Anmeldt af:Mia Brygger

Robert Mapplethorpearkivmateriale
Debbie Harry
Fran Lebowitz
Paul Martineau
Brooke Shields

Ubegrænset adgang

Det som dokumentarfilmen normalt sigter efter er sandhed og ikke mindst sp√¶ndingmomentet hvor sandheden om den givne emne kan graves frem, unders√łges, udstilles og g√łres rede til publikums mening og dom. Nogle dokumentarfilm s√łger og s√łger uden nogensinde at kunne afd√¶kke sit emne, andre afd√¶kker for let, for hurtigt og filmens rolle som fors√łgt snedig detektiv undergraves af sin egen effektivitet, eller simpelthen af emnets alt for √•benlyse overgivenhed til sit publikum. Det kan hurtigt blive kedeligt og n√¶rved for pornografisk idet man som publikum pludselig f√łler sig selv udstillet i sk√¶ret af emnets √•benhed. S√•dan en dokumentar er Mapplethorpe p√• mange m√•der, og det er b√•de dens store styrke og dens st√łrste svaghed.

The Robert Mapplethorpe Foundation
Muser
Robert "Bob" Mapplethorpe, s√łn af middelklassepar med br√łdre og s√łstre, opvokset i et hus med en veltrimmet gr√¶spl√¶ne og det amerikanske flag vejrende i vinden p√• venstre side af the Mapplethorpes hovedd√łr interesserede sig ikke specielt for fotografering som yngre; det var mere farmands gesch√¶ft. Selv som fuldt udviklet kunstner, var han aldrig interesseret i at l√¶re kunsten i at lave billeder, han var blot interesseret i hvad han kunne proppe i dem, og hvordan en ny m√•de at kreere og opleve kunst p√• kunne fremmanes. Rejsen mod og ind i sig selv kan man som publikum opleve p√• f√łrste h√•nd, n√•r Bob selv tager os ved h√•nden og leger fort√¶ller for sin egen livshistorie. Dokumentaren er naturligvis krydret med masser af andre n√¶re og fjerne stemmer fra hans liv, som hans lillebror og tidligere assistent, Edward, der selv tog teten op og blev fotograf, hans tidligere muser/elskere og kendisser, som alle har v√¶ret under Bobs linse. Dog ingen Patti Smith, der m√• siges at have haft en massiv indflydelse p√• hans liv som ung, fumlende kunstner.

Think of the children!!
I 1989 (f√• m√•neder inden Mapplethorpe d√łde af AIDS) stod den konservative senator Jesse Helms frem og offentligt ford√łmte Mapplethorpes seneste udstilling, The Perfect Moment, som blev vist p√• Corcoran Gallery of Art i Washington, D.C. Udstillingen bestod af portr√¶tter, blomstermotiver og ekstremt grafiske homoseksuelle S&M fotografier. Som st√łdte den konservative politiker, og i det hele taget skabte Mapplethorpe mere seksuelt udforskende fotografier ofte stor ravage blandt sit publikum. Men han var en ogs√• en udforskende mand, der netop √łnskede at se mennesket og kunsten i et nyt forhold. Hvorvidt fotografierne dags dato har samme anst√łdningskraft som dengang er diskutabelt, men nedgravningen i Mapplethorpes psyke er indiskutabelt en rejse v√¶rd. Dokumentaren g√łr sit for at fors√łge at afd√¶kke de, omend f√•, dele af Mapplethorpe han ikke selv var villig til at f√• belyst, herunder hans mere f√łlsomme og usikre side, som f√• af hans t√¶tteste kun kom til at opleve.

The Robert Mapplethorpe Foundation
Afdækningens mester
At opleve Mapplethorpe p√• t√¶t hold i denne films √¶gteskab af hans egne ord og billeder overfor muser, sl√¶gtninge og kunstkenderes fortolkning af manden med en uslukkelig livsappetit, giver samlet set et modigt fors√łg p√• at komme under dennes hud. Det er dog ikke altid dokumentarens fors√łg p√• at afd√¶kke, der hj√¶lper p√• forst√•elsen af kunstnerens motiver, men Mapplethorpes egne ord og st√¶rke visuelle udtryk. Og det er egentlig ogs√• p√• sin plads. Hvis man som kunstner ikke kan lade sin kunst tale for sig selv, s√• er man ikke meget af en kunstner. Og det var Mapplethorpe. Det form√•r dokumentaren at give bevis p√•. P√• samme vis som man ikke tager til en kunstudstilling, fordi bygningen hvori udstillingen vises er sublimt designet, er man ikke n√łdsaget til at se denne film bare fordi man godt kan lide dokumentarfilm. Er man dog inklineret til at l√¶re kunstneren at kende eller blot gense hans v√¶rker, er filmen i den grad anbefalelsesv√¶rdig. Som dokumentar er filmen mindre inspirerende, som kunstner er Mapplethorpe et sandt tr√¶kplaster.

Mit Gr√łnland24/5
C'est la vie!24/5
Solo: A Star Wars Story23/5