Premieredato:25-08-2016
Emma RobertsVee
Dave FrancoIan
Emily MeadeSydney
Juliette Lewismoren

Nattens udfordringer

I en tid, hvor alle fra folkeskolefiaskoer til jakkesætsklædte virksomhedsledere, jagter Pokemons på tværs af land og rige, kommer en film, hvis grundpræmis læner sig op af et tilsvarende, om end langt mere voksent udgangspunkt. "Nerve" er titlen på spillet, der er en digital undergrundsudgave af den klassiske leg "Sandhed eller konsekvens". Her vælger man, om man vil være aktiv spiller eller passiv, betalende tilskuer – og tilskuerne kan så løbende stille spillerne udfordringer. Spillet følges af alle via spillernes mobiltelefoner, som skal filme strabadserne i de 24 timer et spil varer.

Hovedrollen er Venus, kaldt Vee (spillet af Julia Roberts niece Emma Roberts), som lever på Staten Island og er ved at vælge retning for sin studiefremtid. Staten Island ligger forræderisk med hele Manhattan som horisont, men stadig en lang sejltur eller endnu længere køretur væk fra den forjættede storby. Moderen foreslår omklamrende, at de blot kan dele lejligheden "som veninder", og i virkeligheden forsøger de begge – på hver deres måde – at komme sig over tabet af Venus' storebror, der døde to år tidligere.

Vees bedste veninde, den vilde og uforudsigelige Sydney, spiller med i Nerve – og hun udfordrer konstant den pæne Vee til at tage nogle chancer, til at tale med de fyre, hun er vild med – og i det hele taget bare slå sig løs. Efter at være blevet presset ekstra hårdt tilmelder Vee sig i trods Nerve som spiller – og så tager begivenhederne fart.

Tilskuerne i spillet vælger udfordringerne – og for hver spiller stiger sværhedsgraden og vildskaben i udfordringerne i takt med, at honoreringen, som er kontakt og sat ind på kontoen, stiger. Første udfordring lyder: Kys en fremmed. Han viser sig også at være med i spillet, og snart fornemmer spillets tilskuere at de to passer godt sammen – og således følges deres udfordringer ad i et vanvidsridt ind i New Yorks natteverden, hvor jagten på stadig flere tilskuere hænger direkte sammen med udfordringernes sværhedsgrad. Når natten er omme vil kun to spillere være tilbage på en endelig duel – men spillet indeholder flere grumme hemmeligheder, end man lige skulle tro.

Handlingen i Nerve overrasker sjældent, og hen mod slutningen har den svært ved både at bevare en troværdig forankring i New Yorks natteliv og samtidig eskalere spillet frem til et klimaks, der giver mening i forhold til forløbet, der ligger forud. Og den belærende pædagogiske tone, der gemmer sig under overfladens glitter, om den moderne teknologis mange farer og moralske faldgruber er altid trættende at møde. Til gengæld er de to hovedpersoner – Emma Roberts og Dave Franco – tilpas interessante og med en indbyrdes kemi, der gør, at man lader sig fænge af deres eventyr. Der er en sød, naturlig charme mellem dem, som er uvant i konceptfilm som denne – og kombineret med et fornuftigt tempo undervejs, så er underholdningsværdien ganske forsvarlig især i filmens første halvdel.

Hvem har (endnu) ikke spillet en lejemorder?