Anmeldelsesdato:06-06-2016
Tom HardyJohn Fitzgerald
Domhnall GleesonCaptain Andrew Henry
Will PoulterBridger
Forrest GoodluckHawk
Paul AndersonAnderson

Gennem marv og ben

Uanset hvor meget vinterkulden m√•tte have bidt sig ind i kroppen p√• en gennemsnitlig biografg√¶nger anno 2016, s√• er det intet, og jeg understreger ‚Äď intet ‚Äď til sammenligning med hvad pelsj√¶geren Hugh Glass i 1820‚Äôerne gennemlever i √łdemarkens frontlinje, da han overfaldes af en bj√łrn og efterlades til en sikker d√łd af den gruppe, som han ellers skulle vise vej gennem det uvejsomme indianerland til det fort, der udg√łr en ydmyg udpost for den verden, som venter tilbage p√• √łstkysten af det nye kontinent. Man fryser gennem marv og ben af de tr√¶ngsler, som Leonardo DiCaprio i sit hidtil mest ind√¶dte sats p√• en for l√¶ngst fortjent Oscar-statuette uds√¶ttes for i en fort√¶lling, som er s√•re simpel p√• plot i sin n√¶sten dyriske afd√¶kning af menneskets natur sat p√• spidsen, helt der ude p√• den yderste pynt, hvor naturkr√¶fterne n√¶sten har vundet over den tyndslidte fernis af civilisation og menneskelighed, som vores hovedpersoner ellers s√• krampagtigt holder fast i.

Hugh Glass er eneren, s√¶rlingen. Naturens s√łn, som lever forr√¶derisk i pagt med den nye verdens traditioner og har stiftet familie med en indiansk kvinde. Livet, f√łr tr√¶ngslerne, ser vi kun i feberramte t√•ger, for trods The Revenants storfilmsl√¶ngde er alt overfl√łdigt sk√•ret fra. Det er den rene usminkede vare. Pels er i h√łj kurs, og de bedste j√¶gere kan som en anden fiskerb√•d hente en ordentlig hyre p√• en mission ind i de skove og bjergomr√•der, som ellers kun har v√¶ret sparsomt jaget af den lokale befolkning. Truslerne lurer overalt. B√•de fra de dyr, hvis pels man eftertragter, men ogs√• fra indianere fra forskellige stammer med mindst lige s√• mange interne uoverensstemmelser som de invaderende hvide ‚Äď og ikke mindst fra gr√•digheden. Den √¶kle og primitive gr√•dighed, der forvandler den livsvigtige loyalitet til en tvivlsom valuta, n√•r man befinder sig langt fra milit√¶rets sikre arme.

Fox Film
Uden at afsl√łre for meget, s√• leml√¶stes Glass i den efterh√•nden ivrigt omtalte bj√łrnescene, hvor en hunbj√łrn forsvarer sine unger som et blodigt og brutalt statement om, at vi er i en verden, hvor alle hytter deres eget og egne. Hans medrejsende g√łr deres bedste for at f√• ham med videre p√• den sammenflikkede b√•re, men tr√¶ngslerne bliver for store og to udvalgte f√•r til opgave at blive tilbage hos Glass og hans s√łn, indtil han har m√łdt sin sk√¶bne og s√łrge for en ordentlig begravelse. Civilisationens kristne hovedhj√łrnesten fastholdes i al deres absurditet i en verden, hvor der ikke er plads til den slags sentimentalitet.

Det tager da heller ikke mangen en dag, f√łr den iltre og griske John Fitzgerald tager en rask beslutning, sl√•r Glass‚Äô s√łn ihjel foran den lammede og n√¶r bevidstl√łse mands √łjne og f√•r sin kompagnon bildt ind, at indianerne har omringet dem, s√• de m√• stikke af hurtigst muligt. Glass er efterladt med sin d√łde s√łn, lammet og p√• d√łdens rand, men med et h√¶vnbeg√¶r s√• kraftigt som nogen h√łjoktansbenzin. Og han kommer sig og k√¶mper sig vej gennem et vinterlandskab ganske ber√łvet for varme mod den h√¶vn, der m√• komme. Det er hans rejse ‚Äď ikke ned af floden og ind i m√łrket ‚Äď men gennem vildnisset og frem mod den katarsis, m√łdet med hans s√łns morder vil bringe. En lige dele meditativ og medrivende rejse gennem √łdemarken, ud af civilisationen og helt ind i det primitive hjerte af den nye nation, hvor gr√•dighed og h√¶vn reducerer m√¶nd til dyr og udstiller vores simple og grimme natur.

Alejandro Gonz√°lez I√Ī√°rritu er en virtuos filmskaber. Hans tilgang er legende let, vildt kompliceret og forener altid de sv√¶re kunstneriske valg med en n√¶sten provokerende enkel l√łsning. Han viste det i sidste √•rs Oscar-vindende Birdman, og han understreger det igen med bravur i The Revenant, hvor samarbejdet med fotografen Emmanuel Lubezki som s√¶dvanlig sl√•r gnister. Det b√łr v√¶re tre p√• stribe i Oscar-regi (Gravity i 2014, Birdman i 2015) for Lubezki, der scene efter scene viser os helt nye billeder p√• l√¶rredet som emmer af samme ubesv√¶rede kompleksitet som instruktionen. I den overlegne afdeling h√łrer √•bningsscenens storladne angreb p√• en pelsjagerlejr, hvor kameraet i en tilsyneladende ubrudt optagelse f√łlger drabsmand efter drabsmand i en vilk√•rlig rejse rundt p√• slagmarken ‚Äď fra kravlende p√• jorden til ridende p√• en hest ‚Äď og tilbage igen. Og bj√łrneangrebet er s√• √•ndel√łst ubehageligt, at selv garvede m√¶nd kravler sammen i s√¶det. Men ogs√• i de mindre iscenesatte optagelser skaber Lubezki unikke visuelle rum til fort√¶llingen, som da en gennemkold Glass p√• randen af sammenh√¶ngende eksistens en m√łrk nattetime kravler gispende hen mod en ensom indianer, der spiser af et b√łffelkadaver. Rituel, dyrisk, sp√¶ndingsm√¶ttet og ufattelig smuk scene helt ude p√• kanten.

Fox Film
Foran de to filmfolk st√•r nyere tids mest Oscar-oversete unge mand. Leonardo DiCaprio, der altid har v√¶ret et talent, og som har haft mindst et par seri√łse bud p√• en Oscar p√• cv‚Äôet uden at det er lykkedes. Som The Revenant g√•r han all in p√• en m√•de, der m√• s√¶tte alle verdens pokerspillere til v√¶gs i en rolle, hvor dialogen langsomt fader ud i og med, at han tilbringer broderparten af filmen p√• egen h√•nd, og spillet flytter over i kropsholdning, de h√¶vnt√łrstige √łjne og hver eneste lille frysende fiber i en krop, der for l√¶ngst skulle have givet op. Det er en mesterlig pr√¶station, men den f√łlges flot til d√łrs af altid intense og talentfulde Tom Hardy, der som Fitzgerald har udviklet sin egen overlevelsestaktik i den ud√łrk, hvor den st√¶rkeste og mest kyniske altid vinder. Utilregnelig og opportunistisk ‚Äď og helt ude af stand til at forestille sig den h√¶vn, der er i h√¶lene p√• ham.

The Revenant l√¶gger sig stilm√¶ssigt i n√¶rheden af den poetiske Terrence Malick i sit filmsprog, der oftere er dr√łmmende og fabulerende end i den mere storbysmarte Birdman. I√Īarritu nyder at dyrke en stil, der i h√łjere grad peger tilbage p√• tendenser fra hans tidligere film og generelt mod kunstfilmens v√¶rkt√łjskasse, men han forst√•r ogs√• behovet for konstant fremdrift, n√•r handlingen nu engang er en h√¶vnfort√¶lling, og s√•ledes forenes for noget n√¶r f√łrste gang den lyriske kunstfilm om menneskets m√łde med naturens vildskab og egen primitivitet med sp√¶ndingsfilmens nervepirrende drama efterh√•nden som afstanden mellem de to m√¶nd mindskes. The Revenant er et mesterstykke og et helt uomg√¶ngeligt st√¶rkt v√¶rk i nyere amerikansk film om en mand s√• dedikeret i sin jagt p√• h√¶vn, at det bliver b√•de hans redning og fortabelse ‚Äď og ganske enkelt en virtuos film, der hviler komfortabelt i sin legende lette kompleksitet.

Der findes, skammeligt, kun et billedgalleri og en 45 minutters dokumentar om tilblivelsen af filmen. Til gengæld vejer denne næsten op for manglen på ekstramateriale.
Dokumentaren tager sig ikke kun af optagelserne og besv√¶ret deri, men fungerer ligeledes som et manifest af I√Ī√°rritus intellektuelle, f√łlelsesm√¶ssige s√•vel som spirituelle motivation til at f√• filmen produceret. Tilmed giver den et indblik i USA's indf√łdte folk og form√•r at levere velmenende milj√łpropaganda.
Spændende, medrivende og oplysende er det i al fald.