Anmeldt af:Nadia Parbo

Julie DelpyDina
Greta GerwigDawn Wiener
Kieran CulkinBrandon
Danny DeVitoDave Schmerz
Ellen BurstynNana

Wiener-dogs eventyrlige færden

Det er svært at regne Todd Solondz ud. Som instruktør er hans én af indie-filmens langvarige darlings, men hans film er ofte ikke meget andet end et portræt af en middelklasse, han ikke har meget tilovers for. Happiness. Welcome to the Dollhouse. Storytelling. Palisades. Man kan blive ved. Selvom hans film har forskellige handlinger og plotpunkter, er de altid bundet op om samme tema om at vise den grimmeste side af mennesker, der agerer i dagligdagen og helst prøver at overleve på andres bekostning.

Angel Film
Wiener-Dog er en lille hund, der fanges og sættes i et internat. Sådan et er ikke rart at være i, men heldigvis bliver den lille hund reddet af en mand, der gerne vil give en gave til sin søn, der netop har overkommet en kræftsygdom. Men tilfælde og den menneskelige evne til at smide ting væk, når de ikke længere passer en, får Wiener-Dog til at skifte hjem og snart er hun(d) på en rejse rundt omkring som både holdepunkt i og offer for forskellige menneskers dagligdag, valg og liv.

Wiener-Dog er altså titelpersonen (eller titelhunden om man vil), men hun er alligevel ikke fokuspunkt for selve historierne. På trods af titlen, få scener, et enkelt P.O.V. samt et umotiveret, men meget morsomt, mellemspil med tilhørende sang, handler det ikke om hunden, men om de fortabte mennesker, der har noget at gøre med hende. De mest sympatiske mennesker i Solondz’ univers består af den underdanige og kærlighedshungrende Dawn (som vi tidligere så i Welcome to the Dollhouse) og hendes tidligere skolecrush, der nu er en narkoman med familiekompleks. Men måske er deres adfærd kun delvist forståelig i mangel af bedre. Wiener-Dog har nemlig, som alle Solondz’ tidligere film, et persongalleri af satans grusomme mennesker. Selv børnene er små hæslige symptomer på kræft i menneskeligheden.

Angel Film
Men hvad er meningen med det hele? Ja, det er sværere at svare på. Wiener-Dog går på skift fra den ene til den anden, sommetider uden forklaring. Tilbage sidder man som tilskuer tilbage med flere spørgsmål end svar, hvor det største dog må være: Hvad skulle det hele til for? Svaret findes ikke i denne anmeldelse, for ligesom Wiener-Dogs rejsen mellem stater og liv i USA, må dette siges at være en meningsløs tour de force i de triste, løgnagtige, væmmelige, etc. sider af samfundet anno 2016. Og måske er det pointen: At der ikke er nogen.

En kyniker ville sige, at vi har set det hele før i Solondz’ tidligere film, men det gør ikke noget, når han gør det så flot, som her i en film om en lille hund, der alligevel formår at være alt andet end børnevenlig. Så elsker man som undertegnede både hunde og sorte historier, er Wiener-Dog det oplagte valg. Hvis ikke, er det vist bedst at holde sig væk.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10