Varighed:98 minutter
Instruktør:Christian Vincent

Premieredato:04-08-2016
Fabrice LuchiniMichel Racine
Sidse Babett KnudsenDitte Lorensen-Coteret

Fortid og forbrydelse

Skyldssp√łrgsm√•let i forbindelse med en forbrydelse er sandsynligvis √©n af de st√¶rkeste dramatiske drivkr√¶fter i en fiktionsfort√¶lling. Opklaringsarbejdet er ofte det naturlige fokus i fort√¶llingen, mens i andre tilf√¶lde er handlingen henlagt til en retssal. I det f√łrste tilf√¶lde b√łr der som minimum v√¶re sp√¶nding, usikkerhed og konflikt, mens i det andet tilf√¶lde er disse elementer ofte mere nedtonede. Retssalsdramaet er nemlig omg√¶rdet af omst√¶ndelighed og nidk√¶rhed, hvilket s√¶nker fremdriften. Den franske film Hermelinen er et godt eksempel herp√•. I hovedrollen ses Michel Racine (Fabrice Luchini), som den knast√łrre og upopul√¶re om end respekterede dommer i den nordlige kommune Saint-Omer. Ikke nok med at Michel er foragtet, s√• har konen vendt ham ryggen. Indledningsvis bliver vi bekendt med, at den unge Martial Beclin (Victor Pontecorvo) st√•r anklaget for at have sparket sin lille datter ihjel. I retssalen befinder sig ligeledes moren til barnet ‚Äď Fru Ming (Jessica Marton), der virker fuldst√¶ndig √•ndsfrav√¶rende. S√•ledes s√¶ttes rammen for filmen hurtigt, men den udvides dog langsomt med flere locations og karakterer, hvilket er befordrende.

Miracle Film
Kontur og dybde
Som traditionen foreskriver, udpeges n√¶vninge til en jury. Det viser sig dog, at √©n af dem, Ditte Lorensen-Coteret (Sidse Babett Knudsen), har en uafklaret fortid med dommer Michel. Kort efter iv√¶rks√¶tter Michel derfor et m√łde med Ditte p√• en n√¶rliggende caf√©. Juridisk set er det legalt, men etisk set er det problematisk. Via m√łdet finder vi ud af, at Ditte arbejder som an√¶stesil√¶ge, og det viser sig endda, at hun har assisteret i forbindelse med en operation, som Michel har underg√•et nogle √•r forinden. Det er ikke blot l√¶gevidenskaben men noget vagt udefinerbart amour√łst, der knytter dem sammen. Som tilskuer aner man blot konturerne og ikke dybden af deres forbindelse, hvilket er ufrugtbart for sp√¶ndingsopbygningen i det lange l√łb. Brugen af et engelsksproget vokalspor for at indikere f√łlelser hos Ditte virker desuden malplaceret.

Stemningsfuld ramme
Caf√©en er en umiskendelig fransk kulturinstitution. I Hermelinen danner den ikke overraskende stemningsfuld ramme om bramfrie m√łder med n√¶vninge og lattermilde sammenkomster mellem Ditte og Michel. Bedst fungerer caf√©scenerne mellem n√¶vningene. Ved m√łderne med Ditte har Michel ikke den klodsede og konservative hermelink√•be p√• ‚Äď deraf titlen p√• filmen ‚Äď men b√¶rer et koket r√łdt halst√łrkl√¶de, som Ditte laver sk√¶g med. Ditte og Michels m√łder forbliver dog mest af alt som et klangl√łst og kedeligt mellemspil i et til tider velspillende musikstykke. Filmens omdrejningspunkt er og bliver retssalen og de tilst√łdende lokaler, hvor afh√łringer foretages, og beviser freml√¶gges.

Miracle Film
Styrke og svaghed
Hvis man forventer dirrende sp√¶nding og f√łlelsesladede forsvarstaler som i tilsvarende amerikanske retssalsdramaer som Kramer vs. Kramer eller To Kill a Mocking Bird, vil man blive slemt skuffet. Derimod afvikles hele retssagen i Hermelinen i sneglefart og med prunkl√łs n√łjagtighed i forhold til normal retsprocedure. Paradoksalt nok er tempoet b√•de filmens styrke, da den fremst√•r trov√¶rdig og dets svaghed, da den virker langtrukken. Filmen skal dog roses for dens realistiske skuespil og flotte kameraarbejde, der er stramt orkestret via statiske optagelser. Fabrice Luchini er desuden bl√¶ndende som den knarvorne og kloge dommer, mens Sidse Babett Knudsen yder en fin pr√¶station som en standhaftig og st√¶rk kvinde, hvilket udl√łste en Cesar for bedste kvindelige birolle. Hermelinen har bestemt flere lyspunkter, men desv√¶rre overskygges de af en til tider konform handling.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12