Anmeldelsesdato:17-06-2016
Alicia VikanderGerda Wegener
Matthias SchoenaertsHans Axgil
Ben WhishawHenrik
Amber HeardUlla
Adrian SchillerRasmussen

Metamorfose med kun æstetisk smerte

Den britiske filminstrukt√łr Tom Hooper excellerer i 'kostumefilmens' verden. Kongens store tale, Les Mis√©rables og tv-serien John Adams kommer tydeligvis fra samme filmmand og Den danske pige kan heller ikke n√¶gte sit ophav. Alle v√¶rker er vidunderligt smukke at skue, og p√¶nheden g√•r hele vejen igennem billedet, for selvom Hooper ikke er bange for close-ups, n√¶ser der l√łber og v√•de √łjne, s√• fremstilles dramaet altid med stiff upper lip. Metaforisk naturligvis, vores kvindelige hovedperson, Gerda Wegener, har i hvert fald ofte et s√¶t b√¶vrende l√¶ber. Men hun har vores fulde forst√•else, s√• det generer os ikke at hun ofte h√¶nger i laser, f√łlelsesm√¶ssigt.

Gerda, Einar & Lili
Hun skal ogs√• en del igennem, denne Gerda. Hendes mand, Einar Wegener, er anerkendt kunstmaler og hun selv fors√łger at sl√• igennem samme fag. Talentet er der, hun skal bare "finde det rigtige motiv", som kunsthandleren Rasmussen fort√¶ller hende. Hun finder bestemt den helt rigtige muse til en ny serie mere vilde portr√¶tter, nemlig hendes mand ‚Äď i damet√łj. For hvad der starter som en lille tjeneste med at Einar poserer if√łrt silkestr√łmper, damesko og balletsk√łrt for Gerda, bliver begyndelse af slutningen for Einar og udkl√¶kningen af Einars inderste identitet, Lili.

Timing is everything
For √•r tilbage var Den danske pige et vovet projekt i Hollywood. I tiden f√łr Bruce Jenner blev til Caitlyn og den ene mand bag The Matrix blev til Andy‚Äôs s√łster Lana Wachowski. Men det f√łr s√• 'ukendte' og subkulturelle LGBT-samfund er over det sidste √•rti langsomt blev integreret i hverdagens samfund og den vestlige verdens bevidsthed. "K√łnsidentitetsforstyrrelse" er ikke l√¶ngere s√• uforst√•eligt og fremmed et emne. Der er selvf√łlgelig lang vej endnu, men i hvert fald ikke s√• lang vej, som der var i 1926. Her begynder Hooper & Co. deres historie om verdens f√łrste k√łnsskifteoperation, bortset fra at meget lidt af filmen egentlig handler om det fysiske indgreb som de 119 minutter handler om Gerda, der langsomt m√• vinke farvel til Einar.

Overfladesmuk
For selvom det er Eddie Redmayne, der har den farverige rolle som Einar, og selvf√łlgelig g√łr det overbevisende for ikke at sige r√łrende, s√• er Den danske pige p√• alle m√•der Alicia Vikanders film! Hun er vores emotionelle centrum. Hun stj√¶ler hver eneste scene hun er med i. Hun overspiller aldrig og hun g√łr filmen interessant. Der kan ikke v√¶re nogen tvivl om hendes figur, Gerda Wegener, m√• have v√¶ret tidens mest tolerante √¶gtef√¶lle. For selvom filmen rammer figurernes f√łlelser helt rent, s√• mangler den i h√łj grad konflikt, og det hele f√łles lidt for nemt. √Ügteparret kommer aldrig ‚Äď p√• deres lange rejse, den f√łlelsesm√¶ssige og geografiske (Paris og Dresden fylder begge betydeligt i filmen) ‚Äď op at sk√¶ndes. De er begge ulykkelige og uforst√•ende over denne situation, som Einar pludselig m√• l√¶gge krop, men filmskaberne springer over alle de grimme og smertelige konsekvenser af Einars valg. Ja, de medicinske ‚Äôkonklusioner‚Äô som datidens l√¶ger hoster op med, er alle rystende vanvittige. Men den indre krig, der m√• have raset i Einar og Gerdas afmagt underbelyses desv√¶rre. Filmen dyrker fortidens trend med at holde p√• formerne, men det koster. Skuespillet er sv√¶rt bev√¶gende (og b√łr give Alicia Vikander, der er aldeles vidunderlig, en Oscar; om end det er gennemg√•ende forkert, at hun er nomineret i kategorien ‚Äôbedste kvindelige birolle‚Äô), og filmens balletl√¶kre farveskala i diverse sarte pasteller med dybe kontraster vil pirre alle med √¶stetisk sans, men vi m√¶rker ikke smerten. Den antydes. Men s√• heller ikke mere. Nej, det g√•r ikke...

Lille og fin. Og meget meget pæn
Det hele er underforst√•et og underspillet. Vi ser Einar v√¶re en smule utilpas i selskab med en flok brovtende m√¶nd i en af filmens f√łrste scener. Han vil langt hellere h√¶nge ud med Gerda og deres f√¶lles veninde, danseren Ulla, der er n√¶sten lige s√• ‚Äôskandal√łs‚Äô som Gerda. Vi h√łrer at det var friske Gerda der seks √•r tidligere lagde an p√• Einar, fordi han var for genert. Einar er alts√• en bly viol. Og som barn var han forelsket i sin bedste ven Hans. Og meget mere k√łnsidentitetsforvirring f√•r vi s√• ikke fra Hooper & Co. Ikke at filmen var blevet mere dramatisk, hvis Hooper havde malet med en bredere pensel. Men det havde v√¶ret mere sp√¶ndende, hvis han havde udfyldt sit l√¶rred mere. Den danske pige er alts√• en nydelig og artig lille film. Elegant og smuk, kan man ogs√• kalde den. Dens pittoreske billeder af Nyhavn er stemningsfulde og scenerne i Det Kongelige Teaters garderobe ganske sanselige. Den viser bare bryster og vi ser pubesh√•r og toppen af Redmaynes mandlige dele. Den vil gerne v√¶re √¶gte ‚Äď og vi er ogs√• villige til at lade Norge erstatte Vejle fjord og placerer Marmorkirken i Paris, who cares? ‚Äď men taget i betragtning hvor voldsom en forvandling det er at indse, at man er f√łdt i en forkert krop, takle realisationen og derefter v√¶lge at gennemg√• en muligvis fatal operation som ingen tidligere f√łr har gjort, s√• er Den danske pige lettere kraftl√łs. Eller rettere nossel√łs.

Blu-ray'en indeholder ikke meget ekstramateriale: En enkel bag kameraet-featurette på 11 minutter. Den er dog ganske fin, men her ville det havde været lækkert at have fået serveret storyboards og generelt lidt mere bonus om figurerne og historien. Et kommentarspor fra Tom Hooper havde heller ikke været en skidt ting.

Hvem har ikke spillet en rolle, hvor han var klædt ud som kvinde?