Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen
Charlie Kaufman

Anmeldelsesdato:22-07-2016
David Thewlisst: Michael Stone
Jennifer Jason Leighst: Lisa Hesselman
Tom Noonanst: alle andre

Sj√¶les√łgende og melankolsk stop-motion

I Anomalisa m√łder vi Michael Stone, √¶gtemand, far og ber√łmt selvhj√¶lps-forfatter. Stone er i Cincinnati for at holde et foredrag ved en kongres for servicemedarbejdere, og tilbringer st√łrstedelen af sin tid nedtrykt og alene p√• hotelv√¶relset. Her m√łder han gennem tilf√¶ldigheder den generte salgsrepr√¶sentant Lisa, som er kommet for at h√łre hans foredrag. Stone bliver √łjeblikkeligt tiltrukket af hende, da han h√łrer hendes stemme, og pludselig syntes det som om, at han har fundet sit livs k√¶rlighed.

Dette er udgangspunktet for en v√¶ldig smuk og sentimental filmoplevelse, der med stor snilde bruger sin stop-motion til at skabe et lukket univers, hvor vi har plads til at komme helt under huden p√• Stone. Stone er dybest set en meget selvoptaget mand, og det er p√• ingen m√•de let at holde af ham. Man fatter alligevel en vis sympati for ham i sammenh√¶ng med, at man √łnsker at forst√•, hvad i alverden der foreg√•r omkring ham, efterh√•nden som flere og flere m√¶rkelige h√¶ndelser forekommer.

Manden bag dette atypiske stop-motion v√¶rk er Charlie Kaufman, der oprindeligt skrev Anomalisa som et teaterstykke under et pseudonym. Kaufman, der tidligere har instrueret Synecdoche, New York, har f√•et hj√¶lp til instruktionen af den erfarne stop-motion instrukt√łr Duke Johnson, der med stor succes har hjulpet med at bringe universet i Anomalisa til live, s√•ledes at 'dukkerne' virker menneskeliggjorte og √¶gte. Charlie Kaufman er nok bedst kendt som manuskriptforfatteren bag Evigt solskin i et pletfrit sind, Being John Malkovich og Orkid√©-tyven, der alle er uhyre komplekse v√¶rker fyldt til randen med menneskelig smerte og depression.

Stemmen til Stone er indtalt af David Thewlis (Remus Lupin fra Harry Potter-serien), der g√łr et ufatteligt flot stykke arbejde med at bringe liv til figuren. Ligeledes er Jennifer Jason Leigh (The Hateful Eight) fantastisk dygtig til at udtrykke Lisa's skr√łbelighed gennem sin stemme, mens Tom Noonan, der ogs√• arbejdede sammen med Kaufman p√• Synecdoche, New York lykkedes i at l√¶gge stemme til ALLE andre figurer i filmen.

Anomalisa er en meget smuk og sentimental filmoplevelse, der ligesom Kaufman's tidligere film, har et ufatteligt melankolsk udtryk. Der er et overskudsagtigt gran af humor hist og her, men det er stadig filmens gennemg√•ende tungsindige stemning, der prim√¶rt sidder ved roret. Anomalisa er en fascinerende og hudl√łs √¶rlig fort√¶lling, der fors√łger at stille sp√łrgsm√•l ved liv, lykke og k√¶rlighed, som kun Kaufman kan. Man kan ikke undg√• at have en ufattelig respekt for manden, selvom han altid ender med at f√• en i nedtrykt hum√łr.

Tre featuretter lyder ikke af meget, men de er til geng√¶ld ekstremt fyldestg√łrende.
De to korte, "Intimacy in Miniature" og "The Sound of Unease", på henholdsvis 10 og fem minutter, handler om sexscenen og filmens lyde, mens det 30 minutter lange indslag "None of Them Are You: Crafting Anomalisa" leverer næsten alt hvad man har brug for for at blive klogere på filmen.
Alle indslag er svært anbefalelsesværdige!

Mit Gr√łnland24/5
C'est la vie!24/5