Maika MonroePatricia Whitmore
Bill PullmanPresident Whitmore
Jeff GoldblumDavid Levinson
Judd HirschJulius Levinson
William FichtnerGeneral Adams

Invasion i mega-format

"Vi har haft 20 √•r til at forberede os", lyder det n√¶rmest opgivende fra en af de eksistenstruede hovedpersoner i Roland Emmerichs l√¶nge ventede forts√¶ttelse til mega-hittet fra 1996 af stort set samme navn. Det samme g√łr sig s√•ledes ogs√• g√¶ldende for forfattere og instrukt√łrer, og derfor kan man godt undre sig lidt over slutresultatet, der for ofte snarere virker som en hurtigt sammenflikket forts√¶ttelse i stedet for et velgennemt√¶nkt genbes√łg til den grundid√©, der virkede s√• overv√¶ldende og imponerende for 20 √•r siden.

Fox Film
Ingen tvivl om, at Independence Day var en milep√¶l i katastrofefilm-genren, som form√•ede at udstikke kursen for stort set al masse√łdel√¶ggelse p√• det store l√¶rred sidenhen. Det var pludselig tilladt at t√¶nke stort, at smadre velkendte monumenter og bygninger ‚Äď spillereglerne blev ganske enkelt sat fri. Samtidig har tyske Emmerich fra tid til anden en evne til at menneskeligg√łre sine manuskripters tyndt tegnede papfigurer ‚Äď i hvert fald, n√•r han strammer sig lidt an ‚Äď og i den f√łrste film var balancen mellem de mange personer perfekt afstemt. Det g√łr ikke n√łdvendigvis stor kunst, men det skaber medrivende underholdning som man er villig til at investere sin tid og energi i.

I Independence Day: Resurgence er vi de ber√łmte 20 √•r fremme i tiden. Den teknologi som rumv√¶sener efterlod p√• Jorden, da det lykkedes for Will Smith og Jeff Goldblum at uploade en virus i rumv√¶senernes bekvemt kompatible computersystem, er blevet anvendt til at optimere transportformer og v√•ben, s√• M√•nen nu er blevet en simpel aftentur. Klodens forsvarssystemer mod invasion fra verdensrummet er opgraderet, og man er med en kvindelig pr√¶sident i spidsen s√• klar, som man ser sig i stand til at v√¶re, til den forventede n√¶ste b√łlge af angreb. Ingen havde dog forventet, at rumskibene p√• flere kilometer i diameter fra f√łrste angreb blot var simple plimsollere i sammenligning med, hvad der nu venter.

"Det lander i Atlanterhavet", lyder den ildevarslende melding, da moderskibet over alle moderskibe g√łr sin ankomst i Jordens atmosf√¶re. "Hvor i Atlanterhavet?" lyder det kampberedte modsp√łrgsm√•l. "Over det hele" er Emmerichs triumferende svar tilbage ‚Äď for nu er rumskibet 5.000 kilometer i diameter og l√¶gger sig som en alpehue p√• klodens nordlige halvkugle, da det endelig sl√•r rod. M√•let er det samme som i f√łrste omb√¶ring; at h√łste energi fra vores usle lille klode inden den videre f√¶rd ud i rummet ‚Äď denne gang er det dog ikke vores vand, men i stedet klodens smeltede kerne ‚Äď der er attraktionen. Always go bigger er en klassisk tankegang i forhold til forts√¶ttelser ‚Äď og det skal jeg love for, at Emmerich & Co. g√łr.

Fox Film
Man savner noget mere end blot teknisk forsvarlig (men ikke overv√¶ldende imponerende) bulder og brag. Man er aldrig 'med' fort√¶llingen p√• samme m√•de her som for 20 √•r siden. M√•ske skyldes det, at det at wow-effekten af verdensdestruktion p√• denne skala nu engang var forbeholdt f√łrste gang (selv om Emmerich selv faktisk fik skabt lidt sug i maven med sine vildeste visuelle id√©er i undergangsfilmen 2012), m√•ske skyldes det, at det nye kuld af skuespillere, der agerer n√¶ste generation i fort√¶llingen, ikke har samme karisma som det st√¶rkt besatte hold fra den f√łrste film ‚Äď eller ogs√• er det s√łrgelige faktum blot, at Independence Day var den film, hvor faktorerne i Roland Emmerichs ligning bare gik helt perfekt op. At den var 'as good as it gets'.

Forts√¶ttelsen underholder s√• afgjort, men man betragter den k√łligt distanceret snarere end patriotisk opildnet som det var tilf√¶ldet ved flere visninger i 1996 med spontan st√•ende applaus i biografsale verden over, da Will Smith h√•ndfast b√łd de fremmede velkommen til Jorden, eller da Bill Pullman kampkl√¶dt erkl√¶rede "We will not go quitely into the night". Disse √łjeblikke, hvor vi bliver emotionelt knyttet til filmen, er klinisk renset fra 2‚Äôeren ‚Äď og derfor g√•r noget af magien fl√łjten.

Standing Tall17/5
Charm√łren17/5
Deadpool 216/5