pornostjerne. Stilen er lagt og et mysterie etableret. Den tumpede og alkolholiserede privatdetektiv Holland March (Ryan Gosling) er blevet hyret til at finde en pige ved navn Amelia. I en barok scene render han ind i muskelmanden Jackson Healy (Russell Crowe), der er blevet hyret til at stoppe ham. En brækket arm senere slår de sig sammen for at finde Amelia, da de opdager hun har en forbindelse til den afdøde pornostjerne. Også Marchs egenrådige datter Holly blander sig i opklaringsarbejdet, som viser sig at være en speget affære, der involverer adskillige mord og korruption på højeste plan.

Dialogen er skarp. Den sorte humor er Blacks varetegn og han er dygtig til at til skabe sjove men alligevel sammensatte karakterer gennem sine rappe replikker. Mens Russell Crowe er solid som den seriøse Holland så er det især Ryan Gosling der glimrer i rollen som den alkolholiserede March. Goslings snøvlende diktion passer fabelagtigt ind i dette surrealistiske 1970er univers af bilsmog, porno, disko og hårdkogte kriminelle. Ligeledes er Angourie Rice i rollen som Marchs datter Holly en sand fornøjelse, idet hun formår på en gang at levere rappe replikker og alligevel at bevare noget af den uskyld en 13-årig pige besidder.

1970er miljøet er effektivt og morsomt sat i scene med brune farvetoner, overskæg og masser af disko. Men bag filmens humoristiske fernis lurer dog et purøst plot, som hviler på overtydelige plotmekanismer såsom Amelia, der kastes af vejen efter hun har udtjent sin narrative funktion. Også mysteriets tråde til bilindustrien samt myndighederne virker voldsomt forudsigeligt.
Man kunne måske nok se bort fra det mekaniske plot, men i sidste ende synes The Nice Guys heller ikke rigtig at have noget på hjerte. Det er som om Black forsøger at gøre Coen-brødrene kunsten efter ved at ramme en dybere eksistentiel tone, men det hele klinger lidt hult, fordi filmens glimtvise alvor forbliver uforløst. F.eks. erfarer vi at Holly stadig sørger over morens død og March tilsyneladende er i gang med at drikke sorgerne væk, men det køres alt sammen ud på et sidespor for at blive nærmest glemt.

Blacks sorte humor gør The Nice Guys en underholdende oplevelse, men denne anmelder kunne ikke lade være med at forlade biografen lidt skuffet. Dialogen og karaktererne er veloplagt og emmer af energi, men filmen mangler alligevel noget, der kan give den emotionel tyngde. Tilbage står en lidt hul oplevelse.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8