Joel EdgertonLucas
Kirsten DunstSarah
Adam DriverSevier
Jaeden LieberherAlton
Sam ShepardCalvin Meyer

Et dybf√łlt 80'er-mysterium

Med Midnight Special slutter instrukt√łr og manuskriptforfatter Jeff Nichols sig til den voksende gruppe af yngre instrukt√łrer, der √¶rb√łdigt lader sig inspirere, og i nogle tilf√¶lde kopierer, de 70'er og 80'er film, de er vokset op med. Senest har Duffer-br√łdrene hittet med Netflix-produktionen Stranger Things, mens bl.a. ogs√• J.J. Abrams og Ti West har hentet materiale og stil fra koryf√¶er som Steven Spielberg og John Carpenter i de seneste √•r. Med Nichols sans for historiefort√¶lling og en h√•ndfuld us√¶dvanligt gode pr√¶stationer opn√•r Midnight Special dog at blive mere end blot et tilbageskuende nostalgisk vink til mestrene. Her gemmer sig i stedet en us√¶dvanlig, og us√¶dvanligt god, filmoplevelse.

DFI
To kidnappere, fremragende spillet af Michael Shannon og Joel Edgerton, har kidnappet en ung dreng ved navn Alton i skikkelse af Jaeden Lieberher. Roy, den ene kidnapper, er tilsyneladende Altons far. De er jaget, ikke alene af de h√łjeste myndigheder, repr√¶senteret af Adam Drivers NSA-agent Paul Sevier, men ogs√• af en dommedagskult der tilsyneladende ser Alton som deres profet. Hvorfor stakkels Alton er s√• jaget afsl√łres ganske langsomt igennem filmen, men de bl√• sv√łmmebriller han konstant har p√• og det faktum at han aldrig har v√¶ret ude om dagen er kun begyndelsen p√• mysterierne ‚Äď og mere skal ikke afsl√łres her.

Det er n√¶ppe tilf√¶ldigt at Midnight Special er opkaldt efter den amerikanske folkesang der i Creedence Clearwater Revivals udgave indledte Steven Spielberg og John Landis produktionen Twilight Zone: The movie. Plottets kombination af sci-fi mysterie og mond√¶ne omgivelser f√łles i h√łj grad som et uset segment af denne film eller eventuelt et afsnit af den oprindelige serie. Samtidig v√¶kker jagten p√• den uskyldsrene og vise Alton minder om Carpenters Starman og selvf√łlgelig Spielbergs E.T..

Samme referenceregn g√łr sig g√¶ldende i filmens stil. Optaget p√• 'rigtig' film og med m√•deholdende klipning og smukke bl√łde billeder, kunne man forledes til at tro, at det slet ikke var en moderne film man s√•. Det hele underst√łttes af et f√¶nomenalt og til tider tandrystende lydmix og David Wingos retrol√¶kre Tangerine Dream-lignende musik. Nichols redder dog materialet fra at v√¶re nostalgifest og stil√łvelse med imponerende afm√•lt historiefort√¶lling, et underliggende tema om tro og ikke mindst fremragende skuespil.

Nichols hofskuespiller Michael Shannon leverer en af sine karakteristiske indadvendte maskuline sk√¶bner som faderen Roy, og Joel Edgerton bidrager med en af sine bedste pr√¶stationer som den evigt loyale ven Lucas. De to er filmens bankende hjerte. Resultatet af filmens afm√•lte dosering af information er at sm√• blikke og ansigtsudtryk fra disse b√•de bl√łde og barske m√¶nd bliver mindst lige s√• b√¶rende som filmens, ellers vellykkede, visuelle effekter. Derudover rummer Midnight Special en overflod af betagende skuespil fra bl.a. Adam Driver, Sam Shepard og Kirsten Dunst. Til sammen pr√¶senterer de et udvalg af karakterer der drives til b√•de deres bedste og v√¶rste af deres tro p√• den unikke Alton.

DFI
Desv√¶rre snubler filmen en smule i tredje akt. Uden at afsl√łre for meget, st√•r den visuelle del af filmens klimaks ikke m√•l med den ambiti√łse Close Encounters of the Third Kind-lignende religi√łse storhed filmen fors√łger at opn√•. Hertil f√łjes et un√łdvendigt afsluttende twist, der holder filmen fra at v√¶re helt perfekt. Indtil da er det dog en ualmindeligt vellykket film, der i sin blanding af afd√¶mpet realisme og sci-fi-mystik opn√•r et n√¶sten Spielbergsk niveau af filmmagi og √¶refrygt ‚Äď og det endda med ganske begr√¶nsede midler.

Hvis der skulle v√¶re tvivl er Midnight Special alts√• v√¶rd at g√• i biografen for. Til trods for dette har den desv√¶rre ikke f√•et en bred bioudgivelse i Danmark, s√• det er lige nu kun i Cinemateket man kan nyde filmen p√• et stort l√¶rred. Tag afsted for mysteriet, overraskelserne og 80'er-genrelegen, men bliv for de r√łrende pr√¶stationer.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12