Margot RobbieHarley Quinn
Viola DavisAmanda Waller
Joel KinnamanRick Flag
Jai CourtneyBoomerang
Jay HernandezDiablo

Filmisk fastelavnsfest ‚Äď farverig men ufarlig

Der findes uendelige variationer over ordsproget, "Good artists copy, great artists steal". Og til nyeste skud p√• superheltestammen fra Hollywood er ordsproget passende. For filmen f√łles udtrykkeligt som en omfattende kopiering af diverse superheltefilm fra de seneste √•r.
I hjemlandet blev Suicide Squad forrige weekend modtaget med brutal kritik fra mediernes side. Den blev flået fra hinanden og uden at kopiere de amerikanske kritikere, er det svært ikke at hænge fast i noget af deres kritik, for man kan sagtens se hvor filmen bare kopierer fra forgængerne og nærmest smage hvordan den kunne have været så, sååå meget bedre.

Warner Bros.
Nu er godt og bedre nogle relative termer. Forventer man en superheltefilm der udspilles i Nolan‚Äôske h√łjder vil man blive sv√¶rt skuffet. Suicide Squad f√łles mere som et forskruet fors√łg p√• at l√¶gge sig mellem Joel Schumachers spraglede og kiksede Batman-univers og Tim Burtons artige goth-eventyr om Bruce Wayne & Co. Men for at starte med det positive, ligner Suicide Squad en DC Comics-film. Ulig Marvels p√¶ne, farvestr√•lende og k√¶kke univers holder Superman, Batman og deres venner og fjender sig i et langt mere beskidt, nedslidt og gl√¶desl√łst univers. Humorforladt m√•ske, men r√•t og h√•rdt er det i hvert fald.
Derved var det da ogs√• genialt at lade David Ayer iscenes√¶tte skidtet. Ayer har om nogen leveret r√•, maskuline og barske historier fra undersiden af de klassiske amerikanske samfundss√łljer: Politiet og milit√¶ret. Hans film er uciviliserede skildringer om uciviliserede mennesker. En moderne Peckinpah. Og Suicide Squad kunne have v√¶ret hans The Wild Bunch. Men den har desv√¶rre ikke nok kant og ikke h√•rdt nok bid. Ikke at den er tandl√łs. Ingenlunde. Den har faktisk n√¶sten alle sine t√¶nder. Sine b√łrnet√¶nder. P√• n√¶r den ene fortand i sit store sk√¶ve grin, som er lige ved at falde ud. Charmerende, hvis man v√¶lger at se den s√•dan.

Suicide Squad har n√¶sten siden dens annoncering v√¶ret omgivet af rygter om omskrivninger, reshoots, censurgr√¶nser og alskens rabalder om hvorvidt Ayer ville kunne levere en v√¶rdig (fanboy-)filmatisering. Og selvom handlingen i al for voldsom grad kopierer fra superhelte-, sci-fi- og dommedagsfilmene f√łr denne, er den sammenbidte, nedtonede macho-vibe tydeligvis Ayers medbragte bidrag. Plottet er latterligt dovent skruet sammen, og opg√łret med skurken, som er utrov√¶rdigt lidt skr√¶mmende, i det afsluttet klimaks er pinligt uoriginalt, men p√• rejsen til den store dumme slutning er det sv√¶rt ikke at hygge sig i selskabet med tegneseriefigurerne. Farverige er de. Dybde har de dog ikke f√•et. Det hj√¶lper dem heller ikke at det store ensemble konstant skal sl√•s om vores opm√¶rksomhed.

Warner Bros.
S√• selvf√łlgelig er de ikke s√• komplekse som Ayers ellers altid interessante persongalleri (han skrev U-571, Training Day, End of Watch og Fury ‚Äď alle med fede personligheder, selv pop-filmene The Fast and the Furious og S.W.A.T., som han ogs√• var medforfatter p√•, har st√¶rke personligheder), men de er anderledes nok ‚Äď og tro mod deres opl√¶g ‚Äď hver i s√¶r til at fange vores interesse og sammensat efter bedste ‚Äôdiversity-skabelon‚Äô. De bedste er pudsigt nok de store stjerner: Viola Davis er lederen af dette ‚Äôproject freakshow‚Äô, en kynisk politiker-type, der helliger m√•let frem for midlet; Will Smith som alfa‚Äôen i selvmordsgruppen, den misforst√•ede dr√¶bermaskine, er ogs√• her ganske elskelig; men s√¶rdeles herligheden Margot Robbie og den normalt kedelige Jai Courtney form√•r at manipulere vores smileb√•nd. At Robbie g√łr det stort set uden bukser p√• det meste af filmen, og filmfolkene √•benlyst udnytter hendes vampede udseende, er en hel anden anke. Men Robbie er en fest og specielt sammen med Smith er hun fantastisk. For meget tid f√•r hun ikke med sin "puddin‚Äô" fra tegneserierne. Jokeren f√•r nemlig ikke meget tid p√• l√¶rredet, men han g√łr indtryk, n√•r vi ser ham. Han er bestemt ogs√• gal nok til vi ikke keder os, men det er sv√¶rt at gennemskue om det er Jared Leto, der spiller ham ekstremt kunstigt eller det er Jokeren, der spiller p√• det kunstige.

Det bedste ved Suicide Squad udover dens l√¶kre dystre DC-Univers og mangfoldige akt√łrer er at den modsat de sidste DC-filmatiseringer vi har m√•tte sluge, ikke virker langtrukken, oppustet eller trist. Hurra, endelig en superheltefilm hvor vi ikke keder os til d√łde med for meget snak (Marvels Captain America: Civil War) eller uendelige smadderscener (ja, dig: Zack Snyder). Suicide Squad rykker som et simpelt computerspil (med et n√¶sten fokus-stj√¶lende soundtrack) igennem en bane af gangen for til sidst at skulle slukke for en alt√łdel√¶ggende 'lyskontakt'/v√•ben (som i fx The Avengers, Man of Steel, Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows). Det er vildt primitivt, men vores krigere i denne tynde historie er i det mindste en flok forn√łjelige uregerlige anti-helte: Stemplet som kriminelle, skurke, psykopater og andet slyngel-slang. Ingen tror de er noget v√¶rd, og de kan nemt ofres hvis de onde regeringstrolde mister kontrollen over deres syge plan. Men de er slet ikke s√• slemme mennesker. Ja, Harley Quinn er rablende vanvittig, og nogle af de andre lever ogs√• med lidt l√łse skruer i top-etagen, men de tr√¶der alle i karakter, n√•r de f√•r brug for hinanden. Man kunne kalde dem nogle v√¶rre Suicide Skvat, men hvad er der egentlig galt i flok misforst√•ede banditter v√¶lger at hj√¶lpe hinanden og k√¶mpe for at en st√łrre sag? Det er da p√¶dagogisk, s√łdt og super hyggeligt... p√• en m√łgbeskidt og alligevel naiv m√•de. P√• overfladen ser filmen barsk og brutal ud: En bizar og tv√¶r Con Air uden helt s√• mange fede one-liners ‚Äď eller en knapt s√• f√¶rdigbagt kopi af Guardians of the Galaxy. S√• med mindre man er en sur kritiker-type, og is√¶r hvis man har nem adgang til sin barnlige og pjattede side, er Suicide Squad udm√¶rket underholdende.