Anmeldelsesdato:26-08-2016
Theodór JúlíussonKiddi
Charlotte BøvingKatrin
Jon BenonyssonRunólfur
Gunnar JónssonGrímur
Þorleifur EinarssonSindri

Særlinge, stolte eneboere og masser af får

Øde landskaber. Store ufrugtbare fjelde, klippegrund med spredt bevoksning og ganske få huse. En enkelt menneskeskikkelse og en flok får. Det er kulissen – der slet ikke er nogen kulisse, for sådan er den barske Islandske natur. Vi er "blandt mænd og får" – langt forbi den moderne civilisation. Et minisamfund, hvor familien, fåreholdet og forsamlingshuset er omdrejningspunktet.
To beskedne gårde midt i ødet. Her er de to brødre naboer. Gummi og Kiddi, vel omkring de 60 – der i 40 år ikke har talt sammen.

Det er Gummi (vidunderligt spillet af Sigurður Sigurjónsson) vi koncentrerer os om. Et vejbidt stærkt ansigt. En mand – som de fleste på egnen – af få ord og ingen udadvendte følelser. Den nærmeste kærlighed er til hans elskede får. Og dem er han stole af – ikke mindst den fyrige vædder – som skuffende nok, nå nøjes med andenpladsen i den årlige "vædderkonkurrence" i forsamlingshuset – værst dog, at det er bror Kiddis vædder, der løber med sejren. Nu kan den dramatiske historie begynde.

For Gummi har en mistanke om, at præmievædderen har en frygtet smitsom sygdom i slægt med kogalskab. Han lader sin formodning gå videre til myndighederne – og det får konsekvenser. Veterinær myndighederne kræver konsekvent hele dalens fårehold aflivet, laderne desinficeres og karantæne for fårehold i to år. Dalens beboer er chokeret. Århundreders tradition for fårehold er i fare. Reaktionerne er fra fatalisme, fraflytning til oprør mod myndighederne.
Kiddi (troværdigt og barskt spillet af Theodór Júlíusson) vælger, tilsyneladende, at følge de veterinære krav – dog, tager han påbuddet i egen hånd og afliver selv sine 25 elskede får. Bror Gunni reagerer voldsommere mod "de veterinære dødspatruljer" med oprør og riffelskud. Katastrofen tvinger de to brødre ind i en fælles handling – og måske til etablering af broderkærligheden.

Filmen er en lille enkel historie med stort format. Særlinge, stolte eneboere og stærke karakterer – elementære menneskelig træk, med passion og kærlighed til dyrene, der fanger vores interesse og giver en stille medleven. Mennesker i en barsk storslået natur, hvor overlevelse er i centrum, langt fra byernes beskyttede snævre miljø. En beskæftigelse af, at de mest mikro-nationale film, med mennesket i centrum, er de mest internationale. Senest, den etiopiske film Lammet, om en dreng og hans lam i et ørkenmiljø. Begge film, så forskellige de end er i miljø, er forståeligt nok, blevet begavet med priser på de store festivaler.
Blandt mænd og får er en herlig skæv film om skæve eksistenser, eneboer og særlinge, af få ord med voldsomme følelser og handlekraft, når de bliver udfordret. Men også en herlig komedie fuld af sort humor og en masse indirekte hints til vores velorganiserede civilisation. Sammenstødet mellem "de veterinære" og den islandske stædighed er ikke uden humor.

Den islandske instruktør Grímur Hákonarson lader os komme tæt på mennesket i al sin isolation og særhed. Vi holder af de to stædige bæster i deres islandske trøjer, sure sokker, beskidte arbejdstøj og totalt rod i hjemmet – uden nogen kjærlig kvindehånd, for at holde på kvinder kan de ikke. Ja, selv fårene kommer man til at holde af. Instruktøren siger selv: Mine bedste minder var da vi castede får. Jeg synes fårene fortjener en pris, for deres fabelagtige præstationer!
Mænd blandt får er et sjældent stærk lille mesterværk – hvor den islandske natur, dyr og mennesker går op i en højere enhed.
Fremmed – og dog så vedkommende.

Intet ekstramateriale om selve filmen, men en håndfuld trailers er vedlagt.