Anmeldt af:Nadia Parbo

Teresa PalmerRebecca
Gabriel BatemanMartin
Alexander DiPersiaBret
Billy BurkePaul
Maria BelloSophie

Tænd ikke lyset

I lang tid var der en kortfilm, der figurerede på internettet. Den mindre end tre minutter lange film hed Lights Out og skræmte sine seere fra vid og sans. På YouTube kom der endda videoer af folk, der så den for første gang og det blev en af de film, som alle snakkede om. Der var dem, der havde og kunne være med i snakken og så var der dem, der hørte om den, og straks gik hjem for at se filmen om den enlige kvinde, der ser en silhuet i mørket, hver gang hun slukker lyset.

Warner Bros.
Selvfølgelig blev den film opdaget af Hollywood, der nu har lavet spillefilmsudgaven af den lille film. Men kan den holde til den noget længere spilletid? Svaret er ja. Det originale koncept er beholdt, men udbygget i historien om den unge Rebecca, der skal stå ansigt til ansigt med barndommens frygt, når hendes lille bror begynder at blive udsat for det samme som hende.

Lights Out er ikke en film, der prøver at genopfinde genren, men den ødelægger heller ikke dét, der allerede er blevet opbygget. Det originale i selve konceptet er ikke nok til en hel spillefilm og det er heller ikke i nærheden af at være ligeså uhyggeligt som den oprindelige kilde. Derimod er instruktør David F. Sandberg god til at fortælle en historie uden at dvæle i klichéerne. Det er nemlig lige dér, at Lights Out bliver bedre end sine genrekammerater. Den kender sine trofæer indenfor horror, men den udnytter dem ikke så meget, at de ender med at være klichéer. Lights Out spiller indenfor spillereglerne – men den er ikke fuldt til randen med banaliteter.

Warner Bros.
Dermed ikke sagt, at der ikke er plads til jumpscares. I modsætning til de andre få skrækfilm, der får plads i de danske biografer, passer jumpscares her dog fint ind. Det kan godt være, at det er James Wan, der er én af producenterne på filmen, men det betyder ikke, at Lights Out er slave af de formularer, som Wan efterhånden selv piner til døde i sine egne film. I stedet for genreklichéer, prøver Sandberg derimod at skabe en større kontakt mellem sine karakterer. Det virker. Forholdet mellem Rebecca og hendes mor er ømt og tydeligvis plaget af fortiden, mens Rebeccas kæreste er en af de sjoveste comic reliefs, undertegnede længe har oplevet i en horrorfilm (om det er meningen, at han skal udfylde denne rolle, er dog uvist).

Kortfilmen, der ligger til grund for Lights Out er stadig noget af det meste uhyggelige, der er at finde i den verden, men den uhygge har Sandberg ikke formået at tage med sig til spillefilmsversionen. Han har derimod lavet en habil film, der er i stand til at fortælle en god historie uden at falde i de værste faldgruber indenfor genren.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10