Anmeldelsesdato:05-07-2016
James Badge DaleTyrone 'Rone' Woods
Pablo SchreiberKris 'Tanto' Paronto
David DenmanDave 'Boon' Benton
Dominic FumusaJohn 'Tig' Tiegen
Max MartiniMark 'Oz' Geist

Alamo anno 2012

Den eksplosionselskende Michael Bay (Instrukt√łren bag bl.a. Transformers-filmene) er med 13 Hours tilbage med sin f√łrste krigsfilm siden Pearl Harbor. Tiden er dog skruet frem, og 2. verdenskrig er blevet erstattet med konflikten i Libyen, hvor en amerikansk ambassade i byen Benghazi d. 11. september 2012 bliver ramt af et terroristangreb. 13 Hours er baseret p√• den sande historie om de seks tidligere elitesoldater, der forsvarede ambassaden mod det 13-timer lange angreb.

P√• rollelisten til dette actionbrag, ser vi et meget overraskende ansigt i hovedrollen i form af John Krasinski, der ellers er bedst kendt som Jim fra den amerikanske tv-serie The Office. Krasinski er et interessant valg til rollen som Jack Silva, og selvom den ikke kr√¶ver det store af ham, s√• leverer han stadig en udem√¶rket pr√¶station. √ėvrige navne p√• listen er bl.a. James Badge Dale (Iron Man 3, World War Z) og Pablo Schreiber ('Pornstache' fra Orange Is the New Black), der begge g√łr det godt som h√•rdkogte elitesoldater, hvor det is√¶r er dejligt at have Schreiber til sommetider at lette p√• den tonstunge patriotiske stemning med en underholdende bem√¶rkning.

For 13 Hours er ligesom s√• mange andre amerikanske krigsfilm dybt patriotisk, og det i en s√•dan grad, at det flere gange bliver decideret t√•krummende pinligt at overh√łre. Man bebrejder ikke soldaterne for at have st√¶rke f√łlelser for det land de k√¶mper for, men dialogen er simpelthen s√• karikeret og overfladisk skrevet, at det ikke er til at holde ud at h√łre p√•. Alle soldaternes baggrunde bliver etableret gennem et v√¶ld af klich√©er, og det er n√¶sten umuligt at finde √©n eneste replik, som man ikke har h√łrt i ti andre krigsfilm.

P√• trods af det um√•deligt dovne manuskript, er 13 Hours dog ikke udelukkende en negativ oplevelse. For filmen vil frem for alt v√¶re et intenst, realistisk actionbrag, og det lykkedes s√•dan set glimrende for den. Bevares, trov√¶rdigheden kan til tider ryge ud af vinduet, og Bay har uden tvivl lagt et par ekstra eksplosioner ind bare for sjovs skyld, men det bliver aldrig s√• voldsomt, at man ikke tager det seri√łst. Den bevarer overraskende meget af sin intensitet under dens over 2-timer lange spilletid, og dette er alligevel imponerende for en film med s√• lidt indhold. Hvis du tr√¶nger til at sl√• hjernen fra, og vil se noget macho-underholdning, s√• er 13 Hours m√•ske alligevel et bes√łg v√¶rd.

3 bundsolide making of-indslag er disks 2s eksistensberettelse, for de fylder ikke meget mere end 60+ minutter, og kunne vel sagtens have været inkluderet på disk 1? Men nu finder man dem sammen med et kort indslag fra premieren på filmen i Dallas, Texas og et såkaldt "In Memoriam"-indslag, der naturligvis omhandler de 4 amerikanere der mistede livet i forbindelse med Benghazi-balladen.

Heldigvis er de tre making of-indslag knapt så kvalmende patriotiske og mere tekniske. De bærer stadig tydelig præg af filmskabernes beundring for soldaterne, men tonen er professionel og man får masser af spændende og interessant info om situationen og mændene fanget i midten af den, og især indslaget "Preparing for Battle: Behind the Scenes of 13 Hours" får vi at se hvordan Michael Bay, Dion Beebe & Co. konstruerede filmen.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12