Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Premieredato:07-07-2016
Gunnar JónssonFúsi
Ilmur KristjánsdóttirSjöfn
Sigurjón KjartanssonMörður
Margrét Helga JóhannsdóttirFjóla

Hjertevarmende beretning om den ensomme jomfru

Virgin Mountain er historien om Fúsi. En svært overvægtig islandsk mand i midten af fyrrerne, der til dagligt arbejder som bagagelæsser i lufthavnen. Derhjemme bor han stadig hos sin mor, og hendes nye læreste, Rolf, hvor Fúsi bruger størstedelen af sin fritid på at bygge modellandskaber, der gengiver store slag fra anden verdenskrig. Fúsi er som titlen subtilt indikerer jomfru, og har aldrig rigtigt forladt reden hverken fysisk eller mentalt. Da Rolf giver ham et gavekort til et linedance-hold, sker der dog det forunderlige, at Fúsi møder en kvinde, og pludselig begynder der at ske forandringer i Fúsis liv.

Gunnar Jónsson, der også var med i den vellykkede islandske film, Blandt mænd og får, fra tidligere på året, spiller den bærende rolle som den introverte Fúsi. Dette gør han med en sådan fænomenal overbevisning, at der ikke hersker nogen tvivl om, at han er det bærende element i denne rørende lille film. Han formår at give Fúsi enormt mange kendetegnende mannerismer, der på mange måder siger alt om hans person, uden at det behøver at blive verbaliseret.

Oveni det manglende kærlighedsliv, har Fúsi massere af modgang i livet, hvor han bl.a. er udsat for voksenmobning på arbejdspladsen, der minder om noget man kunne se i en dysfunktionel 6. klasse. Fúsi tager det dog med oprejst pande og stoisk ro, og det hjælper med at gøre Virgin Mountain ikke alene rørende, men også respektfuld i sin skildring af enspænderen Fúsi.

Instruktøren bag Virgin Mountain, hvis islandske originaltitel er Fúsi, er dansk-islandske Dagur Kári, der er uddannet ved Den Danske Filmskole i 1999. Han har bl.a. også instrueret Voksne mennesker og den engelsksprogede Det gode hjerte, hvor han har mestret det at skildre de skæve eksistenser i samfundet. Der er ingen tvivl om, at det er disse erfaringer han trækker på i Virgin Mountain, og det er nok også derfor, at resultatet er blevet til et så intimt og nærgående portræt.

Virgin Mountain er et forsigtigt og sympatisk menneskestudie af en mand i udkanten af samfundet. Der mangler lidt kød på fortællingen i første halvdel, men det gør ikke det store, når fortællingen er så forbandet varm om hjertet, at man ikke kan undgå at blive rørt på et eller andet punkt. Både hovedrolleindehaveren Gunnar Jónsson og instruktøren Dagur Kári, som også har skrevet filmen, er som skabt til denne film, og derfor er det ikke overraskende, at resultatet er blevet så utrolig vellykket.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5