Anmeldt af:Nadia Parbo

Vera FarmigaLorraine Warren
Frances O'ConnorPeggy Hodgson
Simon McBurneyMaurice Grosse
Maria Doyle KennedyPeggy Nottingham
Franka PotenteAnita Gregory

Ny vin på gammel flaske

Instruktør James Wan har længe flirtet med at lave andre film end i skrækgenren; den genre han kom frem på og det er måske også meget godt. Han virker efterhånden til at være kørt træt i de samme horrorkonventioner, som han selv har været primus motor for at genfinde. Og selvom han har sine øjeblikke i Nattens Dæmoner 2, hvor det igen virker nyt og frisk, bliver det nok en glædelig forandring for den australske instruktør at begynde et (næsten) nyt kapitel i sin karriere, når han starter på indspilningerne til Aquaman.

Warner Bros.
Efter en stressende sag i Amityville-huset, får Ed og Lorraine Warren (Patrick Wilson og Vera Farmiga) en ny opgave. I England er en ung pige blevet besat af en ond ånd og hendes desperate alenemor ved ikke, hvad hun skal gøre. Som en sidste mulighed står de to eksperter indenfor det paranormale på hendes dørtrin og er villige til at hjælpe med at udrydde den onde dæmon og befri den ensomme og bange unge pige fra sin, på mange måder, plageånd.

Nattens Dæmoner 2 virker ligesom sin forgænger godt som et drama. Som skrækfilm er den dog mere tvivlsom. Her er Wan igen til fals for gamle damer med hvid makeup, gammelt legetøj og jump scares. Sidstnævnte er dog denne gang ikke helt ligeså belastende, som de plejer at være i Wans univers og har for en gangs skyld en mening midt i galskaben. Men hvor stemningen i den første film var med til at opbygge uhyggen, går denne del nu en smule tabt. Det gør dog heller ikke så meget, når den derimod krydser stort set alle andre bokse af med større gejst end Wans første film om Warren-parret og deres kamp mod nattens dæmoner.

Warner Bros.
Der er en virkelighed, der står og banker på døren i starten af Nattens Dæmoner 2. Den enlige mor, der kæmper med økonomien, mens hendes børn står i alle retninger og trækker i hende. Det kan næsten virke helt socialrealistisk, indtil de skrækkelige dæmoner banker på i nattens mulm og mørke. Men heldigvis for denne introduktion, for den gør også, at det er nemmere at engagere sig i det menneskelige aspekt af de uhyggelige oplevelser. At det dog tager alt for lang tid for Wan at etablere disse behov, er mindre heldigt.

Men en spilletid på over to timer er simpelthen for langt, når der er masser ting at klippe ud. Hvorfor skal vi igennem så mange beviser på, at der rent faktisk er ånder i huset? Hvorfor introduceres vi for Franka Potentes skeptiske karakter, når hun ikke bibringer noget til plottet, andre karakterer ikke ligeså godt kunne have gjort? Det er svært at se meningen i. Nemmere er det at se, hvorfor James Wan føler, at han skal videre i sin karriere. Nattens Dæmoner 2 beviser, at han stadig har et fast tag om dramaet, når nu skrækklichéerne hober sig op omkring ham.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12