I morgen

Varighed:118 minutter
Instruktør:Cyril Dion
Mélanie Laurent

Premieredato:11-08-2016

Jordn√¶re l√łsninger p√• klodens problemer

Kloden st√•r over for en r√¶kke frygtindgydende problemer, det v√¶re sig √łkologiske og √łkonomiske, s√• hvorfor spilde tiden p√• noget s√• banalt som en film? Dette b√•de provokerende og drilske sp√łrgsm√•l kan den franske film I morgen hurtigt g√łre k√•l p√•. Filmen, der er instrueret af Cyril Dion og M√©lanie Laurent, indeholder nemlig et krystalklart og s√¶rdeles positivt budskab om, hvordan mennesket gennem enkelte midler kan opn√• store resultater for kloden og vores eget f√¶lles bedste. Pr√¶missen for filmen frems√¶ttes af et lille filmisk firkl√łver, der √łnsker et bevise, at vi godt kan vende klodens katastrofekurs, hvis vi satser p√• alternative l√łsninger. I morgen havde passende premiere d. 11. december 2015 ‚Äď samme dag som 195 lande underskrev den store klimaaftale i Paris.

41 Shadows
Ikke just rosenr√łde
Filmen indledes med to k√¶re og lidt n√łrdede forskere i form af en biolog (Elisabeth Hadly) og en pal√¶ontolog (Anthony Barknovsky), der redeg√łr for deres fremtidsvisioner for kloden, og de er ikke just rosenr√łde. Derefter bev√¶ger filmholdet sig ud i den vide verden for at dokumentere b√•de fremskridt og tilbageskridt for kloden. Tilskueren tages med p√• en l√¶rerig odyss√© fra Detroits byhaver til K√łbenhavns fokus p√• vedvarende energi. Den anerkendte amerikanske politolog Jeremy Rifkin skitserer desuden p√• dramatisk vis f√łlgevirkningerne af en eventuel √łkologisk sammensmeltning. Firkl√łvet, der alle er if√łrt hipster-smarte Ray-ban solbriller, tr√¶der heldigvis i baggrunden det meste af filmen. Derimod bruges deres stemmer som voice-over til at man√łvrere tilskueren gennem filmen.

Den lille og den store historie
Visuelt er I morgen enkel i sit formsprog. Undervejs pr√¶senteres tilskueren dog for en palet af indtryk i form af blomstrende marker og sj√¶ll√łse kontorlandskaber. Tempom√¶ssigt er der en fin vekselvirkning mellem rolige interviewoptagelser og hastige stemningsoptagelser fra naturen. Det er tydeligt, at den lille og store historie ikke kun giver sig udslag p√• indholdssiden, men ligeledes i formsproget. Hvis filmen skal kritiseres, er det for brugen af flere s√łgte musikspor, der til tider forvandler filmen fra dokumentar til reklame. Dertil kan det enorme persongalleri medvirke til, at tilskueren mister overblikket. En enkelt ekspertudtalelse tenderer desuden til at blive en anelse for langh√•ret. Modsat er det langt mere forfriskende at overv√¶re almindelige mennesker berette lidenskabeligt om deres projekter eller metoder, der har omdannet bybilledet eller omlagt skolesystemet. I morgen er mildest talt en hyldest til gr√¶srodsbev√¶gelser og et bevis p√•, at tr√¶er faktisk godt kan vokse ind i himlen.

41 Shadows

Optimistisk budskab
I morgen b√•de kiler sig ind og stikker ud i r√¶kken af samfundskritiske film, der har set dagens lys de seneste √•r. F√łrst og fremmest har filmen et velfunderet budskab i form af konkrete og jordn√¶re l√łsninger p√• klodens problemer. Samtidig er filmen legesyg og eksperimenterende med mediet via flotte billedbesk√¶ringer, kamerabev√¶gelser og perspektiver. Filmens styrke er utvivlsomt det optimistiske budskab og de autentiske portr√¶tter af de mange mennesker, filmholdet m√łder p√• deres vej. Ligeledes skal filmen roses for ikke at forfalde til at v√¶re et taler√łr for kritiske r√łster men n√¶rmere en talerstol for vision√¶re individer. Filmens svaghed er dens lidt sentimentale og r√łrstr√łmske tone. Alt i alt er der tale om en meget inspirerende, indigneret og id√©rig dokumentarfilm.

Hvilken film er ikke baseret på et værk af Philip K. Dick?