Anmeldt af:Nadia Parbo

Premieredato:01-09-2016
Ellen HillingsøSonja
Lars RantheFrederik
Christine Albeck BørgeRosa
Lisbet DahlHannah

Film med hjerte

Hvis en udlænding så en stor mængde danske film, ville vedkommende tro, at hele Danmark består at København. Det er næsten kun hovedstaden, der får lov til at være med i film og det er ærgerligt, for det er ikke kun med til at skabe en lidt arrogant holdning i den danske filmbranche til landet udenfor bygrænserne, men også at gøre omgivelserne i dansk film småkedelige i deres ensformighed. Kærlighed og andre katastrofer foregår i Helsingør og allerede dét gør den mere interessant end mange andre danske film. At være anderledes har dog både sine fordele og ulemper.

Angel Films
I den første scene i Kærlighed og andre katastrofer ser vi psykologen Rosa glide rundt i en swimming pool og elske alting. Hun smiler, solen skinner på hende og hun er naiv i sin glæde over livet. Rosa har nemlig ingen problemer, men går gennem livet med mand og børn. Selvom den ældste datter er teenagesur og har en ven, der afslutter samtaler med "vi ses i helvede", går det hele nok alligevel. Indtil den dag hun opdager, at den mand, hendes nye patient har en affære med og snakker om til konsultationerne, er hendes egen. Pludselig vendes alting på hovedet – især da elskerinden pludselig bliver gravid.

Kærlighed og andre katastrofer lugter langt væk af ikke at være del af den elitære filmbranche. Det resulterer i lidt forskellige op- og nedture, hvor det i begyndelsen er nemmest at lægge mærke til sidstnævnte. Den ferske lyssætning er med til at skabe et lidt billigt udseende og der er et irriterende behov i filmens første akt til at skabe et flow i klipningen, der er langt mere distraherende end det er elegant. Alt det ville kunne tilgives, hvis instruktør Sofie Stougaard havde været konsekvent i sit valg, men da denne klipningsstil glemmes halvvejs gennem filmen, er det svært ikke at mistænke hende for simpelthen bare at have glemt det.

Angel Films
Men ulemperne ligger alle i det tekniske. Der er nemlig et hjerte med i Kærlighed og andre katastrofer, som aldrig glemmes. Brændpunktet her ligger ikke kun hos Stougaard, men også hos de tre hovedrolleindehavere, Christine Albeck Børge, Lars Ranthe og Ellen Hillingsø, der er med til at gøre Kærlighed og andre katastrofer levende. For ikke at forglemme den sorte, og absurd morsomme, humor der hele tiden kører gennem filmen og som både har grobund i kvaler, liv og død.

Kærlighed og andre katastrofer har ikke de store navne og den har ikke en handling, der aldrig er set før. Men den er stadig ulig så mange andre danske film, der før er set i biograferne. Til tider mindre professionelt udført, men samtidig mere levende end meget af det andet, der ofte virker til kun at være skabt til at skabe fokus i udlandet. Hjerte. Dét er, hvad Kærlighed og andre katastrofer har.

I Syrien21/6

Hvem af de følgende skuespillere lavede sin lettere afklædte filmdebut i softcore-filmen The Party at Kitty and Stud’s?