Anmeldt af:Mia Brygger
Instruktør:Oliver Hirschbiegel

Premieredato:16-06-2016
Christian FriedelGeorg Elser
Katharina Sch√ľttlerElsa
Burghart KlaußnerNebe

Bladet fra munden

I det 21. √•rhundrede er det efterh√•nden kun Tyskland og Steven Spielberg, der endnu prioriterer at fort√¶lle historier fra 2. verdenskrig med fokus p√• enkeltindivider frem for de tyngede masser; ind- og udenfor lejrene. Ikke at de ikke fortjener deres tid i spotlyset, men n√•r s√• mange millioner mennesker har v√¶ret igennem krigens k√łdmaskine, kan det v√¶re sv√¶rt at finde hoved og hale, skyld og uskyld i det hele. Fokuseringen p√• et heroisk menneskes gerninger kan hj√¶lpe med overblikket, eller i det mindste tilf√łje en smule perspektiv p√• Tysklands ry som lutter skurke og kujoner, n√•r det drejer sig om deres skamplet p√• verdenshistoriens annaler. S√• sent som i efter√•ret fik den tyske film, Sandhedens labyrint dansk premiere, om Auschwitz-processerne i 1960'erne og en mands mod p√• at tvinge tidligere SS-officerer til at tage ansvar for deres handlinger. Nu, med Oliver Hirschbiegels Urmageren (han instruerede ogs√• Der Untergang i 2004), har vi at g√łre med en ung mands frygtl√łshed over for sin nations stigende fascisme og frygtindgydende terrorisering. Han er kun interesseret i at g√łre det rigtige, hvilket for ham betyder et fors√łgt attentat p√• Hitler.

Den √©n√łjede
Johann Georg Elser (1903-1945) var s√łn af Maria M√ľller og Ludwig Elser, som havde en t√łmmerhandel og store problemer med at styre sit alkoholforbrug. Georg voksede op blandt fem yngre s√łskende, som han ofte blev sat til at passe og som voksen blev han selv t√łmrer. Ganske almindelig mand, ganske almindeligt liv, men Georg var desuden dygtig til matematik og til at tegne; og som filmen gerne vil have os til at forst√• var han ikke p√• nogen m√•de styret af venners eller bekendtes politiske tilb√łjeligheder. Han kunne t√¶nke for sig selv og udviste tilmed modet der skulle til for at st√• ved dem under i den grad pressede livsvilk√•r. Da nazisterne f√•r fat p√• ham efter det ber√łmte bombeattentat sl√•r fejl, n√¶gter han at svare p√• deres sp√łrgsm√•l. Tortur til trods, han holder p√• sine ord og overbevisninger. Da han endelig indr√łmmer at han stod bag, men at han handlede alene, oplever han blot endnu mere modstand fra sine forh√łrere. Nazisterne kan da slet ikke forst√• hvordan √©n mand kan og t√łr st√• alene i sin kamp, men jo, det kan Georg. Og det gjorde han. Urmageren er et finmasket portr√¶t af denne √©nmandsmodstandsh√¶r og hvordan hans hjemstavns omvendelse til nazisme tvang ham derhen.

Detaljer, detaljer
Filmen starter ud med placering af bomben, Hitlers tale og derefter Georgs tilbageholdelse af tyske officerer. Det meste af filmen foreg√•r derefter i flashbacks for at f√• hele Georgs historie, inklusiv en k√¶rlighedshistorie med, som mest af alt fungerer som f√łlelsesm√¶ssig ballast i en ellers noget letbenet film. Grunden til den f√łles let til fods er bestemt ikke dens temmelig brutale introduktion til tyskernes forh√łrsmetoder af vantro landsm√¶nd, eller hans elskede Elsas voldsramte √¶gteskab med en √¶kel fuldeb√łtte af en mandsling. Urmageren har valgt at f√• s√• mange detaljer med som muligt for at give os det mest koncentrerede billede af en fornuftig og velbalanceret ung mand, som ganske enkelt ikke kunne se p√• at hans naboer og venner blev tr√•dt under fode og ingen gjorde noget. Elser var p√• godt og ondt den mand, som handlede n√•r ingen andre turde. Og handlede alene. Heltedyrkelsen er da forst√•elig, og ikke et ny ide p√• l√¶rredet, men det hele f√łles alligevel s√¶rt uforl√łst og hulhjertet.

Den manglende brik i puslespillet
Grunden til denne manglende forl√łsning skyldes da netop filmens valg ved at fokusere p√• Georgs liv inden attentatet frem for den frygt, tvivl og hvilke f√łlelser han end m√• have gennemg√•et da han besluttede sig selv for at fors√łge at sl√• Hitler ihjel. Og hvordan han trin for trin fik planlagt, bygget og ikke mindst tilrettelagt sin mission. Det f√•r vi som publikum ikke rigtig lov at tage del i, og det lider filmen under, for godt nok var Georg en modig mand, men en ungdomshistorie med musik, et par fejlede k√¶rlighedsforhold og en gruppe venner, som presser ham til at g√• ind i den politiske kamp, kan man finde i de fleste livserindringer fra T√łll√łse til Cape Town. √Ürgeligt er det at man i filmens f√łrste syv minutter oplever al den snigmordsiver, man nogensinde kommer til, og s√• er der blot portr√¶ttet tilbage af en ganske almindelig mand. P√• falderebet synes det dog vigtigt at n√¶vne at Christian Friedel (bedst kendt fra Hanekes Det hvide b√•nd) i rollen som Elser spiller ganske formidabelt. Bravo til ham.

I Syrien21/6

Hvad er navnet og racen på Corey Haims hund i Lost Boys?