Instruktør:Dan Trachtenberg

Anmeldelsesdato:29-07-2016
John GoodmanHoward
Mary Elizabeth WinsteadMichelle
John Gallagher Jr.Emmett

En nation i choktilstand

For 8 √•r siden ankom monsterhittet Cloverfield ud af ingenting og overraskede positivt med et friskt bud p√• en invasionsfilm af den overnaturlige slags. Tilsyneladende filmet med h√•ndholdte hjemmevideokameraer tog Cloverfield sit udgangspunkt i found footage-genren, som The Blair Witch Project var med til at definere, og f√łrst langsomt gik det op for os sammen med festdeltagerne, som blev vores hovedpersoner, at et vaske√¶gte monster var i gang med at l√¶gge Manhattan √łde.

Nu kommer en slags forts√¶ttelse fra samme verden som den f√łrste film. Optaget og produceret under samme hemmelighedsfulde form med falsk identitet og ingen pressed√¶kning som den f√łrste, men i √łvrigt ganske forskellig i v√¶sen og filmisk h√•ndv√¶rk. Eneste f√¶llesn√¶vner er Cloverfield-navnet i titlen og tanken om, at vi ‚Äď m√•ske ‚Äď fortsat befinder os i et USA under angreb. For filmene tager samlet set form af en allegori over det amerikanske post-9/11-samfund, hvor den f√łrste film skildrede det uventede ragnarok-angreb p√• storbyen, som ramte en festglad befolkning med brutal styrke ‚Äď og hvor forts√¶ttelsen nu skildrer den angst, der fulgte i √•rene efter. En frygt, der forplantede sig og satte mistro og paranoia i h√łjs√¶det. Den l√¶sning af Cloverfield-universet er interessant og relevant, men heldigvis rummer den √•ndelige sequel ogs√• kvaliteter p√• helt egen h√•nd.

Vi √•bner i bedste Psycho-stil. En flot hilsen tilbage til mesteren Hitchcock, der om nogen form√•ede at skabe trykkammersp√¶nding i selv enkle historier. Vores hovedperson Michelle pakker sine ting, forhastet, og s√¶tter sig i en bil. P√• v√¶k, fra byen, fra jobbet og fornemmer vi ogs√• fra manden. Ganske som Janet Leigh flygter hun fra noget ‚Äď p√• vej mod noget meget v√¶rre. For under h√•rde klip til den abrupte titelsekvens bliver hun ramt af en bil og k√łrer galt. Da hun v√•gner er hun i noget, der minder om en k√¶lder. Taget til fange med l√¶nke om benet. M√•ske en sexforbryder, m√•ske noget med organtyveri ‚Äď hvem ved?

Snart finder vi ud af, at det er k√¶mpen Howard, der har taget hende med ned i sit udvidede beskyttelsesrum, som han angiveligt har opf√łrt under jorden p√• sin g√•rd. Han forklarer, hvordan han fandt hende bevidstl√łs i biluheldet samtidig med, at verden gik under ‚Äď og at han har reddet hende ved at tage hende med ned i dybet, hvor lageret med d√•sekonserves kan holde i √•revis. Sammen med dem er ogs√• den lidt forsagte Emmett, som angiveligt har v√¶ret med til at bygge beskyttelsesbunkeren og selv har bedt om at v√¶re der. Meget i 10 Cloverfield Lane er 'angiveligt', for filmens force er den konstante uvished, som Michelle og vi bliver holdt i. Er Howard livsfarlig? Er han blot gal og paranoid? Eller er Jorden rent faktisk g√•et under i et angreb, og trekl√łveret i dybet nogle af de f√• overlevende tilbage p√• planeten?

John Goodman, vores elskelige gigant fra Roseanne-serien, har st√łrrelsen og talentet til at balancere Howard pr√¶cist i gr√¶nselandet mellem ukontrollabel galskab og alfaderlig omsorg. Vil han egentlig bare Michelle det bedste, eller er han en tyran i fuld kontrol over sine to fanger? Eller m√•ske en kombination, for kan det onde menneske ikke ogs√• rumme medmenneskelige dimensioner ‚Äď eller kan det gode individ ikke blive presset ud i uhyrligheder for det, han tror p√•? Nuancerne er s√• afgjort til stede i portr√¶ttet, og det er en af filmens klare styrker. Vi f√łlger Michelle, men vi er ikke helt sikre p√•, at hun g√łr det rigtige, n√•r hun pr√łver at flygte fra bunkeren.

Den debuterende instrukt√łr Dan Trachtenberg fastholder os i stort set hele filmen i de trange gemakker under Jorden. De er falsk hjemlige, hyggeligt klaustrofobiske og med s√• mange sm√• detaljer, der rummer glimt ned i en m√•ske dyster forhistorie, at vores hovedpersoner konstant kan f√• nye input til deres fors√łg p√• at forst√• den verden, de befinder sig i. Det er klassisk sp√¶ndingsfilm, filmet nu med almindelige kameraer og med fuld kontrol over billedbesk√¶ring i sn√¶vre rammer. Sm√• rum er fremragende til at hj√¶lpe sp√¶nding p√• vej, hvis instrukt√łren og fotografen ved, hvordan de skal gribe det an ‚Äď og det g√łr holdet bag Cloverfield-forts√¶ttelsen.

I fin forening med sine veludfyldte genrerammer f√•r Trachtenberg fortsat seriens skildring af en nation i mental undtagelsestilstand ved at skabe uventet nuancerede figurer. Howard, Emmett og Michelle bliver billeder p√• reaktioner ‚Äď nogle angste, andre kompromiss√łgende og endelig de aktivt handlende, som m√•ske handler p√• forkerte instinkter. I en choktilstand er sandheden sl√łret, og s√•dan forbliver den ogs√• hele vejen gennem 10 Cloverfield Lane samtidig med, at man som publikum f√•r en fuldgod genreoplevelse med i pakken. En nervepirrende sp√¶ndingsfilm med plads til efterf√łlgende analyser af en nations tilstand. Vi siger tak.

To menupunkter findes i bonussektionen. To. Kommentarspor og featuretter. N√•r man klikker p√• mulighederne viser de sig hurtigt at v√¶re nogle l√¶kre sv√¶rv√¶gtere: Kommentarsporet med filmens instrukt√łr Dan Trachtenberg og producer J.J. Abrams er underholdende og l√¶rerigt. Og de syv forskellige bag kameraet-indslag er alle sp√¶ndende. Absolut sev√¶rdigt ekstramateriale.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8