Anmeldt af:Nadia Parbo

Teresa PalmerRebecca
Gabriel BatemanMartin
Alexander DiPersiaBret
Billy BurkePaul
Maria BelloSophie

Tænd ikke lyset

I lang tid var der en kortfilm, der figurerede p√• internettet. Den mindre end tre minutter lange film hed Lights Out og skr√¶mte sine seere fra vid og sans. P√• YouTube kom der endda videoer af folk, der s√• den for f√łrste gang og det blev en af de film, som alle snakkede om. Der var dem, der havde og kunne v√¶re med i snakken og s√• var der dem, der h√łrte om den, og straks gik hjem for at se filmen om den enlige kvinde, der ser en silhuet i m√łrket, hver gang hun slukker lyset.

Warner Bros.
Selvf√łlgelig blev den film opdaget af Hollywood, der nu har lavet spillefilmsudgaven af den lille film. Men kan den holde til den noget l√¶ngere spilletid? Svaret er ja. Det originale koncept er beholdt, men udbygget i historien om den unge Rebecca, der skal st√• ansigt til ansigt med barndommens frygt, n√•r hendes lille bror begynder at blive udsat for det samme som hende.

Lights Out er ikke en film, der pr√łver at genopfinde genren, men den √łdel√¶gger heller ikke d√©t, der allerede er blevet opbygget. Det originale i selve konceptet er ikke nok til en hel spillefilm og det er heller ikke i n√¶rheden af at v√¶re liges√• uhyggeligt som den oprindelige kilde. Derimod er instrukt√łr David F. Sandberg god til at fort√¶lle en historie uden at dv√¶le i klich√©erne. Det er nemlig lige d√©r, at Lights Out bliver bedre end sine genrekammerater. Den kender sine trof√¶er indenfor horror, men den udnytter dem ikke s√• meget, at de ender med at v√¶re klich√©er. Lights Out spiller indenfor spillereglerne ‚Äď men den er ikke fuldt til randen med banaliteter.

Warner Bros.
Dermed ikke sagt, at der ikke er plads til jumpscares. I mods√¶tning til de andre f√• skr√¶kfilm, der f√•r plads i de danske biografer, passer jumpscares her dog fint ind. Det kan godt v√¶re, at det er James Wan, der er √©n af producenterne p√• filmen, men det betyder ikke, at Lights Out er slave af de formularer, som Wan efterh√•nden selv piner til d√łde i sine egne film. I stedet for genreklich√©er, pr√łver Sandberg derimod at skabe en st√łrre kontakt mellem sine karakterer. Det virker. Forholdet mellem Rebecca og hendes mor er √łmt og tydeligvis plaget af fortiden, mens Rebeccas k√¶reste er en af de sjoveste comic reliefs, undertegnede l√¶nge har oplevet i en horrorfilm (om det er meningen, at han skal udfylde denne rolle, er dog uvist).

Kortfilmen, der ligger til grund for Lights Out er stadig noget af det meste uhyggelige, der er at finde i den verden, men den uhygge har Sandberg ikke formået at tage med sig til spillefilmsversionen. Han har derimod lavet en habil film, der er i stand til at fortælle en god historie uden at falde i de værste faldgruber indenfor genren.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8