Anmeldelsesdato:09-08-2016
Nicole KidmanClaire Sloane
Julia RobertsJessica Cobb
Dean NorrisBumpy Willis
Alfred MolinaMartin Morales
Michael KellyReg Siefert

Hævn, besættelse og et træk på skulderen

H√¶vn og bes√¶ttelse er de to elementer i √ėjnenes hemmelighed, som den ikke kan leve uden. De er st√¶rke temaer, der s√¶tter sig fint i enhver film (det er sv√¶rt ikke at blive revet med af ulykkelige mennesker med h√¶vn p√• hjernen) og er bestemt ikke problemet i √ėjnenes hemmelighed. D√©t er tv√¶rtimod, at bes√¶ttelsen bliver hos filmens persongalleri og ikke dem bag kameraet, hvorfor filmen endelig kommer til at virke som en smule stereotyp.

Ray Kasten er en agent i FBI, der en dag er på en rutineopgave, der ender i en personlig tragedie for ham og hans kollega, Jessica, da det er hendes datter, der er offeret. De finder den skyldige, men straffer ham aldrig og han forsvinder som dug for solen. Dette bliver en besættelse for Ray, der tretten år senere vender tilbage til jobbet efter at have forledt sin post efter tragedien. Han har fundet gerningsmanden igen og denne gang må det ikke gå galt.

√ėjnenes hemmelighed har et manuskript, der baserer sig p√• ledetr√•de i hver enkelt s√¶tning. Intet skal g√• forbi n√¶sen og det g√łr det heller ikke, for selvom filmen i sine sidste minutter gennemg√•r det endelige twist for os, beh√łves det bestemt ikke i en film, der ikke er ude p√• at skabe personligheder, men derimod personer drevet af manuskriptforfatterens plot. Netop derfor er det sv√¶rt at f√łle deres tvivl, deres √•relange sorg og skyldf√łlelse. Det er nemt at registrere disse ting, men f√łle dem kommer vi aldrig til, for √ėjnenes hemmelighed g√•r langt mere struktureret til v√¶rks i sin udvikling.

Det er n√¶rbillederne, der virker bedst i √ėjnenes hemmelighed. N√•r Ray ser sin kollegas afd√łde datter i en container, n√•r hun f√•r det at vide. N√•r den fulde sandhed endelig g√•r op for Ray. N√•r statsadvokaten Claire skal tr√¶ffe et af sit livs vigtigste valg. Det er disse scener, der virker st√¶rkest, fordi det er disse scener, hvor menneskene kommer frem fra overfladen uden tanke p√• plotudvikling, som ellers tynger manuskriptet. I en af sine tidligere film, Shattered Glass, viste instrukt√łr Billy Ray, at han sagtens kunne skabe en plotdrivende film, der viste et √łdelagt menneske bag facaden. Det ville have passet √ėjnenes hemmelighed, hvis han havde brugt lidt mere af dette talent.

Til sidst kan det hele godt derfor virke en smule karakterl√łst og rutinem√¶ssigt. Der er ingen tvivl om, at √ėjnenes hemmelighed er en intelligent film, hvis oprindelige argentinske film sikkert havde en masse p√• hjerte. Men hjertet er v√¶k nu og i stedet har vi her en poleret film, der ganske vist er godt fortalt, men som mangler sit bankende, vrede, sorgfyldte hjerte.

Den ene featurette, der er vedlagt dvd'en sammen med fem trailers, er en to minutters forn√łjelse. S√• er det jo n√¶sten lige meget.

Hvilken film foregår ikke i fremtiden?