Anmeldelsesdato:12-07-2016
Saoirse RonanEilis
Emory CohenTony
Domhnall GleesonJim Farrell
Jim BroadbentFather Flood
Julie WaltersMrs. Keogh

Hjem er, hvor hjertet er

Et gammelt udtryk siger, at én ulykke sjældent kommer alene. Men kender vi ikke alle til dét, at også lykke har det med at komme dumpende, når man mindst venter det, og i en kavalkade af velsignelser, alt sammen på samme tid, der efterlader én ganske fortumlet og lalleglad smilende som en lykkens pamfilius?

Camera Film
Sådan er det for Eilis Lacey, den unge hovedperson i filmen Brooklyn. Livet har indtil nu ikke mødt hende med overvældende medgang; hun vokser op under trange kår i 1950’ernes sydlige Irland, i et hjem med en ordknap moder og gemt i skyggen af sin beundrede storesøster. Faderen døde for år tilbage, og søndagsjobbet i den travle delikatesseforretning overvåges intenst af den bitre ejer, Miss Kelly. Der synes ikke at være megen fremtid for Eilis i den lille hjemby, og således lader hun sig overtale til at tage til New York, da søsteren Rose og den lokale præst får arrangeret både ophold og arbejde i et stormagasin til hende. Mødet med storbyen er en voldsom oplevelse for den tilbageholdende og beskedne Eilis, men langsomt blomstrer hun op, særligt efter hun ved det lokale dansebal træffer den unge italiensk-amerikanske Tony. Irland og fortiden synes langt borte, da en pludselig tragedie tvinger hende tilbage til alt det, hun ellers havde taget afsked med.

21-årige Saoirse Ronan spiller pigen Eilis, og da jeg forud for filmvisningen gennemgik pressematerialet, hæftede jeg mig ved beskrivelsen af hendes præstation som "subtil". I sammenhæng med skuespil opfatter jeg subtilt især som synonym for underspillet – et pudsigt begreb inden for film, tv og teater. De fleste har set grelle eksempler på overspil hos skuespillere, og ingen kan være i tvivl om, at dette som hovedregel er faux pas inden for skuespilfaget. Men hvad med underspil; kan det ikke også blive for skjult, for latent, for blodfattigt at kigge på? Måske. Men jeg må bekende, at Saoirse Ronan i dette tilfælde gjorde min forbeholdenhed til skamme. Hendes præstation som den generte, kønne, kløgtige Eilis med mod og mandshjerte overbeviste mig fuldstændig om, at subtilt kan være ganske rigeligt. Der er ikke noget at sige til, at Saoirse Ronan er den næstyngste kvindelige skuespiller i historien, der er blevet Oscarnomineret to gange for sine evner på det store lærred.

Camera Film
Med dette sagt må jeg desværre ærgerligt konstatere, at der ikke er meget subtilt over filmens visuelle side. Billedsproget er til tider så overgjort eller klichéfyldt, at man må slippe et lille, træt suk – som når Eilis ved afsejlingen til Amerika vinker farvel til sin mor og søster fra skibets dæk i selskab med hundredvis af andre immigrerende, og det hele foregår i slowmotion. Eller da hun, tydeligt lettet, er sluppet igennem paskontrollen, og derefter træder ud på amerikansk jord gennem en solbeskinnet døråbning, og vi ser hendes sorte ryg i det blændende modlys. Så tror jeg vist, alle i salen er med på, at det er et nyt liv, hun går i møde.
Dette til trods er Brooklyn på mange måder en overraskende film. Selvom genren og historien umiddelbart inviterer til endnu et typisk trekantsdrama, så viser plottet sig i stedet at være koncentreret langt mere om menneskelig identitet, valg og fravalg. Filmens tema er først og fremmest personlig udvikling, hvordan vi transformerer os som mennesker gennem de valg, vi tager, og splittelsen, vi oplever, når vi står med valget ikke mellem to onder, men to goder. Og ikke mindst tvivlen, der senere kommer snigende: Havde vi været lykkeligere, hvis vi havde truffet anderledes?

Brooklyn er en yderst rørende film, fordi man genkender sig selv i Eilis; man forstår, hvordan det føles at være fanget mellem to hjem, mellem to versioner af sig selv, som begge har deres berettigelse på hver sin måde. Som begge vil kunne bringe lykke. Og man føler med den unge irske kvinde, når hun skal beslutte, om det er det gamle og velkendte eller det nye og uvisse, der skal definere hendes liv. Konflikten mellem fortid, nutid og fremtid er fornemt eksekveret, helt ned til en ret ærgerlig slutscene, hvor en belejligt ubehagelig hændelse gør det alt for let for Eilis at træffe sin endelige beslutning. Det havde været langt mere interessant, hvis hun alene skulle have fundet ud af, til hvilket hjem hendes hjerte virkelig hørte.

Instruktør John Crowley har indtalt et behageligt kommentarspor, hvor vi lærer lidt om forholdene under optagelserne, får figurernes baggrund og bevæggrunde forklaret og hører om arbejdet med skuespillerne, især Saoirse Ronan. Det er luftigt leveret og man får ikke ondt i ørerne af at bruge de ekstra 105 minutter på hans interessante uddybelser.

De korte bag om filmen-featuretter, der er vedlagt blu-ray’en, samt de 11 slettede scener (som også kan opleves med kommentarer fra Crowley) er også spændende at få med, og lige som filmen er bonusmaterialet enkelt men charmerende og sødt.

Hvilken 1960’er-stjerne har hovedrollen - og titelrollen - i Englænderen?