Anmeldelsesdato:26-07-2016
George ClooneyBaird Whitlock
Alden EhrenreichHobie Doyle
Ralph FiennesLaurence Laurentz
Scarlett JohanssonDeeAnna Moran
Tilda SwintonThora/Thessaly Thacker

Hil Coen-br√łdrene!

Siden deres debut med Blood simple i 1984 er det blevet til godt 20 spillefilm for br√łdrene Joel Coen & Ethan Coen, n√¶sten alle med afs√¶t i amerikanske standards: Filmnoir, westerns, gangsterfilm. Om ikke alle mesterv√¶rker, s√• t√¶t p√• ‚Äď og med en professionalisme, stilsikkerhed og humor, som kun de f√¶rreste mestrer. En enkel film endda i sort/hvid (The Man Who Wasn't There, 2001), en anden er et remake af en John Wayne-western (True Grit 2010) og mange, st√¶rkt inspireret af gangster- og screwball comedies. De to elsker tydeligvis Hollywood-klassikerne. Hil C√¶sar! er br√łdrenes ubetingede k√¶rlighedserkl√¶ring til Hollywood i 50‚Äôerne ‚Äď som altid med ironi og humor. Her boltrer de sig i filmstil√łvelser. En kalejdoskopisk overflod af tableauer fra nostalgiens farverige arkiv.

En Esther Williams lignende-sk√łnhed skumf√łdes v√•d og med havfruehale i Scarlett Johanssons l√¶kre skikkelse, en vandballet med 32 synkronsv√łmmere i danseformationer a la Busby Berkeley. Legenden Gene Kelly genopst√•r (n√¶sten) i Channing Tatums skikkelse, der danser og stepper elegant som marinesoldat med sine orlovskammerater p√• v√¶rtshusbordene i et forrygende musicalnummer a la On the town (1949). Westernhelten med Texas-accent (Alden Ehrenreich), der beordres til at spille med i en elegant high society-komedie. For ikke at glemme de heroisk historiske dramaer med Spartacus, Que Vadids og Ben Hur som referencer. Et masseopbud af statister danner den romersk h√¶r, som med C√¶sar (George Clooney) p√• stridsvogn og i tunika, med bare l√•r og k√¶mpe sv√¶rd, rykker frem mod Rom. Herligt. Stilsikre filmparafraser over Hollywoods klassikere fra 50‚Äôerne. Men hvad med selve handlingen?

Josh Brolin spillere "fixeren" (nej ikke noget med stoffer) Eddie Mannix, en virkelig person. Han er studiechefen med den n√¶sten umulige opgave at f√• dr√łmmefabrikken til at fremst√• ligesom sine produkter: Sorgl√łse, moralske og uskyldige. Lidt af en opgave, n√•r 'havfruen' er gravid med en gift mand, n√•r pornografi og homoseksualitet florerer. Druk, stoffer og det der er v√¶rre: Kommunismen, skal skjules overfor sladderjournalisterne. Vi er i samme tidslomme som Trumbo, filmen om McCarthyismen i Hollywood, uden dog tiln√¶rmelsesvis at n√¶rme os dennes alvor.

Eddie er superstresset. Men det skal blive v√¶rre. Midt under en filmoptagelse bliver hovedpersonen, filmstjernen Baird Whitlock (Clooney), kidnappet. Bortf√łrelsesmotivet kender vi fra andre Coen-film som Fargo, Raising Arizona og The Big Lebowski. Men det skal blive endnu v√¶rre. Bortf√łrerne er blacklistede Hollywood-kommunister, der i en luksus villa med havudsigt, drinks og pindemadder, holder marxistiske samfundskritiske seminarer. Her lader, den ikke for kloge kidnappede superstar, stadig i C√¶sar kostume, sig indoktrinere af de mange kloge hoveder. Alt det skal Fixeren Eddie d√¶kke over. Smudsige sandheder om dr√łmmeheltenes og heltinders amoralske f√¶rden, og nu ogs√• en kidnapning af en superstar. Fodre sladdergribbene ‚Äď inspireret af de hedengangne Hedda Hopper og Louella Parsons (her spillet som en parodisk dobbeltrolle af Tilda Swinton) ‚Äď med hvide l√łgne. Og samtidig sikre accept af studiets bibel-film "Hail Caesar!" hos de forskellige trossamfund ‚Äď et fint Coensk spark til religi√łst hykleri.

Hvordan ender s√• denne kaotiske historie? Eller er det overhovedet en historie? En farce, en komedie, en leg med mediet? Som altid hos br√łdrene er vi i tvivl om der er en dobbelthed, om det eksistentielle. For nok er det Hollywood, men br√łdrene har helt deres egen optik. Er der lag i forelskelsens rus vi ikke i f√łrste omgang fik √łje p√• ‚Äď noget truende, uforl√łst ‚Äď eller er "filmen i filmen" bare liflige brudstykker fra en svunden tid i det gamle Hollywood?
Cineaster og filmn√łrder b√łr se Hil C√¶sar! minimum to gange for at n√• at registrere alle nostalgiens filmfinter, cameos, navne p√• de t√•belige instrukt√łrer, fjollede statister, de blacklistede. Der er filmhistoriske detaljer nok til et helt filmleksikon. Hil C√¶sar! er ikke helt p√• h√łjde med Coen-br√łdrenes mange mesterv√¶rker ‚Äď men mindre kan ogs√• g√łre det. Og er man til Hollywoods glanstid, s√• er Hil C√¶sar! filmen.

Fire korte featuretter, hvor den f√łrste mere er en ordentlig omgang Coen-fedteri fra diverse filmfolk, udg√łr blu-ray‚Äôens ekstramateriale. Hyggelige og underholdende indslag, men uden s√¶rlig tyngde.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12