Anmeldt af:Nadia Parbo

Christoph WaltzLeon Rom
Samuel L. JacksonGeorge Washington Williams
Margot RobbieJane Clayton
Djimon HounsouChief Mbonga
Simon Russell BealeMr. Frum

Abemand i CGI-land

Det er sv√¶rt at skrive en anmeldelse af den nyeste filmatisering af The Legend of Tarzan, for det er altid sv√¶rt at skrive en anmeldelse om en stor blockbuster, der er skabt som en pengemaskine, der skal f√• folk i biograferne. Den slags kommer ikke ud til biograferne, med mindre den er gennemset, gennemklippet, og finpudset s√• meget, at man til sidst har et ufejlbarligt produkt, der m√•ske ikke bliver modtaget med store roser og overstr√łmmende ord, men som med n√¶sten garanti vil f√• folket ind i m√łrket. The Legend of Tarzan er da ogs√• konstrueret ned til mindste detalje, fra Margot Robbies undersk√łnne ansigt til Alexander Skarsg√•rds sp√¶ndstige overkrop, og det er sv√¶rt at sige, hvor instrukt√łr David Yates‚Äô kreative input stopper og producenternes konstruerede marketingarbejde starter.

Warner Bros.
Det er nemlig ikke kun de to hovedpersoner, Tarzan og Jane, der er skabt til at hypnotisere os ind i biografens m√łrke. Det er junglen, der aldrig har set skyggen af ul√¶kkert kryb eller giftige slanger, men som str√•ler under solens str√•ler og drypper smukt under brutalt regnvejr. Det er Christoph Waltz, der er valgt til at spille skurken Leon Rom, fordi han har de skurketr√¶k, som efterh√•nden har vist sig popul√¶re hos biografg√¶ngere ‚Äď se bare, hvor godt det gik ham under Tarantinos vinger! ‚Äď og det er de mange CGI-kampe mellem mand og dyr, der kan v√¶re n√¶sten meditativt at se p√•.

Handlingen kender de fleste: Manden fra junglen, Tarzan, bor nu som aristokrat i storbyen, men tager snart tilbage til junglen sammen med Jane. Dette skal vise sig sk√¶bnesvangert for b√•de ham selv, hans elskede kone og en st√łrstedel af den afrikanske landsby, som parret anser som deres familie, da den skruppell√łse forretningsmand Leon Rom indtager byen for at fangetage Tarzan. Dette er alt sammen for at lave en grum byttehandel med en aggressiv h√łvdingekonge og selv score en m√łnt p√• slavehandel. Tarzan f√•r han dog ikke fat p√•, men tager i stedet Jane med sig, hvilket afkaster en menneskejagt gennem junglen.

Warner Bros.
Stor filmkunst kan man ikke kalde den humorforladte The Legend of Tarzan, men den g√łr nu sit arbejde som sommerfilm ganske godt. Is√¶r f√łrn√¶vnte kampscener mellem dyrene og menneske, om de k√¶mper mod Tarzan eller h√¶rger sig gennem en st√łrre by, kan v√¶re n√¶sten afstressende, n√•r f√łrst disse scener har v√¶ret igennem h√¶nderne p√• en professionel klipper. The Legend of Tarzan er en actionfilm, men det er ikke Transformer-stilen, vi f√•r serveret her, men n√¶rmere den lidt langsommere old-school kampscener, som vi kender dem fra, n√• ja, de gamle Tarzan-film. Og det kan da ogs√• v√¶re ganske godt engang imellem. Is√¶r n√•r man ikke forventer mere end det.