Anmeldelsesdato:01-07-2016
Morena BaccarinVanessa
T.J. MillerWeasel
Ed SkreinAjax
Gina CaranoAngel
Brianna HildebrandNegasonic Teenage Warhead

XXX-Man i r√łdt

Meget kan man beskylde den efterh√•nden omfattende X-Men-serie for, men outreret og st√łdende har man aldrig rigtig kunne beskylde den for at v√¶re. Universet rummer dog potentialet, for ude i periferien finder vi Deadpool, klassens uartige dreng, som hidtil kun har stukket hovedet kort frem i den ellers noget skuffende X-Men Origins: Wolverine. Der blev han spillet af Ryan Reynolds, og uden at potentialet overhovedet blev forl√łst, s√• anede man, at det rapk√¶ftede og respektl√łse r√łdkl√¶dte medlem af holdet kunne noget andet end de andre mutanter.

Fox Film
Det potentiale forl√łses nu med en origin-historie, der bevidst dyrker og perfektionerer sin jagt efter h√łjest t√¶nkelige censurstempel og generelt k√¶mper en konstant kamp for at f√• os til at grine af lige dele forargelse og forbl√łffelse. Stilen er lagt fra √•bningssekvensen, hvor de medvirkende pr√¶senteres i nedladende stereotyper og den forts√¶tter med Deadpools konstante kommentarer direkte til os i publikum og en gennemf√łrt selvbevidst tone, der form√•r b√•de at v√¶re en X-Men-film og samtidig joke med om det er Stewart eller McAvoy, der er Professor X, for "tidslinjerne er jo efterh√•nden s√• forvirrende".

Vi befinder os flere gange n√¶sten ude i spoof-genrens regell√łse gr√¶nseland, men hver gang komedien har f√•et lidt plads, s√• sl√•r Deadpool tilbage i den brutalt alvorlige afdeling med den oprindelseshistorie, der blandt andet rummer en grum henrettelse efter at Deadpools menneskelige form, lejemorderen Wade Wilson, f√•r konstateret kr√¶ft og lader sig indskrive til et eksperiment, der ender med at give ham overnaturlige kr√¶fter. Eksperimentet ledes af en l√¶getype med navnet Ajax, som har skumle hensigter ‚Äď og han bliver hovedfjenden i fort√¶llingen, for bivirkningerne i den alternative kr√¶ftbehandling er en kraftig mutation i huden, som forvandler Ryan Reynolds til Ryan Reynolds i superheltedragt. Deadpool mener, at Ajax kan kurere mutationen ‚Äď og Ajax vil egentlig helst bare have Deadpool dr√¶bt, s√• han ikke udg√łr et h√¶vngerrigt problem.

Fox Film
Der er med andre ord ikke nogen st√łrre verdensomsp√¶ndende redningsplan p√• spil, som det ses i flere andre superheltefilm. Deadpool er p√• h√¶vntogt, et lille personligt og snasket et af slagsen, og han minder i den henseende mere om The Punisher end X-Men-holdets mere uegennyttige typer. Forskellen til den dystre Punisher er dog humoren ‚Äď og den forskel er monumental.

Deadpool f√•r et fantastisk udbytte af Reynolds‚Äô komiske timing og bidende sarkasme. Man fornemmer, hvordan han og Deadpool er som skabt til hinanden, og filmen ender som et langt oneman-show, der er h√¶derligt og j√¶vnt hen underholdende som selvst√¶ndig film, men som i perioder er t√•retrillende morsomt som Reynolds-show. Der er helt sikkert for store udsving i tonefaldet, n√•r vi g√•r fra flabet komik til kr√¶ftkrise og brudte relationer, men man tilgiver Deadpool meget, fordi den s√• ofte er s√• sjov, som den er. Blodig, brutal, sarkastisk og helt uden skyggen af anst√¶ndige gr√¶nser ‚Äď og et forfriskende spark til en genre, der ellers ofte balancerer p√• kanten af det selvh√łjtidelige.

Ekstramaterialet til Deadpools blu-ray er p√¶nt svedigt: 2 kommentarspor, en fem-delt making of-featurette, 10 slettede/udvidede scener og bunkevis af promo-videoer. Herligt. Det bedste er selvf√łlgelig at alle disse menupunkter hver is√¶r ogs√• er v√¶rd at bruge tid p√•.

De to kommentarspor med henholdsvis instrukt√łr Tim Miller & tegneserie-forfatteren Rob Liefield og Ryan Reynolds i selskab med forfatterne Rhett Reese & Paul Wernick sp√¶nder fra et mere nedtonet og seri√łst til langt mere rapk√¶ftet, dog stadig informativt, og pjattet med Reynolds, Reese & Wernick. Begge skal naturligvis opleves hvis man elsker Deadpool-filmen.

Menupunktet "Deadpool’s Fun Sack" er en 24-minutters fest af de mange promo-videoer, der udkom i forbindelse med lanceringen af filmen, men som samlet enhed får vi nu alle nuancerne med. Der er også spas at finde med fraklippene og i billedgalleriet, men det er making of-featuretten på 80 minutter, "From Comics to Screen... to Screen", at vi endelig får lidt om universet bag herligheden med.
Vi lærer altså både mere om filmen og processen med at lave den og bliver gevaldigt underholdt undervejs.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9