Anmeldelsesdato:27-06-2016
Cynthia NixonGail White
Scott MescudiNick
Ron LivingstonBen
Makenzie LeighJayne
David CallElliot

Fortabt under mors vinger

Lige så snart at den kvalitetsbevidste biografgænger og cineast troede, at ægte amerikansk indie var død og borte, kommer den massivt igen i form af instruktøren Sean Durkin, der ikke har instrueret James White, men alligevel står bag den via produktion og efterhånden har utallige kvalitetsfilm bag sig. Han er værd at holde øje med, hvis man savner indiescenen, som den så ud for tyve år siden. Instruktøren af James White selv hedder Josh Mond og har her begået en lille perle i en filmverden, der har brug for andet – og mere – end superhelte og genindspilninger.

Reel Pictures
James (Christopher Abbott) er fortabt i sit eget liv. Han går på natklubber, tager stoffer og knalder med damer for at få tiden til at gå – og glemme. Vigtigst er det at glemme. Glemme at faderen skred, da James var lille og at den eneste person, han nogensinde har kunne støtte sig til, hans mor (Cynthia Nixon), er syg af kræft derhjemme. Nå ja, så er der også hans bedste ven, men han bor nu i Mexico, hvor han bruger dagen til at underholde turister på et resort. Sådan er livet anno 2016 for den søvnige ungdom, der ikke kan finde ud af at blive voksne og som især ikke kan finde ud af livet, når de voksne beslutninger presser sig på.

James White kunne sagtens udelukkende være en film om en søns kærlighed til sin mor, men den er også et tidsbillede på en ungdom, hvor det er alfa omega at bruge dagen på at drive den af. James vil gerne være en rigtig voksen, men han er stadig som en lille dreng, der kigger op på de andre, der ser ud til at have styr på tilværelsen. Han er en godhjertet søn, en elskelig klovn, der er på vej til en sørgelig eksistens, hvis han ikke lærer at bryde ud af sig selv.

Reel Pictures
Det er lettere sagt end gjort, når man er følelsesmæssigt hæmmet og alligevel fuld af kærlighed. "Skriv det ned", siger moderen, når han ikke kan give udtryk for sine følelser, men James er stadig en analfabet, når det gælder kærlighed. Kvinder er en gåde for vores hovedperson. Også selvom han ville ønske, at han kunne gøre alt for dem. Sejren ved James White er også, at den skaber karakterer, som vi bekymrer os om. Vil James klare sig ude i den store verden? Jeg tror det og jeg håber det. Også efter filmen har været slut længe.

Det smukke ved amerikansk indie har altid været, at den giver sig tid til at beskrive mennesker – ikke at den er pudsig og løjerlig, som efterhånden er blevet dens trættende kendetegn. James White er et tilbageblik på dengang, det betød noget for film at være fra et uafhængigt selskab. Den er et intimt portræt af forholdet mellem mor og søn, men også den ungdom, der helst vil lave så lidt som muligt for at kunne udtrykke sig bedst.

Nogle billeder og trailers udgør filmens ekstramateriale.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12