Erin MoriartyLydia
Diego LunaJonah
William H. MacyKirby
Miguel SandovalArturo Rios
Michael ParksPreacher

For satan den mand kan noget!

Han er en sær størrelse, ham Mel Gibson. Amerikansk født, australsk skuespiller der blev amerikansk filmstjerne. Fra sen-80’erne og op igennem 90’erne sad han på tronen i Hollywood. Dobbelt Oscarvidner i 1996 for Braveheart, men efter hans to store instruktør-satsninger i 2004 og 2006 med The Passion of Christ og Apocalypto eksploderede succesen i hovedet på ham. Hollywood er ikke glade for fulde folk med anti-semitiske holdninger, så Gibson blev persona non grata i filmbyen. Først i 2010 vendte han tilbage på lærredet. Edge of Darkness gik næsten publikum forbi, og meget bedre gik det heller ikke for den ellers udmærkede Jodie Foster-film The Beaver. Siden er det kun blevet til nogle mindre glamourøse, has-been action-forsøg. Den slags der bliver lavet langt væk fra Hollywoods farvestrålende studier, som kritikere, filmsnobber og andet godtfolk rynker på næsen af. Blood Father ligner disse: Endnu en fransk produceret actionbrutalitet hvor en far må redde sin datter fra nogle slemme skurke. Liam Neeson har fået en renæssance med denne type film, så hvorfor ikke Gibson?

Den 60-årige tidligere filmstjerne spiller en tidligere alkoholiker – no method acting nødvendigt fra hans side – der nu har trukket sig tilbage fra verden tilsyneladende. Han bor i en vogn i en trailerpark langt ude i ørkenen, der samtidig fungerer som hans tatovør-studie. Han har været cirka et år ude af fængslet, de sidste to år ædru, og meget mere får vi ikke at vide om denne John Link. Mere behøves heller ikke. Blood Father er ikke en film, hvor et indviklet plot og en masse opbygning er relevant. Vi har en hård gut, der kun har et blødt punkt og det er hans teenagedatter, som han har forsøgt at finde over længere tid. Pigebarnet stak af fra hans eks for længe siden, men pludselig ringer hun en dag og beder ham om hjælp. Og action...

Blood Father er et simpelt værk. Ikke at den er primitivt lavet. Den franske instruktør bag minimalismen hedder Jean-François Richet, og det var ham der lavede den fremragende Vincent Cassel-krimisaga Public Enemy No. 1 + Public Enemy No. 2. Her bruger han omvendt meget få midler til at fortælle sin historie. Vi får hurtigt etableret farmand som en hård hund, dog med selvindsigt og refleksion. Sej men også klog. Hans datter er ligeledes handlekraftig og smart (og fornemt spillet af Erin Moriarty, som vi alle bør holde øje med fremover). De slemme mænd der jager hende er omvendt en kold hob af nådesløshed og sikker død (og crazy-ass tatoveringer). Der er ikke mulighed for forhandling. Kun flugt. Heldigvis har Link nogle solide kontakter og snart har farmand fundet ud af hvem der helt præcis jager hans datter og hvorfor. Klip til afsluttende del af historien, hvor der uddeles bøllebank til alle der fortjener det.

Man skulle ikke tro det, men Blood Father er en særdeles underholdende film. Ikke på den hjernedøde, blodsprøjtende 80’action-agtige måde, hvor skurkene blev nedfældet et voldeligt sammenstød af gangen, men på sin egen beskidte amerikaner-dyrkelse af en den ensomme ulv. Her har vi Mel Gibson på en motorcykel, men det kunne lige så godt have været Clint Eastwood på en hest. Måske lige bortset fra at filmen sporadisk er pænt humoristisk. Links nabo, ven og AA-sponsor spilles af William H. Macy og de to gamle sværvægtere (skuespil-giganter) er forrygende sammen i de få scener de har. Men mødet mellem den tydeligvis kvikke John Link og hans mindre kvikke bekendte fra hans grimme fortid trække også en anelse i vores smilebånd – i mellem bøllebank-sekvenserne altså. Ikke at Blood Father er i nærheden af at være en komedie, men det hjælper lidt på fordøjelsen af alt det tragiske social-realisme-taberi at grine, lader monsieur Richet til at forstå. Gibson har alligevel altid været ferm til at levere sin intense mani med en vis portion gakkeri, og havde det ikke været for ham, var Blood Father ikke blevet den ensporede fornøjelse den er.

Det er dog svært at se hvad det store formål med denne lille film er. Lidt bedre er det gået med fx filmatiseringen af Dennis Lehanes romaner, der ligeledes skildrer de kranke skæbner fra den amerikanske arbejderklasse. Peter Craig, der har skrevet romanen bag Blood Father, fungerer også fint som filmens manuskriptforfatter, men vi har ikke at gøre med samme nuance-niveau som Boston-historierne. Forholdene er lidt mere ukomplette her i den sydlige californiske ørken. Man forlader derfor filmen med de store spørgsmål om hvorfor og hvad så. Men hvis ikke man behøver at kigge særligt dybt, bør Blood Father kunne tilfredsstille mange rå-action-entusiaster. Specielt takket være vores hovedrolleindehaver. En mand, der måske ikke er ham, man har lyst til at være venner med privat, men stadig kan optage et lærred, så man glemmer tid og sted. Han er fandeme sær ham Mel Gibson. Han er svær at holde af – bare ikke på det store lærred. Her er han svær ikke at elske. 60 år og stadig fænomenal!

Hvor foregår Once Upon a Time in Mexico?