Hugh GrantSt. Clair Bayfield
Simon HelbergCosmé McMoon
Rebecca FergusonKathleen
Christian McKayEarl Wilson
David HaigCarlo Edwards

Entusiasmens sejr

Meryl Streep har det med at levere st√¶rke pr√¶stationer uanset hvad hun kaster sig over, og med Florence minder hun os om, hvor suver√¶nt hun sidder p√• tronen for filmskuespillerinder, med en sand tour-de-force i titelrollen som den ganske virkelige high society-kvinde Florence Forster Jenkins, der p√• mirakul√łs vis form√•ede at blive kendt p√• at v√¶re talentl√łs l√¶nge f√łr statsfinansierede talentshows gjorde den kunst til en dyd fredag aften.

Historien er fascinerende og morsom ‚Äď og trods al sin letbenede komik samtidig en grum huskekage om, hvor meget penge kan k√łbe. I dette tilf√¶lde en h√¶r af klak√łrer, som tiljublede Forster Jenkins‚Äô udskejelser som havde de h√łrt en mestersopran i topform uagtet at hun havde sv√¶rt ved b√•de at ramme toner og holde tempo. For Forster Jenkins var m√¶cen i New Yorks kulturliv i 30‚Äôerne og den f√łrste del af 40‚Äôerne ‚Äď og ledende medlem i "The Verdi Club", hvor operaens mange fortr√¶ffeligheder blev hyldet ved storladne middage. Man ville gerne v√¶re i hendes selskab, man havde formentlig brug for hendes penge ‚Äď og derfor st√łttede man hende ogs√• i det ganske verdensfjerne forf√¶ngelighedsprojekt at etablere sig som operasanger.

Som s√•dan en lidt usympatisk fort√¶lling om, hvordan penge og prestige kan k√łbe en retten til at te sig tosset og forvente at blive hyldet for det. Og s√• alligevel slet, slet ikke. For i den bundrutinerede Stephen Frears‚Äô h√¶nder forenes 40‚Äôer-komik med et helt igennem r√łrende portr√¶t leveret af Meryl Streep. Florence (som den danske titel p√•faldende oplagt er forkortet til) er i Frears og Streeps h√¶nder nemlig ikke en forf√¶ngelig fantast, men i stedet en k√¶rlighedserkl√¶ring til en dybt passioneret musikelsker, der (over)lever for musikken og bringer store personlige ofre for musikkens skyld.

Florence b√¶rer p√• en syfilislidelse, der g√łr samliv i klassisk forstand umulig, og som burde have sl√•et hende ihjel for lang tid siden. Ved sin side har hun skuespilleren St. Clair Bayfield i Hugh Grants skikkelse, som af navn er hendes √¶gtef√¶lle, manager og st√łrste fan, men som samtidig plejer et andet liv i den lejlighed, som Florence betaler for. Selv bor hun elegant og passende i en suite p√• Hotel Seymour. Vi kommer ind i historien, da Florence beslutter sig for at genoptage sangkarrieren til St. Clair og andres √łjeblikkelige begejstring. En ung pianist bliver hyret (Simon Helberg fra The Big Bang Theory, og hans √łjen√•bnende rejse ind i Florences helt s√¶rlige verden bliver ogs√• vores.

Meryl Streep formår på næsten magisk vis at lukke os ind i hver eneste lille afkrog i Florences særlige sind. Hun er snarrådig og helt klar over, hvilken nedarvet formue hun administrerer, men samtidig er hun barnlig naiv, når det kommer til indsigten i egen vokale formåen. Og Hugh Grants St. Clair er ikke mindre interessant med sin dobbelte identitet, der dog intet tager fra hans kærlige og omsorgsfulde forsvarsspil omkring hans udkårne. At se ham bestikke musikanmeldere og jagte hele oplag af aviser med negative historier er grundlæggende kærlighed i fuldt flor.

Florence er sikkert iscenesat med et flot realiseret tidsbillede og en rutineret sikkerhed i udf√łrelsen. I sig selv ikke en opsigtsv√¶kkende film eller et lille mesterv√¶rk, men sikker underholdning. Den femte stjerne tr√¶kkes hjem af Meryl Streep, der giver figuren s√• meget mere. Florence er ikke portr√¶ttet af en fantast, men af en kvinde, hvis k√¶rlighed og passion til operaen er s√• fuldkommen, at det slet ikke falder hende ind, at hun m√•ske ikke mestrer den selv. Og midt i hendes talentl√łshed fremst√•r den helt usnobbede og uforstilte livsgl√¶de som den absolutte sejrherre. Florence Forster Jenkins spillede for et udsolgt Carnegie Hall og fik udgivet adskillige plader. Ikke fordi hun kunne, men fordi intet kunne stoppe hende i at ud√łse sin gl√¶de og begejstring. Det er en inspirerende eftertanke at tage med hjem sammen med oplevelsen af magtdemonstrationen fra vor tids vel nok st√łrste filmskuespillerinde.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5
Alt eller intet25/5