Anmeldt af:Nadia Parbo

Ruby BarnhillSophie
Penelope WiltonThe Queen
Jemaine ClementFleshlumpeater
Rebecca HallMary
Rafe SpallMr. Tibbs

Stockholm-syndrom for begyndere

Der var engang, hvor Steven Spielbergs navn var forgyldt med store historier, vildt eventyr og magiske drejninger. Det er stadig tilfældet for mange filmfans verden over, men ser man nærmere på de film, han har stået bag de sidste ti år, har der ikke været mange højdepunkter. Den store venlige kæmpe er heller ikke et. Tværtimod mangler filmen netop alt det, der skal være i en god film. God er den langtfra.

Den lille Sophie bor på et børnehjem og ser en dag en kæmpe stå udenfor hendes vindue. Derefter bliver hun taget med til hans land, hvor han bor med nogle andre kæmper, der sover om dagen og... ja, jeg fandt aldrig ud af, hvad de lavede om natten. Dem beskytter kæmpen Sophie imod, mens han tager hende med ud og fanger drømme. Og så er der noget med en dronning, der skal hjælpe dem mod kæmperne, selvom de ikke rigtigt gør nogen fortræd, men dog er lidt krakilske.

Her har vi altså en kæmpe, der stjæler en lille pige fra sin seng sent om natten, fordi hun har set ham. Da hun spørger, hvad der skal ske med hende, siger han, at hun skal blive hos ham for evigt. Han siger det med hjemmelavede ord, så han virker lidt sødere, men faktum er, at hun ikke får lov til at gå. Ergo: kæmpen er en kidnapper med et Josef Fritzl-kompleks. Men hun kommer til at holde af ham alligevel, for det er jo sådan, det sommetider er med ofre for kidnappere; det såkaldte Stockholm-syndrom.

Det er dog okay, får vi at vide, får der er slemme menneskeædende kæmper udenfor døren. I mangel af bedre er de filmens konflikt, som vores kæmpestore kidnapper og hans offer er lidt bange for. Det er vi sådan set ikke, for de andre kæmper virker ikke skræmmende, bare lidt irriterende og mærkeligt bange for vand. I mangel af bedre er de højst en gene for Sophie og kæmpen og kan ikke måle sig med bedre konflikter i bedre børnefilm. Kan I huske skurkene i Goonierne eller Intetheden i Den uendelige historie? Dét var konflikter. Nogle lallende kæmper udenfor en hule er ikke. Dette gør, at Den store venlige kæmpe mangler noget at kæmpe for.

Der er noget med nogle drømme og en dreng, der var der før Sophie, men heller ikke det bliver forklaret. Vi finder aldrig ud af, hvad der skete med drengen (mit personlige gæt er, at den "venlige" kæmpe spiste ham), men kun, at han havde en plakat med dronningen på sit værelse. Dette leder i øvrigt Sophies tanker på en mærkelig idé i slutningen af filmen, som der heller ikke var meget hoved eller hale i. Så jeg ved i virkeligheden ikke, hvem jeg skal anbefale Den store venlige kæmpe til. Voksne vil undre sig og børn vil kede sig, for der er ikke meget ved at følge en stor kidnapper med talefejl og hans hjernevaskede barneoffer i denne omgang nonsens.

I hvilken film hører man citatet: ”Do they teach beauty queens how to apologize? Because you suck at it!?